Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op laptop  (gelezen 1608 keer)

Offline Mr.Gr33n

  • Lid
Ubuntu installeren op laptop
« Gepost op: 2023/06/23, 09:05:45 »
Goedendag allemaal ik heb een vraag.In het verleden rommelde ik maar wat aan maar nu wil ik het wat serieuzer aanpakken.Wat ik daarmee bedoel is is dat ik een laptop heb met een UEFI bios een intel core i5 processor,16GB aan geheugen en 1TB nvme2 aan opslag.Mijn belangrijkste vraag is hoe ga ik deze schijf partitioneren en waar moet ik allemaal op letten met een UEFI bios.Ik hoor graag van jullie of een verwijzing naar een site waar ik deze info kan vinden.

Groet,Mr.Green

Offline loti

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2023/06/23, 09:43:40 »

Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2023/06/23, 10:29:38 »
https://ubuntu.com/tutorials/install-ubuntu-desktop#1-overview
In de bovengenoemde link zie je hoe je van begin nr1 moet beginnen om ubuntu te installeren
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2023/06/23, 14:43:15 »
Citaat
Mijn belangrijkste vraag is hoe ga ik deze schijf partitioneren ...
Als je kiest voor hele schijf gebruiken, dan hoef je zelf niets te partitioneren. Het installatieprogramma regelt alles voor je.

Offline Mr.Gr33n

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2023/06/24, 16:33:12 »
Nou sorry mensen ik ben al wel wat verder dan wat ik met deze goed bedoelde info kan.Ik wil namelijk helemaal handmatig ubuntu installeren dus wat echt graag zou willen weten is hoe groot ik de partities moet maken welke partities ik nodig heb,heb ik uberhaupt met met 16gb aan geheugen nog wel swap nodig en verders heb ik geen ervaring met uefi bios.Dus ik hoop op wat meer gedetaileerde info.

Groet.Mr.Gr33n

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2023/06/24, 17:09:10 »
Nou sorry mensen ik ben al wel wat verder dan wat ik met deze goed bedoelde info kan.
Dan ben je klaar voor je eigen keuzes. Denk na over wat je wil bereiken, hoe je je systeem wil gebruiken en bepaal zo wat een optimale partitionering en installatiestrategie is voor jou. Niemand kan je daar specifiek bij helpen op basis van de info die je geeft. Het enige dat we kunnen zeggen is dat een standaardinstallatie goede standaardkeuzes maakt.

Offline Mr.Gr33n

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2023/06/25, 09:21:47 »
Ja dat zal allemaal wel ,maar ik lees dus wel ergens dat ik geen swap nodig heb met 16Gig aan geheugen.En waarom is de hardware info niet genoeg.Wat ik wil is een goed werkende laptop niet om te gamen maar wel voor alledaags gebruik,office bv ook geen foto bewerking.Heb ik bv /temp en /var nodig ik zit met al dat soort vragen?

Groet.Mr.Gr33n

Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2023/06/25, 10:03:30 »
@ Mr.Gr33n,

Installatieprocedure Ubuntu:  https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
( deze is van een 'oudere' versie, maar is toch nog actueel)

Zoals reeds aangehaald, je kan niks verkeerd doen met deze stapsgewijze uitleg over de installatie procedure. (die Pjotr ook duidelijk beschrijft)

Na de installatie, herstarten en de updates uitvoeren (je wordt daarvan verwittigd).
Niet moeilijker maken dan het is.

De gehele Wiki:   https://wiki.ubuntu-nl.org/

Partities aanmaken:   https://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen
(Basisschema voor de partitie indeling)

Voor gevorderden:  https://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/25, 10:28:14 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2023/06/25, 12:14:43 »
Ja dat zal allemaal wel ...Wat ik wil is een goed werkende laptop niet om te gamen maar wel voor alledaags gebruik,office bv ook geen foto bewerking.
Zeker in dat geval is er geen reden om niet voor de standaardinstallatie te gaan. Die heeft goede standaardwaarden voor "alledaags gebruik,office bv ook geen foto bewerking" en zelfs fotobewerking. Je hebt géén aparte partities nodig behalve de /boot/efi die door het installatieprogramma aangemaakt wordt. Je hebt zeer waarschijnlijk praktisch nooit swap nodig, maar gezien de ruimte op moderne harde schijven blijft de standaard voorziene 2 Gb een goed vangnet: als er eens geheugenkrapte is, dan blijft dat een extra reserve. Het swapmechanisme kan er ook voor zorgen dat geheugen processen die je toch niet in gebruik hebt, beschikbaar zijn voor andere dingen waar je wel mee bezig bent. Fedora werkt tegenwoordig niet meer met een swapbestand of partitie, maar blijft toch werken met gecomprimeerde swap in het geheugen, omwille van dezelfde voordelen.

Er zijn veel mogelijkheden om het anders te doen, maar dan moet je eerst weten wat je wil bereiken wat niet door de standaardinstallatie wordt voorzien. Niemand kan je advies geven om het "anders te doen" enkel om het "anders te doen".

Offline bart85

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2023/06/25, 12:15:26 »
Citaat
Partities aanmaken:   https://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen
(Basisschema voor de partitie indeling)

Dit schema is niet meer actueel. Zou de root partitie minstens 4x groter maken. Zeker als je een swapfile wil gebruiken ipv een swappartitie.
De site geeft 10gb voor root partitie. Ik zou voor 40 gaan.

