Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lange tenen  (gelezen 7748 keer)

Offline idefix

  • Lid
Lange tenen
« Gepost op: 2009/04/16, 15:13:50 »
Ik vind het jammer dat er hier nog zo weinig verdragen wordt van elkaar. Ik heb het gevoel dat er lijntjes uitgetekend zijn en wie daar de kleinste stap buiten zet, wordt op de vingers getikt. Niet alleen door de moderatoren, maar ook door mede-forummers.
Enkele voorbeelden:

In de slechte moppendraad:
Dat er mensen zijn die serverruimte willen verspillen aan dit soort onzin is tot daar aan toe. Wat heeft dit met Ubuntu te maken. In de laatste posts worden evenwel allerlei onsmakelijke associaties gepresenteerd die op z'n zachtst gezegd beter achterwege kunnen blijven. Ik ben er sowieso niet van gediend. Niet lezen dan is dan de aanrader, maar aan de buitenkant zie je niet wat er nu weer voor zogenaamd geestigs opgeschreven is.

Misschien is stoppen met deze spitsvondigheden het overwegen waard.

Vr.groet, peter



en

@ Tumie: lees eens een paar posts terug... Btje ongepast zou ik zo zeggen.
...

Of in de draad "diverse linux distro's":

We zouden graag willen zien dat dit niet uitloopt in een discussie. Gaarne ontopic verder gaan zodat de topicstarter er iets aan heeft. Bij voorbaat dank.

Namens het moderator team.

en

Ontopic Atom.

Of nog:

Misschien wat meer respect voor schoonouders. Ik vind niet dat je dat kan zeggen wat je nu zegt Atom.


Ik kan er nog vele geven. Ik bedoel ook niets persoonlijks op de posters. Er zijn er nog vele andere die ook zo opmerkingen maken, negatieve commentaar leveren,...

En de (naar mijn mening) veel te snelle tussenkomsten van de moderatie horen ook thuis in die categorie.

Ik stoor mij hier hoe langer hoe meer aan. Ik weet het, ik ben nu zelf ook aan het zagen, maar je moet hier zo erg je woorden wikken en wegen, dat het aangename voor mij stilletjesaan aan het verdwijnen is.
En ik weet ook dat het maar een forum is, maar ik kom hier toch graag eens piepen en een "zegske" doen. En ik zou graag blijven komen met een goed gevoel.





Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/16, 15:28:03 »
Ik vind het jammer dat er hier nog zo weinig verdragen wordt van elkaar. Ik heb het gevoel dat er lijntjes uitgetekend zijn en wie daar de kleinste stap buiten zet, wordt op de vingers getikt. Niet alleen door de moderatoren, maar ook door mede-forummers.

Soms gaat het met het commentaar erg snel inderdaad... maar volgens mij is het nog zeer mild in vergelijking met andere fora, waar je bijna afgeschoten wordt als je iets vraagt zonder de uitputtende (dure) handleiding van voor na achter te hebben gelezen of het aandurft om een kritische opmerking te maken.

Offline Mij

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/16, 15:50:55 »
Ach ja, je doet het nu eigenlijk ook zelf ;) Vind je het erg dat er discussie ontstaat? Als er maar niet te snel een topic gesloten wordt vind ik het goed.

Re: Lange tenen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/16, 15:54:24 »
Het lijkt me toch simpel http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/richtlijnen#Forum dit zijn de spelregels. Ook ik wil wel eens doorschieten in een draadje, dat je dan gecorrigeerd wordt lijkt me normaal. De regels zijn ook bedoeld om het gezellig te houden op het forum. Dat het soms irritant overkomt, het zei zo. Ik heb het nog steeds naar mijn zin hier op het forum. En de slechtste moppen draad, leuk toch. En daarom mag een ander van mij schrijven dat die dat niet waardeert. En?, ik stoor mij daar niet aan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/16, 16:18:28 »
Nou, dat met die tenen heb ik hier ook nu en dan.  Zowel dat ik (zonder het te willen) iemand erop trap, als ook dat ik mij erop getrapt voel.

