Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geinstalleerde kernel opstarten  (gelezen 869 keer)

Offline dickieb

  • Lid
geinstalleerde kernel opstarten
« Gepost op: 2016/09/01, 10:42:46 »
Beste forumleden,

Ik wil graag een geïnstalleerde kernel opstarten. Pjotr geeft hiervoor de tip om dit via het grubmenu te doen. - Herstart je computer; - in het opstartmenu van opstartlader Grub, kies je de tweede optie genaamd Geavanceerde opties voor Linux Mint; - start vervolgens op met de kernel die je hebt geïnstalleerd..

Ik ontdek in het opstartmenu van opstartlader Grub bij 'Geavanceerde opties' alleen de mogelijkheid om de tweede optie toe te passen bij Ubuntu 14.02 (dat ik niet meer gebruik).
Geavanceerde opties voor Linux Mint staat er niet. Bij Linux Mint staat: Linux Mint 17.2 en daaronder nog een keer Linux Mint 17.2 recovery mode.

Heeft iemand een idee hoe ik de kernel nu kan / moet opstarten?

Ik hoor graag de reactie(s).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/01, 11:08:39 »
Heb je soms Ubuntu later geïnstalleerd dan Mint? Zo ja, dan zit je waarschijnlijk in de Grub van Ubuntu en niet in die van Mint. Je moet dan de Grub van Mint installeren over de Grub van Ubuntu heen, zodat Mint z'n Grub weer dominant wordt:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-bij-ouderwets-BIOS-bijvoorbeeld-omdat-Windows-Grub-heeft-overschreven-
(punt 2, linkerkolom)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/01, 11:12:53 door Pjotr »

Offline dickieb

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/01, 11:36:03 »
Nee, ik werkte al met Ubuntu en toen Mint uitkwam is dat op de computer gezet. Kan het kwaad als ik de grub van Mint sowieso installeren of heeft dat in dit geval geen zin?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/01, 11:44:26 »
Het kan sowieso geen kwaad, mits je de procedure zorgvuldig toepast....

Overigens kan de Grub van Ubuntu, onder bepaalde omstandigheden, toch "het stokje hebben overgepakt", ondanks het feit dat-ie eerder was geïnstalleerd dan Mint.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/01, 12:31:49 door Pjotr »

Offline dickieb

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/01, 15:22:52 »
Ik heb de Linux Mint 17.2 installatie usb stick in de computer gestopt en deze vervolgens gestart. Ik krijg mijn standaard grub menu te zien, waar ik de usb niet kan selecteren.
Doe ik iets fout?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/01, 15:47:06 »
Ik heb de Linux Mint 17.2 installatie usb stick in de computer gestopt en deze vervolgens gestart. Ik krijg mijn standaard grub menu te zien, waar ik de usb niet kan selecteren.
Doe ik iets fout?
Kijk de opstartvolgorde na die in het BIOS staat.

Offline dickieb

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/01, 17:43:23 »
Dat doe ik toch door (jouw tekst op de webstek: Het BIOS is het scherm dat u als allereerste ziet, wanneer u uw computer aanzet. Meestal moet u op Delete of F2 drukken om de instellingen van het BIOS op te roepen. Daarvoor hebt u enkele seconden de tijd, wanneer u de PC hebt aangezet.?

Ik heb op alle F's en op esc en delete gedrukt, maar er gebeurt niets anders dan dat na enkele seconden het grub menu verschijnt.

Is het misschien verstandiger om Mint 18 te installeren waarmee een goede kernel binnenkomt en het veiligheidsprobleem verleden tijd is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/01, 17:46:11 »
Ja, waarom niet eigenlijk....  :)

Je kunt sowieso Mint 18 installeren; de juiste kernel (4.4.0-36) is al beschikbaar in Updatebeheer van Mint 18.

Doe een schone installatie van 18, dus geen opwaardering van 17.x naar 18.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/02, 01:09:05 »
Het kan sowieso geen kwaad, mits je de procedure zorgvuldig toepast....

