Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie  (gelezen 6541 keer)

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Gepost op: 2008/03/31, 13:02:21 »
hoi.
Ik probeer al een teidje ubuntu te instaleren op mijn pc maar het wilt maar niet lukken.:s
iederre keer wnr ik bij het gedeelte kom waar je moet kiezen op wel hard schijf je ubuntu wilt instaleren vind hij geen enkelle harde schijf :( .
Ik heb 1 interne en 1 externe harde schijf. men interne is een seagate van 320 Gb hij is verdeelt in 4 partities C:34.1 gb , BootD: 234 Gb, F: 19.5 en G:9.76Gb. ik heb die partieties zelf aangemaakt voor xp, vista prim, visa ultimet en om later ook ubunu te kunnen instaleren. mij exteren harde schijf is 500 gb ook een seagate maar deze harde schijf doet er niet veel toe want op deze wil ik geen os instaleren. heeft iemand een oplossig voor mijn probleem?

ps ; -ik heb eerst men ubuntu software gedownload en dan via een live cd willen instalern da werkte niet
-dan heb ik het via wubi geprobeert zo vond hij ze ook niet.
-nu heb ik vandaag mijn bestelde versie ook proberen te instaleren maar die vond ook geen harde schijf in pc.

pss: -bij de vorige vista en xp instalaties had ik geen pobleem bij het vinden van de HDD dus weet ik niet aan wat het ligd:s:s:s

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/31, 13:21:24 »
Het zou kunnen dat je een moederbord hebt met de beruchte jmicron-SATA-controller. Post hier eens een uitgebreide weergave van je harde waren?

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/31, 15:41:16 »
-bios: phoenix - awardBIOS v6.00pg
-processor: Intel(R) CoreTM)2CPU 6300 @ 1.86GHZ (2 CPU's), ~1.9GHz
-gegeugen: 1022mb RAm
-wisselbestand: 973mb gebruikt, 1322mb beschikbaar.
-direct-xversie: directx 10
-grafischekaart: Nvidia geforce 7650gs
-DAC-type: intergrated RAMDAC
-totale gegeugen 504 mb
:)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/31, 18:22:00 »
En je moederbord? Het BIOS is niet zo interessant hier.....  :-)

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/31, 19:26:41 »
Het is zowiezo raadzaam om alle niet relevante USB apparaten uit je pc te trekken voordat je met Ubuntu begint.

Muis of keybord tot daar aantoe, maar geen intelligente apparaten zoals harde schijven ed
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/01, 10:41:28 »
schopje voor de (nieuwe bijdragen knop)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/01, 14:11:54 »
Ik heb net ook zulke problemen achter de rug. De enige liveCD die mijn harde schijf wel zag was de versie 6.10. Alle andere en hogere vonden geen HD om op te installeren. Heb overigens in mijn hardware niets dat me doet denken aan een jMicron controller.
Dus ben ik met 6.10 maar begonnen en heb vandaar twee net-upgrades gedaan en zit nu op 7.10.
Zij het dat de kernelversie 2.6.22-14-generic voor problemen zorgt. De versie 2.6.20-16-generic doet het overigens lekker.

pablo k

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/01, 15:32:21 »
Citaat van: pjotr123
En je moederbord? Het BIOS is niet zo interessant hier.....  :-)
mja. waar vind je dat de naam en de waarden van ja moederbord. ik heb al zitten zoeken maar vind het niet derket.
:s

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/01, 15:33:56 »
Citaat van: blokkendoos
Ik heb net ook zulke problemen achter de rug. De enige liveCD die mijn harde schijf wel zag was de versie 6.10. Alle andere en hogere vonden geen HD om op te installeren. Heb overigens in mijn hardware niets dat me doet denken aan een jMicron controller.
Dus ben ik met 6.10 maar begonnen en heb vandaar twee net-upgrades gedaan en zit nu op 7.10.
Zij het dat de kernelversie 2.6.22-14-generic voor problemen zorgt. De versie 2.6.20-16-generic doet het overigens lekker.

pablo k
als ik het me herinner heb ik het ok zo eens geprobeeert via de livecd van 6.10 maar nog steeds vond hij geen hardeschijf :(

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/01, 15:37:02 »
Citaat van: Gandyman
Het is zowiezo raadzaam om alle niet relevante USB apparaten uit je pc te trekken voordat je met Ubuntu begint.