Vaak misverstand uiteindelijk, en ook vaak omdat uitermate verschillende mensen met hun stijl tegen elkaar botsen.
Volgens mij is dat de prijs van de veelvoudigheid.
Als je het makkelijker wilt hebben zou je op een meer beperkt forum moeten zijn.  Die boel is dan wél veel saaier ook.
Het leuke en spannende hier is echt de veelvoud van 9 tot 90 jaar, van vrijwel alle politieke en religieuze achtergronden,
en ook maatschappelijk verschillende hoeken.  Vele Mensen die in "real life" waarschijnlijk nooit had ontmoet.

Weliswaar soms een beetje moeizam, maar feitelijk een rijkdom.  Ik zou het niet willen missen.
En vandaar is het voor mij de moeite waard om met de verschillen van de mensen rekening te houden en tolerantie te oefenen.

Vriendelijke groet,

track

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lange tenen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/16, 17:51:11 »
Vreemd eigenlijk, dat er zoveel mensen zijn die vinden dat het beter kan (alles kan beter, het volmaakte forum bestaat niet), maar dat wanneer er mensen nodig zijn, er (bijna/vaak) niemand te vinden is.

Het bovenstaande is geen kritiek op hetgeen hierboven staat, ook ik zie sommige dingen liever anders,
maar we proberen alles op een democratische manier te doen, en zoveel mogelijk mensen tevreden te houden.
Soms is het schipperen, meestal gaat het echter probleemloos, alles gaat in goed overleg!

Dit is mijn persoonlijke mening en niet die van een groep
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/16, 17:59:14 »
dit alles is inherent aan dit forum....het forum is een afspiegeling van de samenleving,iedereen kan lid worden zonder een bewijs van goedgedrag te overleggen.....voor die vrijheid wordt gekozen en terecht imo

de beste manier om escalaties tegen te gaan is vroegtijdig corrigeren en dat kan iedereen doen....de kunst is wel om dat op een dusdanige manier te doen dat het geen wrijving veroorzaakt

verder heb ik zelf nog een idee naar voren gebracht om gepast in te grijpen als het echt de spuigaten uitloopt (idee in tekstvorm en ter discussie gesteld in het besloten forumonderdeel) .....gaat vanzelf in werking mocht het echt nodig zijn

en tot slot de gezelligheid en het naleven van de richtlijnen is waar ieder lid zelf verantwoordelijk voor is
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Lange tenen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/16, 17:59:43 »
Niet alles te persoonlijk opvatten,als je je stoort aan een post. Stuur eventueel berichtje naar moderator.
Als je zelf eens een mindere dag hebt en niet zoveel kunt verdragen,probeer tot 10 te tellen en niet te reageren,of ga in de tussentijd een leuk spelletje doen. ;)
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/16, 18:08:42 »
Niet alles te persoonlijk opvatten,als je je stoort aan een post. Stuur eventueel berichtje naar moderator.
Als je zelf eens een mindere dag hebt en niet zoveel kunt verdragen,probeer tot 10 te tellen en niet te reageren,of ga in de tussentijd een leuk spelletje doen. ;)
Das een idee ... UNO .

Gewoon niet alles zo bloed ernst nemen. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/16, 18:14:24 »
Wat Idefix schrijft is wel waar, de laatste tijd word er te snel ingegrepen. Ik vond het juist fijn dat we zelf diegene waar we mee communiceerden en die even 'ROEPT' of zo corrigeerden op een diplomatieke manier en ook onszelf corrigeerden en natuurlijk even tot 10 tellen. Dit is juist de sterkte van dit forum, dat ondanks de regels, deze toch regelmatig eens met voeten getreden word, zonder te overdrijven. Moet kunnen.
En geen politiek, daar houd men zich aan, dat is goed, daar mag er direkt op gereageerd worden, want dat zijn toch maar eindeloze discussies die niets uithalen.
Ik betrap mij er zelf ook wel eens op dat ik te snel wil reageren of een reaktie heb van: Jongens, doe dat toch niet, dit of dat werd al honderden keren afgeraden, maar dan sta ik even stil en dan denk ik: Is iemand nieuw hier, dus normaal dat die toch dit of dat probeert of (nog) niet weet. Tenslotte ben ik ook maar een beginneling. Dus terug naar start, u ontvangt geen geld  ;)
We zijn volwassen genoeg (ook de jongeren hier op dit forum) om ons correct te gedragen.

