Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] aangekoppelde partities  (gelezen 2005 keer)

Offline boeng

  • Lid
[opgelost] aangekoppelde partities
« Gepost op: 2012/04/06, 20:04:05 »
Ik ben nieuw met UBUNTU/LINUX en verken UBUNTU nu met de Live CD van UBUNTU via "probeer" en dus (nog) geen installatie.
Ik overweeg UBUNTU naast Windows 7 te installeren.
Via de installatie icoon van UBUNTU ben ik gekomen tot de vraag of de hele schijf voor UBUNTU of naast Windows installeren.
Ik krijg de opmerking dat de schijf aangekoppelde partities heeft en ik kan kiezen voor ontkoppelen of niet ontkoppelen.
Graag wil ik meer weten over deze keuze.
Wat zijn de voor en nadelen van ont koppelen?

Ter info de staaf die de schijfindeling voorsteld laat van links naar rechts het volgende zien
/dev/sda1         /dev/sda2          /dev/sda3      /dev/sda5         /dev/sda6         vrije ruimte
41.1MB             15.7GB               86.2GB        111.9GB          107.9GB             178.3GB
Win7 loader?     recovery Win7      C: drive          D: drive         E:drive              unallocated                
FAT16                NTFS                  NTFS              NTFS              NTFS
                                                  primary           logical             logical                                       partities

Ik kan ook kiezen om de hele unallocated ruimte voor UBUNTU
of zelf de partities maken, voor gevorderden staat er dan! Nou dat ben ik niet.

Graag uw advies en aanwijzigingen.

Verder lees ik steeds bij "handige tips voor UBUNTU" klik op DASH HOME en voer dan in....
Nu kan ik als ik op de UBUNTU Logo klik (links boven ) geen venster zien om wat in te voeren.
Wat doe ik fout of begrijp ik verkeerd?

« Laatst bewerkt op: 2012/04/18, 19:13:16 door boeng »

Re: aangekoppelde partities
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/06, 22:04:24 »
Deze keuzes heb ik ook moeten maken.

Het is verstandig eerst een herstelpunt onder Win7 te maken, zodat je kunt terug keren naar de oude situatie.

Installeren van Ubuntu op de unallocated ruimte. Dus niet "naast" Windows.
Als u kiest voor EXT als format dan kunt u er onder Windows niet bij. Formatteer die unallocated ruimte dus als NTFS (dit doet u tijdens het installatieproces van Ubuntu).
Zelf heb ik wel EXT4 gekozen voor de Ubuntu partitie. Ook geen partities verwijderen hoor, want je wilt Windows nog behouden.

Ubuntu vraagt waar de Home folder moet worden aangekoppeld. Dat is de "MyDocuments" van Ubuntu en die bestanden zijn niet toegankelijk voor andere gebruikers, die zijn dus beveiligd en ook vanuit een windows sessie niet zichtbaar. Ik heb daarvoor dezelfde partitie gekozen als waar Ubuntu zich installeert.

Als u klaar bent zal de computer altijd met een bootmanager starten en kunt u kiezen welk systeem u wilt opstarten: Win7 of Ubuntu.

Maar als gezegd: eerst een herstelpunt maken.

Zelf heb ik Ubuntu (10.4 LTS) op een aparte partitie met EXT4 format geinstalleerd. Om onder Ubuntu een andere lokatie (zoals Windows MyDocuments) moet je er bij elke Ubuntusessie eerst op klikken, en dan wordt die als lokatie aangekoppeld. Anders gaat Ubuntu roepen dat die lokatie niet bestaat. Dit is wat onder Unix en Linux "mounten" (aankoppelen) wordt genoemd.

Verdiep je ook in het aanpassen van de bootmanager. Na een aantal updates zie steeds meer Ubuntu kernels verschijnen en dat is verwarrend. Af en toe opschonen dus. Veel hierover staat te lezen op dit forum.

Aangekoppelde schijven wil zeggen dat een besturingssysteem ze ergens voor in gebruik heeft, bijvoorbeeld als Windows ruimte voor My Documents. Loskoppelen zou ik nog niet doen. Succes.

Hier staat mijn indeling. Ik heb 2 harddisks in mn pc, Ubuntu staat op de tweede. De PC start op vanaf de eerste hd( zo ingesteld in de BIOS) en daar heeft Ubuntu de bootmanager geplaatst:



« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 12:42:06 door UbuntuMonster »
____________________________________________________________________
Ubuntu LTS  -  Intel(R) Desktop i5 - 2.8GHz - 8GB internal - HD 1TB s-ATA + 1TB s-ATA + 400GB USB backup - HP Flatpanel - Canon MP560 WiFi.

Re: aangekoppelde partities
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/07, 10:23:57 »
Denk dat je ook even deze site door moet lezen, al is het alleen om iets meer achtergrond te hebben.

Installeren: uw computer tweevoudig opstartbaar

@UbuntuMonster, het draaien van Ubuntu op een NTFS partitie is niet optimaal, zeker omdat er ook tools voor Windows zijn die zo'n partitie gewoon kunnen lezen ( zie: How to read Ext3/Ext4 linux partition from windows 7 ).

De tegenwoordige standaard format voor Ubuntu/Linux is EXT4 en ik zou daar dan ook gebruik van maken.

Lees alles eens op je gemak door en als er vragen zijn, dan schiet je ze maar hier op het forum.

