Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen na testen met Debian  (gelezen 679 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Problemen na testen met Debian
« Gepost op: 2019/01/26, 11:04:32 »
Als test heb ik op een ongebruikte partitie Debian Stretch gezet, waarna mijn PC vreemde dingen deed, wanneer ik *buntu wilde gebruiken.
Het blijkt dat Debian altijd de swap partitie formatteert, waardoor de uuid wordt veranderd.
De uuid is op te vragen met sudo blkid, waarna de file /etc/fstab kan worden aangepast.

Nu het resultaat:
Voor de actie deed het opstarten na grub er 12 seconden over, nu één minuut (5x zo lang dus).
Na een her-installatie van *buntu werkt alle weer als een trein, maar dit is wel erg veel werk, wanneer je een octal-boot systeem hebt.

Wat heeft Debian verziekt / aangepast / veranderd op mijn SSD en HD?
(beide media hebben het probleem).
Wat moet ik aanpassen in mijn *buntu installaties.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/26, 11:34:35 »
Je had bij de installatie van Debian gewoon moeten aanvinken dat je geen grub wou installeren in het MBR. Dan had je vanuit Ubuntu na de installatie van Debian gewoon update-grub kunnen doen en dan zou alles in orde gebracht zijn.
Heb je toch Debian mét grub geïnstalleerd en in het schijfmenu ook de swappartitie laten formatteren, dan kiest Debian inderdaad zijn eigen uuid voor bijvoorbeeld een gezamenlijke swappartitie.
Maar dan kun je dat nieuwe uuid gewoon in Ubuntu  opvragen met blkid en dan invullen in de juiste configuratiefile. Herinstallatie is niet nodig.
Als Grub lang duurt, wil dat meestal zeggen dat hij moeite heeft een bepaald opslagvolume te vinden. Een verkeerde uuid kan daarvan de oorzaak zijn.
Hier zou Debian bijvoorbeeld zijn swappartie kwijt kunnen zijn na een herinstallatie van Ubuntu weer met alles aangevinkt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/26, 11:49:49 »
Als de UUID is verandert zoeken andere LinuxOS-en zich een timeout naar deze partitie.
In deze LinuxOS-en dien je in /etc/fstab, in jouw situatie de swap partitie, de UUID aan de nieuwe situatie aan te passen.

Oplossing, zorgen dat de swap niet wordt geformatteerd bij een nieuwe, extra, installatie.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/26, 11:51:55 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/26, 11:54:23 »
Je had bij de installatie van Debian gewoon moeten aanvinken dat je geen grub wou installeren in het MBR. Dan had je vanuit Ubuntu na de installatie van Debian gewoon update-grub kunnen doen en dan zou alles in orde gebracht zijn.
Dat is het probleem niet, gewoon *buntu starten ensudo update-grub
sudo grub-install /dev/sda
doet wonderen.
Heb je toch Debian mét grub geïnstalleerd en in het schijfmenu ook de swappartitie laten formatteren, dan kiest Debian inderdaad zijn eigen uuid voor bijvoorbeeld een gezamenlijke swappartitie.
Maar dan kun je dat nieuwe uuid gewoon in Ubuntu  opvragen met blkid en dan invullen in de juiste configuratiefile.
Dat heb ik gedaan,en de file /etc/fstab aangepast, of staat dit ook nog ergens anders?
Herinstallatie is niet nodig.
Als Grub lang duurt, wil dat meestal zeggen dat hij moeite heeft een bepaald opslagvolume te vinden. Een verkeerde uuid kan daarvan de oorzaak zijn.
Hier zou Debian bijvoorbeeld zijn swappartie kwijt kunnen zijn na een herinstallatie van Ubuntu weer met alles aangevinkt.
Ja, hij zoekt duidelijk ergens naar, staat de UUID ook ergens in grub?
Na een herinstallatie werkt alles (*buntu en Debian) als een speer, maar ik heb één partitie "fout" gelaten, omdat ik wil weten waar het fout gaat.
Op internet kan ik (nog) niets terug vinden, terwijl ik toch niet de enige kan zijn op deze aardbol...........
Oplossing, zorgen dat de swap niet wordt geformatteerd bij een nieuwe, extra, installatie.
Dat gaat dus niet bij Debian, die wil alles formatteren..............
Maar zoals hierboven beschreven, fstab is aangepast, dat kan nooit het probleem zijn, lijkt mij.

Edit: nog even getest, de regel voor de swappartitie is op alle systemen nu gelijk, de vertraging moet dus een andere oorzaak hebben
« Laatst bewerkt op: 2019/01/26, 12:00:49 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/26, 15:39:14 »
Een oplossing heb ik gevonden, maar het moet simpeler kunnen, lijkt mij.
wanneer ik type: sudo update-initramfs -u dan zag ik de oude (=verkeerde) UUID van de swappartitie.
Mijn conclusie is dan ook, dat deze UUID ergens bewaard wordt, naast de informatie in/etc/fstab.