Ik blijf, wat er ook gebeurt.
Met vriendelijke groet,
Gerolf
« Laatst bewerkt op: 2009/04/16, 18:16:02 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Lange tenen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/17, 00:40:16 »
Vind het nogal vreemd dat een opmerking van mij in dit draadje is beland. Als Idefix even terug had gelezen, zou hij gezien hebben dat zojuist een van onze medeforummers had verteld dat zijn ongeboren kind overleden was. Tumie had daarna imo een wat ongepaste mop geplaatst. Deze heeft hij overigens aangepast zie ik nu, waarvoor mijn dank en hulde!

Overigens wil ik wel aangeven dat ik vind dat er wel erg veel seksgrappen gemaakt worden. Daarbij steek ik meteen de hand in eigen boezem, want ik deed er zelf ook aan mee. Neemt alleen niet weg dat ik er een ongemakkelijk gevoel bij krijg. Waar ligt namelijk de grens van het gepaste en ongepaste?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Atom

  • Gast
Re: Lange tenen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/17, 02:44:49 »
Waarom kom ik zo vaak in het topic voor? En wie heeft iets gezegd over schoonouders? Ik kan maar een ding hier over zeggen, sommige onder ons nemen het internet te serieus, en daarom kunnen ze niks hebben, en gaan ze mierenneuken om het maar zo te zeggen, ik zie meeste mensen niks fout doen.

En stja die is geen debat, dus onze mond word toch gesnoerd wanneer we negatief over Ubuntu willen praten, om maar een voorbeeld te geven hoor, je ziet het bijna niet maar het gebeurd wel hoor, zo vonden ze raar dat ik geen ubuntu aanraade maar wel kubuntu zelf draai, en dan moeten ze mij maar aanvallen dat ik mijzelf tegen spreek.

Ohja laat iedereen hun gang gaan, ik stoor me er niet aan.

Offline idefix

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/17, 07:50:45 »
Vind het nogal vreemd dat een opmerking van mij in dit draadje is beland. Als Idefix even terug had gelezen, zou hij gezien hebben dat zojuist een van onze medeforummers had verteld dat zijn ongeboren kind overleden was. Tumie had daarna imo een wat ongepaste mop geplaatst. Deze heeft hij overigens aangepast zie ik nu, waarvoor mijn dank en hulde!
Ik snap niet wat er ongepast was aan die mop van Tumie ivm het verlies dat Putor daarvoor gemeld had. Putor zegt trouwens in dat zelfde  bericht waar hij meldt dat hij zijn zoontje net begraven heeft:

Al dat gezaag hier over welke mop wel mag en welke niet mag....

En dat vind ik ook, en het is net dat opgestoken, vermanende vingertje ("beetje ongepast...") dat mij ergert.
En crashit, ik bedoel dat niet op jou persoonlijk. Ik heb dat belerende vingertje de laatste tijd al te vaak gezien.
Ik heb het gevoel dat veel mensen het forum hier afspeuren op iets waar ze kunnen van zeggen: "Beetje ongepast".
 
Overigens wil ik wel aangeven dat ik vind dat er wel erg veel seksgrappen gemaakt worden. Daarbij steek ik meteen de hand in eigen boezem, want ik deed er zelf ook aan mee. Neemt alleen niet weg dat ik er een ongemakkelijk gevoel bij krijg. Waar ligt namelijk de grens van het gepaste en ongepaste?
Als je een ongemakkelijk gevoel krijgt bij het posten van iets, dan post je het toch niet?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Lange tenen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/17, 09:44:16 »
Ik denk dat een deel van de onvrede ook veroorzaakt wordt doordat de ene gebruiker de andere "terechtwijst", of corrigeert.
Dat is tot op zekere hoogte geen probleem natuurlijk, maar het kan op degene die een vermaning krijgt van een andere gebruiker nogal verkeerd overkomen.
Iemand kan zich beledigd voelen als een andere gebruiker, die misschien minder posts heeft, minder lang lid is of juist andersom denkt dat hij meer waard is dan de ander.
Misschien is het ook wel vergelijkbaar met eigen rechter spelen.