En met gpt partitie tabel zijn er geen logische partities meer in gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/25, 12:18:16 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2023/06/25, 12:30:21 »
Het is idd heel erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Met mijn 15 jaar ervaring in Linux kan ik je de volgende aanwijzingen geven, maar zoals ik al zeg zijn dit mijn persoonlijke keuzes.

- ik maak altijd een swap partitie aan ter grootte van het RAM geheugen. De swap wordt gebruikt als de laptop in sluimer mode gaat. Ik geef de voorkeur aan een partitie tov van een file omdat dit puur gevoelsmatig netter is voor mij.
- ik geef de voorkeur aan een aparte home partitie. Dit maakt voor mij het herinstalleren zoveel sneller en gemakkelijker dan een back-up terug zetten. Overigens betekend dat niet dat het maken van een back-up voor een herinstalleer geskipt kan worden ;)
- ik maak meestal een 30 GB systeem partitie. Dat is voor mij wat ruim,  ik gebruik daar maar een fractie van, maar als je de ruimte hebt…

Overigens maak ik bij het installeren van programma’s gebruik van de commandline en kopieer ik de regel om te installeren naar een tekst bestand in mijn home partitie. Als ik een applicatie verwijder, hall ik ook de regel weg uit dit bestand. Op die manier is herinstalleren simpel en snel. Ik installeer een nieuwe versie van Ubuntu en run bij de eerste boot dit bestand en mijn hele systeem is weer zoals ik dat wil.
« Laatst bewerkt op: 2023/06/25, 12:36:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2023/06/25, 14:10:46 »
Ik ben een laptopgebruiker, 16 jaar linuxervaring  (= uitsluitend linux). Ik hield er vroeger ook een aparte /home partitie op na met een 20 GB home partitie. Verder altijd standaard swap. Ik installeerde altijd "vers", en dan vermijdt een aparte /home de noodzaak al je data terug te zetten. Om geen "vervuiling" met oude instellingen te hebben, hernoemde ik mijn home vb naar /home/vanadium_oud en liet een nieuwe /home/vanadium aanmaken. Selectief kon ik dan - heel snel, want het is een verplaatsen - data en geselecteerde configuratie terugplaatsen.

Wellicht uit luiheid  =D ben ik veel meer met upgrades beginnen werken. In de praktijk liep dat voor mij doorgaans heel goed. Dan valt dat voordeel van een aparte /home grotendeels weg. Voor mij dus tegenwoordig een standaardinstallatie waarbij de ganse harde schijf automatisch geconfigureerd en gepartitioneerd wordt.

Meestal is het voor mij een upgrade, maar het blijft goed om nu en dan eens volledig te resetten. Als ik eens volledig herinstalleer, dan moet ik mijn data terugplaatsen vanaf backup. Dat duurt een tijd, maar tegenwoodig met SSD schijven gaat dat toch minstens 5 keer (als het niet meer is) sneller dan vroeger.

Ik bewaar ook veel meer gebruikersconfiguratie dan vroeger. Dat doe ik in een folder onder mijn "Documenten" (Documents/Configuration/dotfiles/). Die configuratie "activeer" ik dan in mijn account door een symlink ernaar toe te leggen waar het systeem dat verwacht (vb applications -> ../../Documents/Configuration/dotfiles/applications/.local/share/applications). Zo wordt die configuratie steeds mee meegenomen in de backup van "Documents". Ik gebruik een hulpmiddeltje, "stow", om de symbolische link naar mijn configuratie terug te plaatsen: dit gaat dus gemakkelijker dan op het eerste zicht misschien lijkt.

Discipline zoals MKe om direct via een script bij te houden wat extra geïnstalleerd is (heel goed idee, trouwens), en zo heel gemakkelijk alles te kunnen toevoegen, heb ik niet  =D. Ik heb wel een checklist met mijn aanpassingen die ik afloop. Dan ben ik ook wel al 95% operationeel. Als ik later nog iets mis, is het vlug bijgeïnstalleerd. En soms merk je dat je iets niet meer hebt bijgeïnstalleerd omdat je het niet meer gebruikt.

Backups, van gebruikersdata, zijn van levensbelang. Een besturingssysteem download je en herinstalleer je in minder dan een uur. Je persoonlijke data, eens verloren, zijn voor goed weg. Voor backup heb ik een scriptje dat rsync aanroept. Met rsync kan je er incrementele backups op nahouden, t.t.z., een backup waarbij enkel wijzigingen worden bijgewerkt in de backup. Op het einde van de werkdag koppel ik mijn SSD aan, type "bkup" in de terminal en 10 seconden later zijn de wijzigingen opgeslagen op de externe SSD (12 seconden als ik harder gewerkt heb  =D).

Het is een backupstrategie die vorige versies behoudt. Stel dat er iets vreemd aan de hand is waardoor bestanden zonder dat je het onmiddellijk beseft corrupt worden. Dan wil je niet dat die corrupte bestanden je goede bestanden in de backup overschrijven. Hiervoor kan je de --link-dest optie gebruiken: bestanden die niet werden gewijzigd, worden gelinked naar het bestand dat al aanwezig was in een vorige backup en nemen dus niet opnieuw schijfruimte in (zie voor het principe hier of hier). Misschien, vooraleer zelf te scripten, meteen eens testen of rsnapshot je bevalt: dat werkt op die manier, maar ik wist er niet van toen ik startte met mijn eigen script.