Met synaptic heb ik de nieuwste kernel volledig verwijderd en de PC opnieuw opgestart met de voor-laatste kernel.
Hierna weer de nieuwste kernel in geïnstalleerd met een simpele update/upgrade.
Hierbij zag ik het volgende:
Citaat
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-4.15.0-43-generic
W: initramfs-tools configuration sets RESUME=UUID=45a0e803-f752-441c-9c13-93ddd06728ca dit was de verkeerde (oude) UUID
W: but no matching swap device is available.
I: The initramfs will attempt to resume from /dev/sda11
I: (UUID=e3899dbe-927c-4547-990e-2a28f78065a5) Dit is de goede (nieuwe) UUID
I: Set the RESUME variable to override this.
Nu werkt het weer snel, maar dit moet toch simpeler kunnen?

Edit: de UUID staat ook meerdere keren in /boot/grub/grub.cfg mogelijk had ik die alleen hoeven aan te passen :lol:
« Laatst bewerkt op: 2019/01/26, 15:48:05 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

  • Gast
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/26, 15:55:02 »
Nu werkt het weer snel, maar dit moet toch simpeler kunnen?

Edit: de UUID staat ook meerdere keren in /boot/grub/grub.cfg mogelijk had ik die alleen hoeven aan te passen :lol:
misschien ook nog /etc/initramfs-tools/conf.d/resume ?

Offline jolo

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/26, 16:32:26 »
De UUID in /boot/grub/grub.cfg verwijzen doorgaans naar de root partitie. Het zou inderdaad voldoende behoren te zijn, om de correcte UUID van de swap partitie in het fstab te hebben staan. Als dat correct is gebeurd zou het volgende terminalvenstercommando geen foutmelding behoren te tonen sudo swapon -a [Enter]

Post eventueel de output van je sudo blkid [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Bloom

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/26, 17:23:14 »
Het uuid van de swappartie staat in een configuratiefile waar de RESUME wordt bijgehouden:
cat /etc/initramfs-tools/conf.d/resume
Dit toont de inhoud. Om de inhoud te wijzigen moet je een editor met rootrechten starten. Bijvoorbeeld:
sudo mousepad /etc/initramfs-tools/conf.d/resume &
Mousepad is de standaard editor van een XFCE desktop omgeving. Vervang dat door de standaard editor van de desktopomgeving die jij gebruikt.

Overigens kun je ook in zowel Ubuntu als Debian het volgende uitvoeren om de resume-uuid meteen correct te zetten:
sudo update-initramfs -u -k all

Offline HarzG

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/26, 17:39:05 »
Kan je bij de installatie van Debian ook ervoor kiezen om geen SWAP-partitie te gebruiken? Dan wordt ook niets geformatteerd, lijkt mij.
De bestaande SWAP-partitie kan je later ook handmatig in je Debian-fstab toevoegen als je die nodig hebt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/26, 17:54:49 »
Gebruik een swapfile i.p.v een partitie. Lost jouw probleem op, denk ik.

Bauke

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/26, 18:00:27 »
Bedankt voor alle suggesties, maar inmiddels werkt alles weer naar behoren.
Dat is nu het nadeel van alle dingen uitproberen, helaas gaat Debian Stretch altijd de swap formatteren, het is niet anders.
Dit terwijl SolidX op Debian Stretch is gebaseerd en daar kan het wel uitgezet worden, misschien een bug in de installer van Debian?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/26, 18:34:07 »
Bij Debian kan het wel degelijk uitgezet worden, je moet wel voor een manuele schijfindeling kiezen en daar het type van de  juiste partitie als "swap" kiezen en dan het vinkje voor formatteren uitzetten. Zo moet je het ook doen bij een herinstallatie als je een aparte homepartitie hebt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/26, 21:04:40 »
Ik heb hier ook Debian 9.0.1 geprobeerd. Zowel de normale als de grafische installatieprocedure. Ik kon in die manuele schijfindeling wel kiezen voor Swap als partitie. Maar kon daar net zoals Ron die F van formatteren niet uitzetten. Dat kon alleen bij de root partitie. Dan staat er in de plaats van de F een K.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Bloom

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/26, 21:29:42 »
Als je genoeg RAM hebt zitten, zou je ook kunnen overwegen gewoon geen swappartitie te gebruiken - dan is ze namelijk overbodig.
Zelf werk ik eigenlijk alleen maar met Debian Testing, het is al jaren geleden dat ik nog eens een Stable heb geïnstallered (alleen op servers, niet op desktops).

Offline jolo

  • Lid
Re: Problemen na testen met Debian
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/27, 09:29:23 »
Bij nader inzien gaat het toch wel zoals HarzG voorstelt, zie ik hier op https://wiki.debian.org/Swap in alinea Note. Ik heb dit dan ook kunnen uitvoeren, op de PC 2011 uit de tweede regel van mijn onderschrift.

@Bloom, Ik kan de keuze Debian Testing wel begrijpen, want Ubuntu daarop is gebaseerd.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM