Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn review: de Ubuntu-muis  (gelezen 4351 keer)

Mijn review: de Ubuntu-muis
« Gepost op: 2011/03/11, 20:24:47 »
Na een weekje wachten was ie dan eindelijk aangekomen: mijn Ubuntu-muis! :) Zoals beloofd hierbij een review. Foto's volgen nog ;)

Eerste indruk
De Ubuntu-muis is goed verpakt aangekomen. Dat is wel het vermelden waard, want dit garandeert in ieder geval dat hij niet kapot kan gaan tijdens de verzending.
Bij het uitpakken schets enige verbazing (zoals vaker met producten): hij is een stuk kleiner dan verwacht. Klein in de zin van de grootte. Dun is ie ook, maar dat leek op de foto ook al zo.
Er wordt een mooie, elastische USB-kabel meegeleverd voor aansluiten op de computer. Een elastische USB-kabel is niet nieuw, maar ik vind het wel handig, want zo kun je de kabel zo kort of zo lang mogelijk maken als je zelf wilt. Aan de muis-kant zit een mini-USB-aansluiting, net als op veel moderne smartphones zit. Tevens levert Canonical een mooi, satijnen zakje mee waarin je de muis kunt bewaren en in dat zakje zit zelfs een vakje waar je de USB-kabel in op kunt bergen (!).
Even in de hand houden geeft een prima eerste indruk. De muis is klein, maar niet te en de behuizing is van een soort rubberachtig aanvoelend plastic gemaakt en ziet er behoorlijk hoogwaardig uit. Ook is de muis zo licht als een veertje; je voelt nauwelijks dat je hem in je hand hebt. De muis geeft tevens een subtiel, maar mooi oranje licht wanneer deze aangesloten is. Mijn eerste indruk: prima werk geleverd!

Gebruik
De muis is plat. Letterlijk plat. Voor mij is dat geen probleem, want ik ben gewend aan de Apple Magic Mouse. Die is niet zo plat als deze, maar wel een stuk platter dan menigeen muis. Doordat ie plat is, kan het wennen zijn voor mensen die geen platte muizen gewend zijn. Wat ook wennen is (ook voor mij), is dat het scrollwieltje niet bovenop zit, maar aan de rechterkant. Het scrollwieltje is niet van rubber, zoals de meesten. Het is een plastic scrollwieltje, maar het verschil is nauwelijks merkbaar. Wat wel een voordeel is van het scrollwieltje aan de zijkant: als je iets zit te lezen, kun je gemakkelijk de muis in je hand houden door de platheid en lichtheid en hem op zijn zij houden, zodat je heel makkelijk door kunt scrollen. Maar wat wel een nadeel is naar mijn mening is dat het scrollwieltje geen klikken toelaat. 3e muisknop is dus niet beschikbaar op deze muis. Jammer, want ik gebruik het vaak om links op webpagina's op een achtergrondtabblad te openen.
Het klikken met de muisknoppen gaat vrij licht. Iets zwaarder dan sommige andere muizen, maar niet heel zwaar. Het klikken is daardoor vrij makkelijk, maar toch voelbaar en dat is wel prettig, want dan weet je tenminste dat je ergens op klikt.
Muisbewegingen gaan zeer vloeiend. Hij beweegt keurig over mijn bureaublad en is heel secuur. Dat is wel heel erg prettig en maakt hem misschien zelfs voor gamen geschikt. Met de nadruk op "misschien", want dit moet ik eerst nog uittesten. Hij is zelfs zo secuur dat het even wennen is voor me. Het is lang geleden dat ik zo'n secure muis had.
Ook na langere tijd de muis te gebruiken merk ik geen handpijn, dus eigenlijk kun je hem makkelijk lange tijd gebruiken.

Deze muis is zeker een aanrader voor iedereen die een vrij goedkope, maar toch secure en goede kwaliteit muis wil (en iedereen die een Ubuntu-fan is).

De Ubuntu-muis is verkrijgbaar in de Canonical Shop en kost €16,85  (inclusief BTW, exclusief verzendkosten): https://shop.canonical.com/product_info.php?products_id=643

Plus- en minpunten:

+Mooi en solide design
+Prijs
+Secuur
+Ligt lekker in de hand, ook na langere tijd gebruiken
+Zo licht als een veertje

-Scrollwieltje aan zijkant vergt gewenning
-Geen 3e muisknopfunctie
-Wellicht te plat voor sommige mensen

jesse2314

  • Gast
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/11, 20:47:11 »
Super review man :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/11, 21:19:40 »
Heb er over getwijfeld of ik 'm zou kopen of niet, maar vond hem er toch wat klein uit zien dus heb 'm maar niet gekocht. Jij komt naar de HCC! Linuxdag, right? Neem je 'm dan mee? Wil 'm wel eens in het echt zien :)

Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/11, 21:38:03 »
Super review man :)

Dankje :)

@Luuk: Ja, ik kom naar de HCC! Linuxdag. Ik zal hem dan meenemen :)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/11, 22:19:48 »
even een waarschuwing,

ik heb deze muis al een maand of 6 maar de kabel is al defect,
dus wel leuk die oprollende kabel maar hij was bij mij geen lang leven beschoren.

ook vind ik het schrolwieltje niet comfortabel, hij hangt soms en hapert, niet echt een comfortabel gebruik.

persoonlijk vind ik het een miskoop, ik was er entousiast over in het begin maar na een tijd viel het toch tegen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/11, 22:50:20 »
waar en wanneer is die linux dag?

zag de muis maar aangezien ik liever een hoge muis heb en die er plat uit zag, heb ik hem niet genomen.
Muis  komt bij mij nogal nauw als ik er langer mee moet werken. Krijg anders last van hand en pols.

Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/11, 23:26:47 »
@chris: Geen problemen hier met de scrollknop.

@emiel: http://forum.ubuntu-nl.org/promotie-40/deelname-linux-thema-dag/ :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/12, 01:03:54 »
Dank u

Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/12, 03:22:01 »
Leuke review, maar ik ben zelf een fan van bedrade ergonomische muizen die je voor 10 euro op kan pikken. Liggen goed in de hand en zijn zeer betrouwbaar.
Maar goed, ik ben ook nooit overtuigd geweest waarom een toetsenbord van meer dan vijf euro wensbaar is. (old-school in- en output werken vaak fantastisch)

Review zelf is helder ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/12, 08:33:25 »
Super review man :)

Dankje :)

@Luuk: Ja, ik kom naar de HCC! Linuxdag. Ik zal hem dan meenemen :)

Waar ben je dan te vinden? Wil die muis wel eens zien, ziet er leuk uit.

Is trouwens de eerste keer dat ik naar zo'n soort dag ga, dus ben benieuwd :P

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/12, 10:16:57 »
Hele goede review Heimen.
Ik heb er over nagedacht, maar ik vond hem toch te plat. Ik ben blij dat ik mijn MX Revolution gewoon heb gehouden, als ik chris zijn reactie zo les.
Enneeh, ik wil dat ding ook wel eens IRL zien =D

@tiempjuuh
Leuk :D

Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/12, 10:48:15 »
@Emiel: Graag gedaan :)
@Sjoerd: Ach, ik probeer altijd wat nieuws uit en deze bevalt me totnutoe ;)
@tiempjuhh: Ik sta gewoon bij de Ubuntu-NL stand info te geven en te helpen met installaties van mensen :) Leuk dat je ook komt, ik weet zeker dat je het heel leuk gaat vinden :)
@TopGear: Dankjewel :) Ja, dat platte is inderdaad wennen, de MX Revolution is ook best een fijne muis. Ik heb geen last van die scrollknop wat chris zegt, maar dat elastische weet ik niet, dat moet de tijd uitwijzen ;) Voor die prijs vind ik dit in ieder geval een aanrader. Maar ik neem hem gewoon mee dan dus dan zien wij elkaar voor het eerst in RL en zie je meteen de Ubuntu-muis :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/12, 14:11:39 »
Vistaus, is de muis niet meer bedoelt voor mee te nemen. Dus meer een laptop muis dan een desktop muis?
Want daar is ie ideaal voor. Je hebt dan een platte muis en het wieltje priemt niet in andere dingen omdat het aan de zijkant zit.
kabeltje kun je los maken zodat het niet knikt bij de aansluiting en je het makkelijker op kunt bergen.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/12, 15:07:50 »
het is inderdaad bedoeld als laptop/netbook muisje om mee te nemen,
did deed ik dus ook dagelijks om als op "op de weg ben" toch in mijn pauze even snel te kunnen internetten via thetering icm mijn Android.

dit heeft een tijdje goed gegaan tot het kabeltje de geest gaf, breukje ergens en dit is heel hinderlijk als de muis het soms wel en soms niet doet.
de muis zelf is wennen maar even doorbijten en zelfs het platte design is werkbaar, het schrolwieltje was soms een beetje irritant maar voor mij leefbaar.

het muisje doet het nog met een andere kabel,maar die is imo te stug en een draadloos muisje heeft zijn plaats al ingenomen, dus de mijne ligt nu stof te happen.

maar het is een leuk hebbeding voor de Ubuntu-freak, en goede promotie in het openbaar vervoer, men ziet meteen dat je iets anders hebt dan anderen :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/12, 15:16:48 »
Draadloos zou mooi zijn. Muisje ziet er goed uit en ik heb er ook naar gekeken.
Denk dat ik hem de volgende keer bestel met wat andere dingen. Leuk hebbe dingetje.
Moet er niet heel de dag mee werken maar om zo af en toe te gebruiken moet wel lukken.
Het lijkt mij een handig ding voor in mijn laptop tas. Nu zit daar zo'n bol ding in en dat neemt veel ruimte in beslag.

@chris. Zijn die kabeltjes niet los te krijgen?



Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/12, 15:42:14 »
dat zal best, het is zo'n simpel oprol kabeltje, op een katrolletje.

ik heb de muis net getest met een kabel van mijn HTC telefoon en hij werkt gewoon, mischien moet ik hem maar eens in V&A plaatsen en in ruil een ander muisje vragen ;D

maar draadloos is hij dus zeker niet, je moet een USB>MiniUSB kabeltje gebruiken.

Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/12, 17:21:32 »
@emiel: Nee hoor, ook voor desktopgebruik doet ie het prima :) Ik ondervind er geen hinder van, hij is groot genoeg voor desktopgebruik.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Mijn review: de Ubuntu-muis
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/12, 19:21:28 »
Roep maar,, bied maar :D

ik moet er niet vanaf maar ben altijd in de markt voor iets leuks ;)