Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?  (gelezen 1397 keer)

onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Gepost op: 2011/10/28, 22:25:11 »
ik heb een probleempje, ik heb een Pentium 4 desktop, met 512MB DDR1 RAM (en 20GB HDD en DVD-ROM...).
en die heeft wat kuren.

initieel stond er Linux Mint 9 op (lag wat achter...), en die wou niet meer booten.
door de fout "filesystem check for / failed" en dan de opties I(gnore) S(kip) en standaard probeerd hij opnieuw, maar dat ging dus totaal niet.

ik dacht dus dat er wat mis was met de HD, even via een USB->IDE adapter aan de PC (Windows 7 a.t.t.) gehangen, opperflactecontorle gedaan, 0 bad sectors.


ok, toch foutje in mint dus, nou ja, Xubuntu 11.10 er maar op dan, ook gelijk up-to-date.
maar, kon dus eerst niet opdaten, hij installeerde een en gaf toen gelijk een dependency error, na een update, direct na installatie? dat is wel raar.
ok, terminal venster openen, en apt-get install -f maar even,...of niet? nee, terminal venster crashed, na 5min crashed de hele desktop ???

uiteindelijk heb ik hem wel zo ver gekregen dat hij het toch fixte, en sins dien draait hij nu goed, maar, hoe kan dit zomaar? en hoe kan ik zeker weten dat het niet nogeens komt?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/29, 00:32:48 »
Misschien het werkgeheugen? Al klinkt het toch als een defecte harde schijf. Maar een geheugentest kan misschien uitsluitsel geven.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/29, 06:07:05 »
Harde schijf checken met smart, dit zit in de disk utility(schrijfgereedschap) van ubuntu.
Je kan daar zien of er reallocated sectoren zijn, of er veel storingen in je hd zijn, etc.

Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/29, 20:53:46 »
Harde schijf checken met smart, dit zit in de disk utility(schrijfgereedschap) van ubuntu.
Je kan daar zien of er reallocated sectoren zijn, of er veel storingen in je hd zijn, etc.
dat word echter lastig, de schijf heeft geen S.M.A.R.T. ondersteuning, anders had ik dat ook al wel gecontroleerd.
en disk utility zit niet in Xubuntu, dus het zou via een ander programma moeten dan, deze PC kan Ubuntu niet aan, die moet minimaal 1GB RAM.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline heir4c

  • Lid
Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/30, 17:07:58 »
Steek er anders wat geheugen bij. Vind je wel voor een klein bedrag op tweedehandssite's.
Welke grafische kaart heb je trouwens? En al gekeken bij "Stuurprogramma's" voor een driver?
Doe eens een Benchmark via Schijfgereedschap.
Test ook eens de Zram i.p.v. de swap. Zie daarvoor: http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/verbeterde-performance-in-linux-met-zram!/

Start ook eens op in de recovery mode en doe daar dan in de rootshell een update:
apt-get update && apt-get upgradeHier moet je geen sudo voor zetten omdat je als root werkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/30, 17:11:10 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/30, 18:50:32 »
Foxofinfinety,

Lijkt mij meer op een hardware probleem.
De welke,... Is vanaf deze kant moelijk te zeggen.
Mogenlijk oorzaken:
- Voeding
- Geheugen
- HD-kabel
- Moederbord, vooral bolle of lekkende Elco's
- CPU (koeler), stof of los.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/30, 23:42:02 »
geheugen er bij zou opzich wel handig zijn, maar ik heb een uitkereing dus dat 'klein bedrag' is voor mij al lastig, dus wil ik dan eerst zeker zijn dat de machine goed werkt, met Xubuntu doet hij het zo prima, ik weet overigens ook niet hoeveel de machine aan kan, dus dat zou ik zoiezo eerst moeten uitzoeken, bij word hem echter zoiezo niet, hij heeft maar twee geheugen sloten en nu 2x 265MB.


