Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Back-up maken duurt eeuwig  (gelezen 375 keer)

Back-up maken duurt eeuwig
« Gepost op: 2013/04/18, 11:41:29 »
Ik heb een tijdje terug deja-dup opdracht gegeven een back-up te maken van mij home folder naar mijn Dropbox. Niks bijzonders, dacht ik.
Onderhand is Dropbox echter al ruim een week bezig met synchroniseren en nog steeds zijn we er niet. Volgens dropbox staan er nog 462 files in de wacht en met de huidige uploadsnelheid zijn we nog vier dagen bezig. Terwijl deja-dup van niets weet: als ik daar kijk, zegt het programma dat de back-up vorige week al is gemaakt.

Wat opvalt is dat met name één type files geupload wordt, en dat gaat nu dus al een week zo, namelijk files waarvan de naam steevast begint met 'duplicity-full20' en eindigt met 'ifftar.gpg'.
Daarvan zijn er dus kennelijk honderden en het vergt met mijn internetverbinding dus ongeveer twee weken om al deze files op Dropbox te krijgen als back-up.

De vraag is: is dit normaal. Ik zou denken van niet. Als ik met de hand een back up maak, via de filemanager, ben ik in vijf minuten klaar.
De tweede vraag is: wat zijn dat voor een files:  'duplicity-full20 .... ifftar.gpg'?
De derde vraag is: als het niet normaal is, hoe stop ik het synchronisatieproces.

Bij voorbaat dank voor iedere suggestie.

gijsbo2000


Re: Back-up maken duurt eeuwig
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/18, 12:53:06 »
Helaas weet ik alleen het antwoord op je tweede vraag:

Ja dat is normaal. DejaDup werkt met Duplicity. Je bestanden (of beter gezegd de verschillen) worden in een archiefformaat bewaard dat opgeknipt is in deelbestanden van ~ 30MB. Dat is ook de reden dat ik zelf DejaDup niet graag gebruik, je kunt zonder Dejadup niet (makkelijk) bij je gebackupte bestanden.

Re: Back-up maken duurt eeuwig
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/18, 17:51:13 »
Helaas weet ik alleen het antwoord op je tweede vraag:

Ja dat is normaal. DejaDup werkt met Duplicity. Je bestanden (of beter gezegd de verschillen) worden in een archiefformaat bewaard dat opgeknipt is in deelbestanden van ~ 30MB. Dat is ook de reden dat ik zelf DejaDup niet graag gebruik, je kunt zonder Dejadup niet (makkelijk) bij je gebackupte bestanden.

Zeer bedankt. Dat verklaart alvast het één en ander. Wil je geloven dat ik nogal wat fora en andere sites heb afgezocht, maar op de één of andere manier nooit dit antwoord vond?
Ik begin me onderhand ook af te vragen of DejaDup wel zo'n goed idee is.

Nu, maar hopen dat iemand anders de andere antwoorden weet.

Groet, en nogmaals dank,
gijsbo2000