Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie probleem  (gelezen 910 keer)

Fernand48

  • Gast
installatie probleem
« Gepost op: 2008/04/06, 12:03:21 »
krijg steeds de foutmelding (Knoppix) Looking for DVD in:/dev/hdc
can't find Knoppix filesystem, sorry.
Deze DVD van Knoppix draait perfect op alle pc's met een IDE hd en ik vermoed dat het iets te maken moet hebben met mijn SATA hd (Maxtor 160GB), ook lukt het mij niet om Ubuntu 7.10 op de hd te installeren en op de mijn pc's met IDE geeft dat ook geen enkel probleem.
Ik ben nieuw met Linux en aanverwante distri's en weet niet hoe ikl dat moet oplossen.
graag wat hulp a.u.b.

installatie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/06, 13:56:58 »
wat gebeurd er als je Ubuntu wilt installeren op de PC met de Maxtor Sata schijf?
Worden de schijf en DVD speler wel goed weergegeven in de Bios?

Fernand48

  • Gast
installatie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/06, 16:36:10 »
de DVD, een Plextor PX-740A wordt wel degelijk weegegeven en dus herkent in het BIOS.
De Knoppix DVD start op en tot op een zeker moment blijft alles hengen met de bekende foutmelding tot gevolg.
Dus ik begrijp niet waarom de DVD plotesling niet meer herkent wordt bij de hardware detectie.
Ik weet echt niet veel van LINUX (pas beginnend) en heb info gehaald op andere forums en uitgeprobeerd zoals KNOPPIX hdc=noprobe, hdc=nodma, hdc=cdrom enz ... maar steeds kom ik op dezelfde foutmelding.
De DVD van Knoppix 5.3.1 werkt wel perfect op alle niet SATA pc's, dus blijkbaar heeft het iets daarmee te maken, ik zie het anders niet zitten.

Fernand48

  • Gast
installatie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/08, 21:20:28 »
vandaag terug eens geprobeerd met een andere versie dir bij de Linux Bible zat.
Hetzelfde probleem zoals met Ubuntu 7.10 en Knoppix (alle versies), boot zonder problemen van de cd of de DVD bij Live Knoppix maar blijft hangen op de zoektocht naar de drivers met het gekende resultaat zoals eerder beschreven.
In de BIOS is alle hardware zoals IDI DVD en Sata HD duidelijk herkenbaar.
Blijkbaar weet niemand de oplossing op de verschillende forums die ik al geraadpleegd heb, alle exemplaren heb ik op anderte pc's met alleen IDE drives geprobeerd zonder enig probleem en alles werkte perfect.