voor extra stuurprogramma's krijg ik een leeg venster met enkel de melding dat er geen closed-source drivers zijn.
de kaart is een onboard kaartje, Intel 82845GL/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 01)
eigenlijk is alles wat er onboard in zit van intel, enkel NEC uPD72874 Firewire-400 controller en verder alles onderdeel van de Intel 82845GL/GE en Intel 82801DB/DBL/DBM (ICH4) chipsets, ik denk overigens dat het de 8201DB is, gezien de Intel PRO/100 VE netwerkkaart enkel in die variant zit.

wat betreft benchmark v/d HD:
20GB Hard Disk (ATA Maxtor 52049H2): Minimum Read rate: 6.3MB/s, Maximum Read Rate: 33.4MB/s, Average read rate: 28.2MB/s, Average Access Time: 18.2 ms.


Foxofinfinety,

Lijkt mij meer op een hardware probleem.
De welke,... Is vanaf deze kant moelijk te zeggen.
Mogenlijk oorzaken:
- Voeding
- Geheugen
- HD-kabel
- Moederbord, vooral bolle of lekkende Elco's
- CPU (koeler), stof of los.


voor zover getest:
- Geheugen -> snelle geheugen test was goed, wil eigenlijk morgen nog een doen, maar dan langer.
- Moederboard -> geen zichtbare beschadigingen aan elco's of iets anders.
- CPU (koeler) -> zit geheel vast, pas schoon gemaakt, maar lijkt raar



ik denk echter dat het de HD is, zij hij gister nog "S.M.A.R.T nog supported" kwam hij nu met dit:
IDAttributeAssesment   Value
5Reallocated Sector countWarningNormalizes: 111, Worst: 109, Threshold: 63, Value: 358 sectors
197   Current Pending Sector Count    WarningNormalized: 243, Worst: 222, Threshold: 0, Value: 19 sectors
desondanks geeft hij wel een groen icoontje bij de status ???


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline heir4c

  • Lid
Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/31, 00:24:02 »
Geef eens als je wat tijd hebt de juiste gegevens over het geheugen weer.
Misschien heeft iemand wel nog zo'n latjes liggen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/31, 12:17:09 »
Geef eens als je wat tijd hebt de juiste gegevens over het geheugen weer.
Misschien heeft iemand wel nog zo'n latjes liggen.
Maximum Memory Module Size: 1024Mbytes
DRAM Frequency: 133.6Mhz
Memory Timings: 2-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)
Type: DDR (DIMM1: PC3200, DIMM1: PC2300, nu dan..)
er zit nu een module van Infineon en een van Apacer Technology in, die laatste geeft geen serienummer of modelnummer, en het zijn nu dus 2 van 265MB.



en die schijf is wel lekker in de war, vandaag was eerst enkel Reallocated Sector count fout, en de andere goed, en nu dus toch weer Reallocated Sector count en Current Pending Sector Count allebij een warning XD

maar eens even zoeken of ik nog IDE schijfjes over heb, SCSI nog wel maar die willen er niet in denk ik  :P
als ik nog PATA/IDE schijfjes heb liggen die denk ik echters onderaan de achterste stabel schijven (ik moest ook maar eens denken om een paar SCSI schijfjes te verkopen :P)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: onbekend probleem op Pentium 4 desktop?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/31, 12:27:47 »

ik denk echter dat het de HD is, zij hij gister nog "S.M.A.R.T nog supported" kwam hij nu met dit:
IDAttributeAssesment   Value
5Reallocated Sector countWarningNormalizes: 111, Worst: 109, Threshold: 63, Value: 358 sectors
197   Current Pending Sector Count    WarningNormalized: 243, Worst: 222, Threshold: 0, Value: 19 sectors
desondanks geeft hij wel een groen icoontje bij de status ???

Heel simpel: die schijf is kapot.
Door de schijf helemaal over te schrijven met nullen kan je de 2e waarde (pending sector count) weer op 0 zetten, maar dat betekent dat de andere waarde met dat aantal omhoog gaat.
Waarschijnlijk is die schijf gewoon versleten, waardoor je steeds meer bad sectors tegen gaat komen, en dus steeds weer allerlei fouten en rare dingen zal zien.