Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mag ik zorgeloos "automatisch verwijderbare" bestanden eraf gooien via Synaptic?  (gelezen 620 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik merk dat er nogal wat bestanden bij "automatisch verwijderbaar" staan. Mag/kan/moet ik deze er af gooien zonder ook maar de minste angst te moeten hebben dat het boeltje nadien vastloopt?

Als dat NIET het geval is -- en ik dus al die bestanden beter wél laat staan -- waarom staan ze dan als "automatisch verwijderbaar" aangeduid?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Automatisch verwijderbaar betekend dat er geen pakketen meer zijn die die bestanden nodig hebben als ik me niet vergis. Deze kun je dus gewoon verwijderen ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Automatisch verwijderbaar betekend dat er geen pakketen meer zijn die die bestanden nodig hebben als ik me niet vergis. Deze kun je dus gewoon verwijderen ;)

Daar zou ik toch maar mee oppassen. Hier stelt dat filter voor om Steam te verwijderen en ik wil helemaal niet dat Steam verwijderd wordt... is overigens gewoon Steam uit het Softwarecentrum die ie dus wil verwijderen... Ik zou dat filter niet zomaar vertrouwen. Kijk eerst even wat ie wil verwijderen voordat je wat verwijderd.

Die staat er bij mij niet bij en ik heb wel Steam.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Oh, ik zie net dat ie er niet meer bij staat... Maar tot een paar dagen geleden stond ie er nog wel bij terwijl ik hem wel degelijk gebruikte. Toch oppassen geblazen dus... Mijn tip: kijk even de lijst na voordat je pakketten eraf gaat gooien.

Oh, ik zie net dat ie er niet meer bij staat... Maar tot een paar dagen geleden stond ie er nog wel bij terwijl ik hem wel degelijk gebruikte. Toch oppassen geblazen dus... Mijn tip: kijk even de lijst na voordat je pakketten eraf gaat gooien.
Dat is ook mijn tip, vertrouw je het niet, niet doen. Twijfel je, niet doen. Altijd even kijken wat er allemaal in staat ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Open een terminal scherm en type sudo apt-get autoremove, voor het verwijderen wordt de lijst getoond, deze kan je selecteren en copyeren in b.v. gedit en opslaan op je HD.
Gaat het fout, dan kan je het systeem makkelijker repareren.
Deze manier is bij mij pas één keer fout gegaan in 9 jaar .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Je kan ook eerst met het volgende commando:

sudo apt-get --simulate autoremove

kijken wat er zal verwijderd worden, dit commando verwijdert nog niets, voert alleen uit wat er zal verwijderd worden met:

sudo apt-get autoremove (dus zonder --simulate).  ^-^
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)