Of deze gedachte nou terecht is of niet, het geeft wel een verkeerd gevoel en is helemaal niet nodig.
Terechtwijzen is namelijk een taak van de moderators. Zij horen in staat te zijn om een post te beoordelen, als individu of in overleg met het team van moderators.

Ik denk dat het al veel narigheid zou schelen als het linkje om een bericht aan de moderators te melden vaker gebruikt zou worden.
Is je klacht terecht, dan ziet een moderator het bericht eerder en zal ook eerder ingrijpen. Zonder dat een gebruiker zich aan jouw gedrag kan ergeren.
Is je klacht niet terecht, dan kan je dat met die moderator uitpraten. Eventueel in combinatie met de andere persoon.

Je kan ook mailen naar forum apenstaart ubuntu-nl.org.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/17, 10:44:13 »
Normaliter heeft elk forum z'n eigen sfeertje wel maar dis geen doorsnee forum zoals er duizenden zijn.
zedenprekers en andere mensen zonder humor kunnen hier meer hun stempel drukken dan op een ander willekeurig forum.
Net als het drukker worden gelijk opgaat met meer ontopic blijven en de juiste rubriek enz.
Tis niet anders.


CID startte zelfs ooit een 2e forum op voor enkel computervragen, het oude kreeg het cafe stempel.
Computertotaal stopte geheel met het offtopic deel
zodra offtopic draadjes regelmatig uit de hand lopen en een stempel drukken op de rest van het forum zal er gehakt moeten worden.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/17, 10:57:40 »
Bedoeld voor mensen met lange tenen, mensen die daar snel op staan en natuurlijk ook de moderators...

Gebruik wat vaker de knop/link die alleen naar de persoon in kwestie leidt. Niet hier kritiek neerzetten als het ook direct kan.

Een persoonlijke mail dus....

Dat voorkomt dat iedereen zijn mening geeft over van alles en nog wat, veelal zaken die weinig tot niets met het doel van het forum van doen hebben. Ook een manier om onnodige discussie en bijkomende ergenissen voor te zijn.

groet


Re: Lange tenen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/17, 11:19:30 »
Wat was er eigenlijk zo vreemd aan mijn berichtje, welke vermeld staat in idefix zijn eerste post?

Er was gevraagd om ontopic te gaan, en dat gebeurde niet. Dus sprak ik de persoon in kwestie aan dat ie ontopic moest gaan.

Offline idefix

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/17, 11:47:44 »
Wat was er eigenlijk zo vreemd aan mijn berichtje, welke vermeld staat in idefix zijn eerste post?

Er was gevraagd om ontopic te gaan, en dat gebeurde niet. Dus sprak ik de persoon in kwestie aan dat ie ontopic moest gaan.

Uw berichtje is niet vreemd, maar het irriteert mij. Dat zou niet het geval zijn, moest het een alleenstaand geval zijn. Ik bedoel niet dat JIJ veel zulke posts maakt, Vistaus. Het is algemeen op dit forum: veel te vaak dat vermanende, belerende, zedeprekende vingertje.

Atom wou zichzelf in de betrefffende post nog wat verduidelijken en wordt direct weer op de vingers getikt. Ik vind het haast kinderachtige allures aannemen.

Ik weet dat sociale controle in NL veel sterker is als in België. Maar het gaat voor mij hier te ver. Als je een mop vertelt die iemand stoort, altijd dat "Ongepast". Ik vind persoonlijk Pater Damiaan een inspirerende figuur en de melaatsenmoppen doen me dan ook een tikkeltje groen lachen, maar om dan meteen te  beginnen roepen van "Ongepast"...  :rolleyes:
Dan moet iedereen hier steigeren: iedereen heeft wel een dommerik of een blondje in de familie, een schoonmoeder, er zijn wel meer mensen met een handicap, blind, doof, te dik, te dun, te donker, te bleek, rijk, arm,...  allemaal onderwerpen die in moppen voorkomen...