Overigens kan de Grub van Ubuntu, onder bepaalde omstandigheden, toch "het stokje hebben overgepakt", ondanks het feit dat-ie eerder was geïnstalleerd dan Mint.

Bijvoorbeeld na een kernel update. Dan wordt grub nl aangepast.
Dan krijg je weer een update van Mint die grub weer aanpast.
En zo wisselt grub elke keer en weet je op den duur niet wie grub nu geleverd heeft.

Als ik je een tip mag geven,
gebruik maar een linux distro. Waarom meerdere distroś terwijl je dezelfde programmaś weer krijgt.

Je kunt wel meerdere distroś gebruiken, maar let dan op waar je grub neer zet.
Niet zomaar in de MBR.
zet bijvoorbeeld mint in de MBR.
En Ubuntu op zijn eigen partitie b.v /dev/sda
Start dan ubuntu vanuit de grub van Mint.
Dan heeft ieder zijn eigen grub en gaat er na een kernel-update weinig fout.


« Laatst bewerkt op: 2016/09/02, 01:14:28 door maartenbc »

Offline dickieb

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/02, 10:05:46 »
Beste Maartenbc, dank voor je reactie. Zoals misschien al uit mijn eerdere bijdragen duidelijk is geworden ben ik slechts een eenvoudige gebruiker van computers. Ik begrijp dan ook weinig van je bericht. Ik weet niet wat een Linux distro en wat een MBR is.

Ubuntu 14.04 staat nog wel op de pc maar dat gebruik ik sinds de installatie van Mint niet meer.

Offline jan11000

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/02, 10:12:09 »
MBR is waar windows(NT loader)  of linux(meestal GRUB) de bootloader zet, dus om je windows of linux te starten.
In de MBR kunnen ook virussen gaan zitten.
Je kunt op elke harde schijf een bootloader(bijv grub) installeren, dus je kunt meerdere hebben.

En de F toets om een boot apparaat te kiezen(eenmalig), dit kun je vinden door google te gebruiken, en je hardware erbij typen met zoeken.
En in de bios kun je instellen dat je bios langzamer boot, dan heb je meer tijd om de F toets te drukken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/02, 11:40:51 »
Beste Maartenbc, dank voor je reactie. Zoals misschien al uit mijn eerdere bijdragen duidelijk is geworden ben ik slechts een eenvoudige gebruiker van computers. Ik begrijp dan ook weinig van je bericht. Ik weet niet wat een Linux distro en wat een MBR is.

Ubuntu 14.04 staat nog wel op de pc maar dat gebruik ik sinds de installatie van Mint niet meer.

Hoi Dick,

Misschien heb je dan wel wat aan de kaart met al onze steunpunten.  Dubbelklikken geeft je meer locaties! Dat lijkt me een stuk handiger dan via onze forumberichten. Bovendien leer je dan van zo'n steunpunt heel veel van Ubuntu en Mint.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline maartenbc

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/03, 00:48:08 »
Beste Maartenbc, dank voor je reactie. Zoals misschien al uit mijn eerdere bijdragen duidelijk is geworden ben ik slechts een eenvoudige gebruiker van computers. Ik begrijp dan ook weinig van je bericht. Ik weet niet wat een Linux distro en wat een MBR is.

Ubuntu 14.04 staat nog wel op de pc maar dat gebruik ik sinds de installatie van Mint niet meer.

Een linux distro is een versie van linux zoals ubuntu, Mint,  Debian, Fedora , enz enz.
Mijn tip aan jou is dan ook blijf bij 1 linux variant, zoals Mint. En ga niet met meerdere linuxen op 1 harddisk rommelen.

Ik kan je wel uitleggen hoe het wel goed kan, maar het is een heel verhaal.
Blijf bij Mint en doe eventueel een update van grub vanuit Mint, zodat Mint je de juiste grub levert en laat Ubuntu dan met rust.



Offline dickieb

  • Lid
Re: geinstalleerde kernel opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/04, 08:15:00 »
Allen hartelijk dank voor de reacties. Zoals ik zelf al voorstelde: ik ga over naar Linux Mint 18 en ik zorg ervoor dat Ubuntu 14.04 verwijderd wordt.