Muis of keybord tot daar aantoe, maar geen intelligente apparaten zoals harde schijven ed
Dit kon een reden zijn want iederre keer wnr ik ubuntu probeerde te instaleren trok ik mijn externe harde schijf uit mijn voorziene lade in mijn pc, voor de zekerheid, want op die harde schijf staan al mijn films, games en foto's en ik dacht mss kan het zijn dat hij daar op instaleerd.
maar gisterren teidens de instalatie van de livecds dat ik had besteld ben ik vergeten mijn harde schijf ui te trekken, en ng steeds werkte het niet.

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/01, 15:47:36 »
Citaat van: landerpauwels
Citaat van: pjotr123
En je moederbord? Het BIOS is niet zo interessant hier.....  :-)
mja. waar vind je dat de naam en de waarden van ja moederbord. ik heb al zitten zoeken maar vind het niet derket.
:s
Ik heb hier juist iets gevonden via EVEREST home edition , en bij moederbord id staat er onbekend en bij moederbord naam ook onbekend. maar daar zie je nie echt veel mee hé :)

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/01, 16:04:31 »
Probeer eens een knoppix cd of sidux en kijk dan in dmesg of doe daarin lshw om meer informatie te bekomen.
In de hier aanwezige rubriek documentatie, subcat overig kun je vlgs. mij lezen hoe je meer info kunt verkrijgen.

groeten,

pablo k

ps.: voor je mobo: schroef je kast open, neem een lampje, schijn en lees.

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/01, 18:13:02 »
Citaat van: blokkendoos
Probeer eens een knoppix cd of sidux en kijk dan in dmesg of doe daarin lshw om meer informatie te bekomen.
In de hier aanwezige rubriek documentatie, subcat overig kun je vlgs. mij lezen hoe je meer info kunt verkrijgen.

groeten,

pablo k

ps.: voor je mobo: schroef je kast open, neem een lampje, schijn en lees.
motherboard VIA 509A dit heb ik gevonden bij mijn cd drivers kan dat hiervoor zou de driver voor demoederbord  gemaakt zijn . kan dat die naam ?

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/02, 00:41:12 »
Blijkbaar heb je een internetverbinding. Die kun je nuttig gebruiken door bijv. eens te zoeken met die term 'VIA 509A'.
Heb je bij je pc misschien nog een boekje gekregen dat iets zegt over je moederbord? Misschien in het hoofdstuk Technische informatie?
Dan hoef je  de kast niet open te schroeven om je type moederbord te achterhalen.

groeten,

pablo k

landerpauwels

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/02, 11:26:09 »
Citaat van: blokkendoos
Blijkbaar heb je een internetverbinding. Die kun je nuttig gebruiken door bijv. eens te zoeken met die term 'VIA 509A'.
Heb je bij je pc misschien nog een boekje gekregen dat iets zegt over je moederbord? Misschien in het hoofdstuk Technische informatie?
Dan hoef je  de kast niet open te schroeven om je type moederbord te achterhalen.

groeten,

pablo k
ik heb ik al lang gezocht op google, hij vind ook een forum ook van ubuntu maar die is van het begin van 2007 en dievinden ook geen oplossing voor dit probleem, zij zeggen de tijd zal het wel uitwijizen , bij 7.10 versie zou het moeten werken zeggen zij maar daar stop de topic?, nee bij mijn pc zat ergeen boekje over mijn moederbord ik heb al gekekn.

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/02, 13:46:17 »
Citaat van: landerpauwels
ik heb ik al lang gezocht op google, hij vind ook een forum ook van ubuntu maar die is van het begin van 2007 en dievinden ook geen oplossing voor dit probleem, zij zeggen de tijd zal het wel uitwijizen , bij 7.10 versie zou het moeten werken zeggen zij maar daar stop de topic?, nee bij mijn pc zat ergeen boekje over mijn moederbord ik heb al gekekn.
Maar de vraag over het moederbord is nog steeds onbeantwoord.

