Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk  (gelezen 1007 keer)

Offline plek

  • Lid
'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Gepost op: 2010/02/14, 13:07:20 »
Kies ik in de menubalk onder Locaties voor Persoonlijke map, dan is er in het opgeroepen scherm in de balk onder de menubalk een pijl omhoog (Oudermap tonen). Klik ik die pijl aan, dan kan ik daarna de persoonlijke mappen van de andere gebruikers benaderen. Voor de andere gebruikers geldt hetzelfde. Kortom, iedere gebruiker op de pc kan bij alle bestanden van alle andere gebruikers. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Iemand een iedee waar dat aan ligt en hoe het is te verhelpen?
Alvast dank voor de reacties.

Groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 2010/02/19, 17:50:32 door plek »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/14, 13:36:53 »
Kortom, iedere gebruiker op de pc kan bij alle bestanden van alle andere gebruikers. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Dat is bewust de standaard instelling en bevorderd de samenwerking tussen gebruikers.  :) Natuurlijk is de standaard instelling niet voor iedereen de gewenste instelling. Er zijn talrijke mogelijkheden om de beveiliging anders in te stellen.

Een eenvoudige manier is om een bepaald bestand of een bepaalde map af te schermen voor andere gebruikers door in het rechter-muis-toets menu te kiezen voor eigenschappen. Op het tabblad rechten geef je "geen" rechten aan anderen (standaard is "bestanden gebruiken").
Klik links bovenin op Documentatie

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/14, 14:51:58 »
Wat een kul zeg, als ik verschillende accounts heb en wat privé heb kan het toch niet zo zijn dat ik eerst in de instelling moet zitten klooien.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline vanadium

  • Lid
Re: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/14, 16:56:37 »
Dat is geen kul. Dat is een standaard instelling die ervan uitgaat dat niet iedereen paranoide is over zijn data of wat te verbergen heeft. Wil je het strikter, zet het dan strikter. Aangezien jij eigenaar bent van je eigen home directory, hoef je daar niet eens beheerdersrechten voor te hebben.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/14, 17:00:49 »
Kul? Nee, zo wordt Ubuntu nu eenmaal standaard geïnstalleerd. Weinig aan te doen en weinig zinvol om hier, in het ondersteunings deel, een discussie over te voeren.

Als je duidelijke wensen hebt kan dit forum je wellicht helpen dit "klooien" tot een minimum te beperken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/14, 17:03:15 »
Dit "klooien" kan door met nautilus naar /home te navigeren, en dan met rechts-klik op je eigen directory - eigenschappen de permissies voor "anderen" uit te zetten. Dan kan niemand anders meer in je home directory gaan kijken.

Offline plek

  • Lid
Re: 'persoonlijke' map voor iedereen toegankelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/19, 17:49:32 »
Dank voor de reacties. Het probleem was dus geen probleem, en ik weet nu ook hoe de standaardinstelling te veranderen.

Gr, Peter