Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?  (gelezen 966 keer)

Offline Marc W

  • Lid
Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Gepost op: 2013/12/31, 08:47:20 »
Ik weet dat linux minder bevattelijk is voor virussen dan windows systemen, maar hoef je helemaal niets te doen? Ben je helemaal onkwetsbaar? Ik kreeg van firefox bij bezoek van een website welke ik eerder bezocht had een mededeling dat deze site nu geregistreerd staat als attack site, met spy ware en zo. Op Windows deed ik dan even een volledige systeem scan. Dat heb ik nu ook gedaan met ClamAV, en omdat dat volgens wat ik las voornamelijk Windows bedreigingen detecteerde heb ik ook rkhunter geinstalleerd en dat gedraaid. Overdreven misschien, of beter voorkomen dan genezen? Voor de compleetheid van de informatie, ik heb Bodhi Linux geinstalleerd.

Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/31, 11:22:11 »
Firefox heeft zelf ook een phishingfilter en dat is dan ook de melding die je kreeg: van Firefox' phishingfilter.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/31, 12:00:45 »
Virusscanner is overbodig.  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/31, 13:16:36 »
Firefox heeft zelf ook een phishingfilter en dat is dan ook de melding die je kreeg: van Firefox' phishingfilter.
Fishing (het namaken van een legitiem uitziende site om mensen in de val te lokken) is wat anders dan malware die op een site staat. Een fishing-site hoeft namelijk niet automatisch malware te bevatten; denk ook niet dat het logisch is omdat dan de diverse malware-pakketten zouden afgaan en de gebruiker alsnog waarschuwen.

Dat gezegd hebbende, weet ik eigenlijk niet of het fishing-filter van FF (en Chromium) via een zelfde soort mechanisme werken. Het kan dus zijn dat datzelfde filter meer doet dan alleen waarschuwen tegen fishing-sites. In dat geval zou het geen fishing-filter moeten heten maar iets als internetcriminelen-filter of zo.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Laatst bewerkt op: 2013/12/31, 13:44:54 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/31, 13:47:48 »
Volgens mij kent Firefox beiden:


Uploaded with ImageShack.us
https://support.mozilla.org/nl/kb/hoe-werkt-ingebouwde-bescherming-phishing-malware
Dat bedoel ik dus. Phishing en malware (op de site) zijn 2 verschillende dingen die ook verschillend behandeld worden.

Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/31, 14:52:50 »
@marka: Mag je me alleen even uitleggen waarom Firefox je dan ook niet meer beschermt tegen 'aanvalsites' zodra je het phisingfilter uitschakelt...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/31, 15:03:22 »
@marka: Mag je me alleen even uitleggen waarom Firefox je dan ook niet meer beschermt tegen 'aanvalsites' zodra je het phisingfilter uitschakelt...
Waarom moet ik iets uitleggen? Zoals testcees heeft laten zien zijn het 2 vinkjes die je afzonderlijk van elkaar aan- en uit kunt zetten. Als ze elkaar blijkbaar in de weg zitten zoals je zegt, zal het bug zijn die je dan moet melden lijkt me.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/31, 19:47:04 »
Je kunt nog scannen met kaspersky livecd virusscanner, deze is gratis.
Je kunt van deze cd booten , dan virus definities updaten, en dan je linux en windows scannen.

Om je beter te beschermen in firefox, installeer de plugins, adblock en noscript, dit maakt je firefox veel veiliger.

En in het algemeen is het veiliger, als je voordat je iets oploopt, iets aan beveiliging doet.
1 Dus goed je pc instellen , zodat je pc veiliger is.
2 Zorg dat de gebruiker weet wat wel en niet mag.
Achteraf schoonmaken is natuurlijk te laat, want je virusscanner zal altijd achter liggen, dus van te voren blokkeren is beter.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/31, 19:50:53 door jan11000 »

Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/31, 20:45:47 »
@marka: Mag je me alleen even uitleggen waarom Firefox je dan ook niet meer beschermt tegen 'aanvalsites' zodra je het phisingfilter uitschakelt...
Waarom moet ik iets uitleggen?

Jij stelt aan mij dat ik iets fout heb en dan vertel ik je hoe het in mijn ervaring zit. Als wij botsen en ik leg je een probleem voor, dan verwacht ik van jou een gedegen antwoord c.q. "uitleg". Zo beter verwoord? :)

Offline Marc W

  • Lid
Re: Stel je hebt een attack site bezocht, wat te doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/01, 14:39:01 »
Ah, okay. Ik heb trouwens inderdaad adblock, en script blocker geinstalleerd. Mijn doel daarbij was om minder bewegende zooi op het scherm te hebben. Maar dat malware dan minder kans heeft is dus een prettige bijkomstigheid. Het lijkt me dat ik behoorlijk save ben dus. Dank allen voor de informatie.