We gaan er dus vanuit dat het "zou moeten werken". Dan hebben we informatie nodig zodat we in dit concrete geval weten waarmee we van doen hebben. Soms is namelijk bekend dat het niet werkt of dat het wel aan de praat is te krijgen maar met enige aanpassing(en). Maar dan moeten we weten waarmee we te maken hebben.
Je kunt ook geloven dat de tijd het wel zal leren. Je kunt ook proberen om een andere LiveCd te starten en te kijken of die wel je harde schijf ziet, bijv een knoppix of een sidux. Als die namelijk wel je schijf ziet dan kunnen we kijken naar de gebruikte driver of module die daar dan gebruikt wordt. Dan moet je dus met commando's als lshw gaan werken en de uitvoer daarvan hier op het forum tonen. Hoe je aan meer informatie over je systeem komt is te lezen in de rubriek documentatie, sub overig
Maar het lijkt mij het mooist als je eerst start met de LiveCd die je harde schijf niet ziet. Dan ga je info verzamelen.
Dan stop je een alternatieve LiveCd erin met de hoop dat die je hd wel ziet en ga je opnieuw info verzamelen. De verschillen zijn interessant.
Ik toon hieronder een stukje van de uitvoer van het lshw-commando voor mijn pc.
[knip]
 sudo lshw
Password:
x6-ubuntu                
    description: Desktop Computer
    product: K7Upgrade-600
    version: 1.0x
    serial: 00000000
    width: 32 bits
    capabilities: smbios-2.3 dmi-2.3
    configuration: chassis=desktop
  *-core
       description: Motherboard
       product: K7Upgrade-600
       physical id: 0
       version: 1.0x
       serial: 00000000
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: American Megatrends Inc.
          physical id: 0
          version: P1.90 (06/15/2006)
          size: 64KB
          capacity: 192KB
[/knip]
Je ziet tot tweemaal toe Product: K7Upgrade-600.
Dat is de naam van mijn moederbord. Zonder lampje.

pablo k

Offline mcgyver

  • Lid
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/02, 14:05:31 »
Sorry Pablo, dat ik er tussen kom. Je advies is goed, maar ik denk dat het te moeilijk is.

Het beste lijkt me om gewoon je kast open te schroeven. (linkerkant) Vervolgens kijk je op je moederbord in de buurt van je geheugen of in de buurt van je videokaart naar merk en model van je moederbord.

eh, ik bedenk me nu dat je dat goed kan vinden met Belarc advisor. Is eenvoudiger dan Everest en Sisoft Sandra.


http://www.belarc.com/Programs/advisor.exe

empiricus

  • Gast
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/04, 18:58:41 »
Ik had een gelijkaardig probleem: bij aankoop van een nieuwe laptop (MSI VR601 met VISTA Home Premium) dacht ik het moment gekomen om met Ubuntu te starten (a.h.v. live cd 7.10).
GParted zag een harde schijf maar geen partities of data. Wat zoekwerk leidde me tot een Duits forum waar een probleem met AHCI vermeld werd (extra mogelijkheden om harde schijf te benaderen). In BIOS (via setup bij opstarten) kon deze mogelijkheid uitgeschakeld worden. Nu waren de bestaande partities van Windows zichtbaar en kon ik de installatieprocedure verder afwerken. Mogelijk werkt dit ook bij jou.
Nog een hint: je kan slechte 4 primaire partities creeeren wat weer een probleem gaf want Vista had er al drie in gebruik. Dit werd herleid tot twee en extra logische partities gecreeerd waaronder 1 voor de data. Meer info vind je via de zoekfuctie.
Succes!

Offline decrypt

  • Lid
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/29, 12:34:03 »
Ik heb net mijn nieuwe PC ontvangen met een p5q-e moederbord en zit met het zelfde probleem.
Er is een manier om de hardeschijf de zien en dan is, inj de bios de schijf op "AHCI" te zetten i.p.v. IDE. Dan kan ik Ubuntu installeren.
Maar dan ziet Windows Vista64 mijn hardeschijf weer niet. En ook als ik dan via extra stuur-programma's de schrijf probeer te lezen lukt dit niet.

Is er een manier om Ubuntu ook IDE te installeren?

Offline Dave

  • Lid
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/29, 13:35:09 »
en in het bios SATA Native mode uitschakelen misschien?

Offline decrypt

  • Lid
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/29, 14:28:31 »
Citaat van: Dave
en in het bios SATA Native mode uitschakelen misschien?
Ik ga het vanavond proberen en laat de uitkomst weten. Would be nice!

Offline decrypt

  • Lid
ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/30, 10:32:09 »
Citaat van: Dave
en in het bios SATA Native mode uitschakelen misschien?
Ik zie geen optie in de BIOS om dit zo in te stellen. Ook niet in het boekje van de BIOS.
Dus ik heb het niet kunnen testen helaas.

ubuntu vind harde schijf niet tijdens live cd instalatie
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/30, 10:52:51 »
Ik had dit probleem ook bij de instal van hardy. Na lang zoeken deze oplossing
 georobeerd en bij mij werkte het.
gr erwin



verander in bios
sata naar ahci

extra optie bij de live cd   f6 toevoegen pci=nomsi


daarna ahci terug naar sata bij een herstart zodat je eventuele windows het ook weer doet

geen idee wat die toevoeging betekent maar voor mij werkt het