BELANGRIJK: Het belangrijkste advies wat ik nog wel wil geven, maak een backup van je huidige data die je niet kwijt wilt .... mocht het fout gaan ... dan is er nog geen man overboord.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: aangekoppelde partities
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/07, 12:22:45 »
Ja mee eens, altijd backups maken!
Ik gebruik Lucky Backup van Ubuntu en heb alles dubbel staan op de twee harddisks.
Ook heb ik nog een losse usb harddisk waar ik alles elke maand naar toe kopieer.
Ik heb al een paar keer geluk gehad dat ik alles dubbel had staan.
Die USB harddisk bewaar ik niet eens thuis, voor het geval mn huis verloren gaat.

En wat het kost? Een harddisk die ik al had uit mn oude PC en een losse USB disk van ca 80 euro en een aardig iemand die dat ding bewaren wil.
Encrypt met truCrypt, ook eens gratis!
____________________________________________________________________
Ubuntu LTS  -  Intel(R) Desktop i5 - 2.8GHz - 8GB internal - HD 1TB s-ATA + 1TB s-ATA + 400GB USB backup - HP Flatpanel - Canon MP560 WiFi.

Offline boeng

  • Lid
Re: aangekoppelde partities
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/07, 13:39:51 »
Ik heb nog veel te lezen/leren en wat ben ik blij met al deze input!

Maar als ik bij de installatie de vraag krijg om de hele vrijeruimte voor UBUNTU te gebruiken,
hoe gaat het dan verder? Krijg ik dan de keuze  voor EXT,EXT4...en wordt dan gevraagd hoe te formatteren?
Kennelijk is dus voor mij de unallocated ruimte de aangewezen plek voor UBUNTU, maar als ik de logische partities
D en E van mijn HD wil benaderen kan dit dan, via "mounten"?
En de unallocated ruimte wordt dan een UBUNTU partitie?
Sorry hoor maar ik wil graag van te voren weten wat ik kan verwachten.
Ik wordt wel steeds enthousiaster voor UBUNTU.



Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: aangekoppelde partities
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/07, 14:19:54 »
Om te beginnen wordt ubuntu niet met alleen hoofdletters geschreven, UBUNTU leest nogal lastig.

Als je er voor kiest om de vrije ruimte te gebruiken hoef je als het goed is verder niets te doen, ubuntu kiest dan zelf automatisch de juiste instellingen. Vanuit ubuntu kan je gewoon bij de windows partities, en vanuit windows kan je ook bij ubuntu, met wat meer moeite.

Re: aangekoppelde partities
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/07, 20:45:58 »
Ik heb nog veel te lezen/leren en wat ben ik blij met al deze input!

Maar als ik bij de installatie de vraag krijg om de hele vrijeruimte voor UBUNTU te gebruiken,
hoe gaat het dan verder? Krijg ik dan de keuze  voor EXT,EXT4...en wordt dan gevraagd hoe te formatteren?
Kennelijk is dus voor mij de unallocated ruimte de aangewezen plek voor UBUNTU, maar als ik de logische partities
D en E van mijn HD wil benaderen kan dit dan, via "mounten"?
En de unallocated ruimte wordt dan een UBUNTU partitie?
Sorry hoor maar ik wil graag van te voren weten wat ik kan verwachten.
Ik wordt wel steeds enthousiaster voor UBUNTU.


Het gaat grotendeels automatisch. EXT4 stelt Ubuntu zelf voor. Bevestigen is genoeg. Bevestig ook dat de Homedrive daar aangekoppeld wordt. Hier slaat Ubuntu de persoonlijke instellingen van de Ubuntu gebruikers op.

D en E zijn de namen die Windows eraan geeft bij het aankoppelen. Ubuntu zal ze anders noemen (zie schermafdruk).
In de bootmanager heet het HD0,0/HD0,1 om de Hard Disk en de partitie aan te geven.
In Schijfgereedschap heten die SDA1/SDB1 (Solid Disk A, partitie1, Solid Disk B, partitie 1 etc.
In "Locaties" heet het weer "Harddisk" met het Label dat je zelf er aan gegeven hebt.

Mounten (Koppelen) gaat automatisch als je ze open klikt. Let hierop als je bijv een bestand onder Ubuntu in de Windows folder opslaat. Ubuntu zal soms  zeggen dat die lokatie niet aangekoppeld is. Eerst aankoppelen dus door het even open te klikken. Met schijfbeheer kun je later ook nog partities of folders automatisch laten  aankoppelen.

Problemen die ik onder Ubuntu nog heb:
Printer/scanner krijg ik niet goed geinstalleerd, draadloos netwerk lukt niet en helaas de geintegreerde (Intel Gigabit) netwerk kaart vd PC.
Ik heb een tweede Realtek netwerkkaart moeten inbouwen die wel door Ubuntu herkend werd.

Windows start ik op voor de games, MSOffice en printen.

Voor de rest is Ubuntu een heerlijk stabiel en (grafisch) rustig systeem, zonder ellenlange updates en rebootes en met een opstarttijd van 40 seconden. Ik werk 90% van de tijd in Ubuntu!

Hieronder mijn locaties: 2 harddisks met 5 zichtbare partities. Er zijn ook nog verborgen locaties (wisselbestand, bootsector etc) maar die zie je alleen in Schijfgereeedschap.


« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 21:06:11 door UbuntuMonster »
____________________________________________________________________
Ubuntu LTS  -  Intel(R) Desktop i5 - 2.8GHz - 8GB internal - HD 1TB s-ATA + 1TB s-ATA + 400GB USB backup - HP Flatpanel - Canon MP560 WiFi.

Offline boeng

  • Lid
Re: aangekoppelde partities
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/08, 15:14:15 »
Ben nog aan het in me opnemen van zoveel informatie,

Terzijde; ik lees bij de informatie ook vaak "type dit of dat in Dash Home" (klik op ubuntu logo)
klopt het dat dit niet kan met de "probeer versie in de live-cd"?