Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen installeerbare kernel gevonden  (gelezen 3936 keer)

Offline vis ta

  • Lid
geen installeerbare kernel gevonden
« Gepost op: 2011/04/24, 10:42:22 »
Ik probeer zopas ubuntu-server te installeren. Helaas loopt niet alles zoals het zou moeten.

Ik heb ubuntu server 10.04 gedownload en geïnstalleerd op usb-stick zoals beschreven op de ubuntu downloadpagina. Deze usbstick in de server gestoken die bestaat uit MSI E350IA-E45, een 40 GB ssd en 1 GB RAM.

Tijdens het installeren van het basissysteem krijg ik volgende foutmelding:

Citaat
Er is geen installeerbare kernel gevonden in de gedefinieerde apt-bronnen.

U kunt proberen om verder te gaan zonder kernel en later handmatig uw eigen kernel installeren. DDit wordt alleen aanbevolen voor experts; anders zult u waarschijnlijk eindigen met een systeem dat niet opstart.

Doorgaan zonder een kernel te installeren?

Ik zou niet weten hoe ik handmatig een kernel moet toevoegen naderhand en zou ook graag hebben dat alles meteen goed geïnstalleerd staat.

Iemand enig idee hoe dit probleem wordt veroorzaakt en hoe ik het kan voorkomen/oplossen?

Alvast bedankt.

Offline vds

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/24, 11:00:12 »
Waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan.
Maak een opstartbare usb stick met http://unetbootin.sourceforge.net.
Pendrive en opstartbare schijf aanmaken vanuit Ubuntu gebruik ik niet. Geeft soms kuren.
UnetBootin werkt perfect daarvoor.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/24, 11:07:37 door vds »
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/24, 12:38:52 »
Voor de installatie van servers en ssd ben ik geen expert. Maar ik vraag mij af wat het doel is van een Ubuntu-server op een 40GB ssd.

Een server moet m.i. met een conservatieve filosofie geïnstalleerd worden:
veilig, dus "100%" betrouwbaar & bereikbaar; "grafische" eigenschappen ondergeschikt; weinig veranderingen aan het besturingssysteem na de succesvol afgeronde installatie.

De reden om ssd's voor notebooks/desktops te gebruiken is ook i.v.m. de prijs in de huidige tijd:
mobiliteit en snelheid; grafische eigenschappen moeten de standaard- desktops kunnen benaderen; frequente veranderingen aan het besturingssysteem en de gebruikers-applicaties.

Mijn nieuwsgierigheid bracht mij trouwens naar de Engelse wikipedia en JFFS2. In verband met de levensduur en andere optimalisaties van de ssd wordt dus dat bestandssysteem geadviseerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vis ta

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/25, 17:02:03 »
Ik las onlangs nog dat het ext4 bestandssysteem sinds ubuntu 10.04 geschikt is voor ssd's. Bovendien dient de server niet voor opslag (daar heb ik mijn nas voor) en is de beperking van het stroomverbruik het belangrijkste, vandaar de keuze voor een ssd. Ik ga die unetbootin eens proberen. Alvast bedankt voor de tip!

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/25, 17:31:12 »
Het kan ook met ext4. Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar bij aptosid staat een uitgebreide ssd-handleiding met optimalisaties van devil.
... en beiden (devil + de handleiding) zijn echt goed.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vis ta

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/25, 18:06:27 »
Helaas, nu ik unetbootin heb  gebruikt lijkt de installatie de usbstick niet meer te herkennen als installatiemedia en gaat ie tevergeefs op zoek naar een cd-station. Andere opties?

Offline vds

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/26, 10:33:37 »
 ??? :o

Bij mij werkte het in één keer goed!
Vreemd, Vistaus heeft er ook probleempjes mee. Zou het dan toch aan het type usb stick liggen?
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline vis ta

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/27, 17:23:47 »
Ik heb een emtec usbstick van 8 GB gebruikt. Met wat voor usbstick behaalde jij succes?

Offline vds

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/27, 17:31:24 »
Ik gebruik er van Kingston.

Misschien kan die usb van jou niet opstartbaar gemaakt worden?
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline vis ta

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/27, 22:46:56 »
Het ligt niet aan de usbstick. ik heb het zonet met een interne dvd-drive geprobeerd en ook dat gaf dezelfde foutmelding...

Offline jolo

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/29, 20:26:43 »
Ik zou niet weten hoe ik handmatig een kernel moet toevoegen naderhand en zou ook graag hebben dat alles meteen goed geïnstalleerd staat.
Dat is wat zo ongeveer wordt geadviseerd op het Engelstalige Ubuntu forum in deze thread in reactie #5 No Installable kernel was found in the defined APT source. De TS heeft daarop niet meer gereageerd. Ik kan dus niet garanderen, dat de workaround zou kunnen werken. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vis ta

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/03, 20:48:11 »
Bedankt voor de reactie maar helaas start de server niet op na het volgen van deze methode  :(

Offline vis ta

  • Lid
Re: geen installeerbare kernel gevonden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/08, 16:08:10 »
Eindelijk succes geboekt!

In de meeste topics op diverse fora waar dit probleem wordt behandeld wordt aangeraden via een omweg via ALT+F3 de kernel handmatig te installeren. Deze methode en talloze varianten heb ik allemaal geprobeerd zonder succes.

Vandaag probeerde ik deze oplossing die eigenlijk gaat over het installeren van ubuntu in virtualbox met windows vista als hostsysteem. Deze tutorial zegt echter ALT+F2 te gebruiken! (ipv ALT+F3)

Met succes dus!