Support bacteria. They're the only culture some people have.

Re: Lange tenen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/17, 11:49:51 »
Mijn postje had niks te maken met moppen. Tuurlijk mag hij zichzelf verduidelijken, maar er was daarvoor al gevraagd om ontopic te gaan.
En ik heb u niet verweten dat u vindt dat ik veel van zulke posts maak.

Offline Tom

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/17, 12:08:17 »
Ik vind persoonlijk dat een Persoon waarvoor een eventuele opmerking al dan niet nodig , die opmerking krijgt via een PN.
En niet in het openbaar , dat is kleinerend en belerend en kan grote wrevel opwekken.
De Persoon in kwestie voelt zich dan belachelijk gemaakt ( alhoewel meestal niet zo bedoelt) komt het toch soms zo over.
Zo dat was mijn mening daarover the end.
Groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/17, 12:39:36 »

Dat voorkomt dat iedereen zijn mening geeft over van alles en nog wat, veelal zaken die weinig tot niets met het doel van het forum van doen hebben. Ook een manier om onnodige discussie en bijkomende ergenissen voor te zijn.


Ja das wel eens lachen, de ene na de andere die zelf nog even wat moet roepen in een topic en afsluiten met "nu mag die wel dicht" of van die strekking  =D
Iedereen heeft recht op mijn mening immers en of ze die nu negeren of snel doorscrrollen moeten ze zelf maar weten

Re: Lange tenen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/17, 12:59:44 »
Ik vind persoonlijk dat een Persoon waarvoor een eventuele opmerking al dan niet nodig , die opmerking krijgt via een PN.
En niet in het openbaar , dat is kleinerend en belerend en kan grote wrevel opwekken.
De Persoon in kwestie voelt zich dan belachelijk gemaakt ( alhoewel meestal niet zo bedoelt) komt het toch soms zo over.
Zo dat was mijn mening daarover the end.
Groeten Tom.

Hoe kan je iemand belachelijk maken als je zegt: Ontopic ?

DarkEra

  • Gast
Re: Lange tenen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/17, 13:07:08 »
Persoonlijk en dit zeg ik als lid, krijg ik lange tenen van zulk soort topics en zinloze discussies om niks eigenlijk. We hebben de afgelopen maanden al meer dan genoeg negatief getinte topics gehad. Als men meent dat men het anders of beter kan dan had men maar moeten solliciteren. Zulk soort gezaag wat hier gaande is de laatste tijd heb ik op andere fora nog niet meegemaakt, ook niet op het Engelstalige Ubuntu forum.

De leden op een forum hebben zelf in de hand hoe bepaalde zaken verlopen en of de sfeer goed blijft, alleen beseft men dat nog steeds niet.

Nogmaals, er zijn richtlijnen waar men zich aan moet houden en als een moderator ziet dat het dreigt uit te lopen in een discussie dan is het verstandiger om van tevoren al in te grijpen en te zeggen om ontopic verder te gaan. Voorkomen is beter dan genezen zegt men wel eens. Het zijn taken van de moderatoren om in te grijpen en niet de taken van de leden.


Nu kan men trouwens zeggen dat het niet persoonlijk bedoeld was op de posters maar indirect is dat toch gebeurd en voelen mensen zich aangevallen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lange tenen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/17, 13:30:16 »
Dus een lid mag zich niet uiten dat die zich gekwetst of beledigd voelt door een post?
Lijkt me een prima standpunt  :evil:

De man opent dit topic vanwege een voor hem opspelend iets, verwoord het buitengewoon netjes en geeft expliciet aan dat het maar willekeurige voorbeelden zijn maar wat hij al langer ervaart.
Dit afdoen als niks en zinloos?


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lange tenen
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/17, 13:33:18 »
De leden op een forum hebben zelf in de hand hoe bepaalde zaken verlopen en of de sfeer goed blijft, alleen beseft men dat nog steeds niet.
En niet te vergeten wat het doel is van het forum, mensen helpen met een mooi operating systeem, de rest is eigenlijk bijzaak voor de sociale contacten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.