Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] PC start niet meer op  (gelezen 6491 keer)

[OPGELOST] PC start niet meer op
« Gepost op: 2013/03/17, 10:44:47 »
Mijn PC start totaal niet meer op  :(.
Ik heb een HP xw4600 Workstation met Linux Mint 14. Er zit 3GB werkgeheugen in en wilde dit vanmorgen uitbreiden naar  4GB. Echter na het plaatsen van de geheugenstrip de PC opgestart en toen gaf de interne speaker een pieptoon en het ledje naast de powerbutton knipperde. Ook gingen de ventilatoren op volle toeren draaien. Ik heb de PC uitgezet en de bijgeplaatste geheugenstrip weer verwijderd, ervanuit gaande dat dit de boosdoener was.
Als ik nu de PC opstart gaan die ventilatoren weer als een gek tekeer en verder gebeurd er helemaal niets. Ik kan dus niet eens in de BIOS komen. Ik heb al een keer alles goed aangedrukt en gekeken of er toch niet ergens wat los zit. Alles zit op z'n plaats, ik heb ook alleen maar met dat geheugenstripje gewerkt. Dat was overigens wel een verkeerde bleek toch  :-[. Er zitten 3 strips DDR2-800 in en die ik bijplaatste was DDR2-667.
Ik heb dus geen idee wat nu te doen  :|
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 22:38:37 door Metal Henkie »

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/17, 11:05:31 »
Piep toon opzoeken, dus merk bios die je hebt en dan op pieptoon zoeken, dit is een foutmelding van het moederbord.

Of bios resetten, in de handleiding van je moederbord staat hoe dit moet.

Moederbord handleiding goed lezen, tav geheugen, soms kun je op de achterkant op een knop drukken om met het geheugen in te stellen. Hoewel je normaal beeld zou moeten hebben.

Indien je door statische stroom je pc defect is gegaan, dan 1 voor 1 je hardware losmaken en de pc weer proberen.
Of hadware gaan uitwisselen, en testen of het dan wel werkt.
Dus testen met 1 ram latje , deze misschien nog uitwisselen met de overige.
Zoveel mogelijk gaan loskoppelen, dvd,usb, alles losmaken, extra hd's losmaken etc.

Hoe werk je aan je pc,
Niet op sokken werken, dan kun je jezelf opladen en je pc defect maken.
Polsbandje gebruiken, dit aan de pc kast bevestigen.
Pc losmaken van stroom , ook de rand apparatuur, dan pc zonder stroom, 5 sec vasthouden start knop, dan ontlaad de pc zich van stroom, indien je dit niet doet dan kun je je pc/onderdelen defect maken.
Etc.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/17, 11:10:52 door jan11000 »

Re: PC start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/17, 12:43:04 »
Wow, da's een heel verhaal Jan. Bedankt, ik ga er mee aan de gang. Overigens deed de PC het tot vanmorgen perfect en ik krijg de indruk dat het fout is gegaan bij het bijprikken van dat extra geheugenstripje. Ik ga online op zoek naar de handleiding van het moederbord.
Uiteraard hou ik mij aanbevolen voor nog meer "tips & trics".

Re: PC start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/17, 12:55:16 »
Wat wel zou kunnen is dat het geheugen nu in de war is, dus haal de andere eruit en zet ze er weer in. Of dat een van het geheugen toch de geest heeft gegeven en dan kan je de memorytest even doen.
Kijk hier naar de piepjes:
http://www.computerhope.com/beep.htm
http://www.wimvosautomatisering.nl/piepcode.html

De geheugenstrips had ik er uitgehaald om te vergelijken met de nieuwe, zo kwam ik achter het verschil. Ook na het terugplaatsen blijft de PC het niet doen. Als ik naar de sites kijk die jij opgeeft, zou het inderdaad met het geheugen te maken hebben. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen, dat ik niet meer exact weet wat voor piepjes het precies waren  :-[.
Ik ga in ieder geval met jullie tips aan de gang (wat moet je anders op zondagmiddag  ;) ) en hoop dat 'ie het straks gewoon weer doet.

Re: PC start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/17, 17:10:48 »
Het volgende heb ik tot nu toe geprobeerd:

-Service and Technical Reference Guide & Setup and Troubleshooting Guide gedownload van de HP website.

-PC ontdaan van stroom en alle aangesloten kabels losgekoppeld. Vervolgens powerbutton 5 seconden ingedrukt. Daarna alles weer aangesloten en opgestart, helaas zonder resultaat.

-Alle geheugenstrips eruit gehaald en weer opnieuw opgestart. Nu wel opgelet en er volgen 5 pieptonen in combinatie met 5 x knipperen van de powerled. Volgens de handleiding duidt dit op het volgende:
Blinks red 5 times (once per second), then a 2-second pause, and then 5 beeps
Pre-video memory error.
1. Reseat memory modules.
2. Replace memory modules one at a time to find the faulty module.
3. Replace third-party modules with HP memory.
4. Replace the system board.


Ik heb alle 3 geheugenstrips om beurten erin gehad (zelfs de nieuw aangeschafte 4e) en de PC opgestart, maar zonder resultaat. Bij het opstarten gaat de powerbutton branden en de led van de DVD brander knippert. De led van de HD brand kort. Hierna duurt het zo'n 10 seconden en dan gaan de ventilatoren weer op volle toeren draaien en dat is het dan.

Ik twijfel of ik de COMS button op het moederbord zal gebruiken, omdat ik bang ben dat dan definitief de PC de geest gaat geven.

Re: PC start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/17, 17:48:36 »
Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.....hij doet het weer  :rolleyes:.

Na mijn verhaal hier gepost te hebben heb ik de boel maar weer in elkaar gezet, met het idee morgen maar weer verder te gaan. Het enigste wat ik gedaan heb is de 3 geheugenstrips in bank 2, 3 en 4 gezet, in plaats van in bank 1, 2 en 3. Vervolgens tegen beter weten in de PC opgestart en alles werkt weer perfect  ???.

Re: PC start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/17, 22:37:19 »
Ja, dat kan inderdaad. Geheugenbankjes luisteren soms heel nauw. Zaten ze ook zo toen je er aan had gesleuteld?

Nee, ze hebben altijd in 1,2 en 3 gezeten. En in 4 had ik dus die extra geplaatst, waarna de problemen begonnen. Ik ruil die "foute" toch maar om voor een goede (DDR2 800) en plaats die dan wel in 1, kijken wat er dan gebeurd. Voorlopig draait de PC weer als een trein, dus ik ben wel opgelucht  ^-^.