Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op nieuwe laptop  (gelezen 2199 keer)

Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Gepost op: 2016/10/08, 21:35:36 »
Hallo,


ik heb vandaag een nieuwe laptop gekocht. Daar wil ik Ubuntu 14.04 op zetten. Dat heb ik geprobeerd maar er loopt iets vreselijk mis want als ik de installatie heb gedaan via een usb stick. Wat er mis is snap ik niet, ik heb zoals ik dat altijd deed bij een nieuwe installatie, aangeduid om zelf de partities te maken. Als dan de installatie klaar is, zie ik iets van een soort systeemherstel en dan blijft de laptop in een cirkeltje draaien. Het enige dat dan nog kan is op F12 duwen en terug de usb stick aanduiden om de installatie te doen. Maar dan na de installatie loopt het weer mis.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Ik heb geprobeerd met Gparted de schijf in partities te doen, denk dat ik dat juist doe. alleen weet ik niet, moet je iets anders aanduiden omdat het nu een 64 bit is en mijn vorige laptop altijd 32 bit? Ik heb namelijk altijd de schijf als volgt ingedeeld:

een ext3 stuk van een grote 10GB dat als / dient
een groot stuk, ook ext3, als /home
een swap partitie van een paar GB

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen lopen?

Waar ik ook aan twijfel is als ik die partities heb gedaan, dan staat er onder aan de kader waar je de partities staat, wat de opstartschijf is. Standaard staat daar de schijf van de laptop, het is een Toshiba laptop met een Samsung schijf.

Kan het misschien het probleem zijn dat het een dual core laptop is? Dat heb ik nog nooit gehad.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groeten

Els

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/08, 21:42:49 »
Heb je hier al gekeken https://sites.google.com/site/computertip/windows en dan met name wat er staat over de instellingen in de UEFI (bios).

« Laatst bewerkt op: 2016/10/08, 21:44:49 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/08, 21:43:35 »
Hoi Els,

Verdikkie! Dat is even naar.

Wat stond er op die laptop aan Windows? Enne, wat voor laptop is het?

Misschien even kijken naar  Pjotr's puike aanwijzingen voor de installatie van Linux systemen op een moderne machine met Windows: https://sites.google.com/site/computertip/windows ?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/08, 21:50:58 »
Uefi goed uitzoeken, en hoe dit in te stellen.
En installeer ubuntu 16.04, deze is nieuwer en is ook LTS versie, en kan dus beter met nieuwe hardware werken.

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/08, 21:53:31 »
Ik heb het goed verknald denk ik want er is nergens nog iets te bespeuren van Windows op de laptop. Het was windows 10 dacht ik dat er op stond. Maar ik haat dat en ben met Gparted aan de schijven bezig geweest om uiteindelijk aan die 3 stukken te geraken, wat niet wil lukken.

Het is een Toshiba Satellite Pro A50-C-1T6.

Ik heb aan die Windows dan ook niks gedaan, gewoon de laptop opgestart, eens heel eventjes in die Windows iets van de muis en helderheid veranderd en daarna afgesloten en Ubuntu proberen te installeren.

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/08, 21:55:05 »
Vandaag hou ik mij er niet meer mee bezig maar als er ondertussen nog tips komen kan ik het morgenvroeg proberen wat jullie zeggen om te doen.

Ik heb Ubuntu 14.04 genomen omdat ik die al heel lang gewoon ben en daar tevreden mee ben. Had ergens gelezen dat 16.04 niet veel nieuwigheden heeft en dan hou ik het graag bij hetgeen ik ken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/08, 22:27:04 »
Hoi Els,

Jij hebt niks verknald hoor! Alleen even Pjotr's aanwijzingen volgen voor de instellingen in de BIOS. De secureboot uitzetten en zo. Dan start de boel wel op.

Gewoon een nachtje over slapen en fris opnieuw er tegenaan.

Mooi ding deze Toshiba! Heel veel plezier ermee! Een i5 processor en dan op Ubuntu. Dat is vergelijkbaar met een i7 op dat elders erg veel gebruikte platform, hoor. Dat is een beest!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/08, 22:39:45 »
Volgens mij kan je op deze laptop met de functietoets  <F2> in de bios komen.
Dus tijdens het opstarten de F2 toets even ingedrukt houden.
Kijk of je daar iets kan vinden van "UEFI boot" en indien mogelijk schakel je dat dan uit.
Vervolgens moet je kijken of er iets staat over "CSM boot" en dit inschakelen.
Je hebt dan weer de "ouderwetse" BIOS.
Als je klaar bent met <F10> de instellingen vastleggen.
Ik zou dan adviseren om met Gparted de partities te verwijderen en dan opnieuw aan te maken zoals je hebt aangegeven.

De procedure voor een 32 of 64 bit is precies hetzelfde sterker nog je kan daar niets voor instellen.
Een dual core laptop moet ook geen probleem zijn.
Helemaal onderin moet je aangeven wat de opstart schijf is voor Grub.
Meestal kan je gewoon laten staan wat daar wordt aangegeven meestal SDA.
Soms komt het voor dat daar de USB stick (SDB) is komen te  staan en die moet je dan niet kiezen maar wijzigen in de Samsung schijf.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/08, 22:54:30 »
Bedankt allemaal, ik ga er een nachtje over slapen en morgen met een fris hoofd er in vliegen. Heel erg bedankt voor alle uitleg! Ik hou jullie op de hoogte.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/08, 23:09:58 »
Hallo Els, misschien even ter aanvulling van Maasnet hoe je in de bios kunt komen. Dit werkt bij mij. Wel op een aparte manier.
Henk

Ps @just, I5 met HD valt toch tegen.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/08, 23:15:16 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/09, 08:00:22 »
dag allemaal,


na anderhalf uur knoeien en schijven aanpassen is het uiteindelijk gelukt om Ubuntu te installeren, 14.04, die ben ik gewoon. Bedankt aan alle genieën hier om mij te helpen. Ik ben jullie ongelofelijk dankbaar want ik dacht echt dat ik de laptop om zeep had geholpen. Hij werkt perfect zo. Oneindig veel dank aan iedereen die geholpen heeft.

Nog een vraagje: weet iemand of je het lettertype, vooral de grootte dan, van het systeem kan veranderen? Dat van internet weet ik maar zoals op het beginscherm als de laptop opgestart is en alles is wat te klein.

Groetjes,

Els

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/09, 09:14:44 »
Dat de lettertype klein is in Ubuntu 14.04 heeft te maken met de default resolutie van je laptop. Die is volgens tweakers pricewatch zo te zien 1920x1080. De bedoeling daarvan is dat er meer op je scherm past, en je dus minder hoeft te scrollen. (Bij mijn 15 inch R61i laptop is de default resolutie 1280x800) 

Ubuntu 14.04 heeft Unity. De grootte van het lettertype daarvan kan worden via applicatie Unity Tweak Tool. Deze applicatie is te installeren via Ubuntu Softwarecentrum. Uitleg hierover is onder andere te vinden in deze Engelstalige Ask Ubuntu http://askubuntu.com/questions/19770/how-do-i-change-fonts-and-adjust-their-size
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/09, 09:34:27 »
Hoi Els,

Zo te horen ben je om zes uur uit je bed gerold en en heb je toen gelijk de mouwen opgestroopt :D Fijn dat het allemaal gelukt is. Die moderne BIOS toestanden zijn een crime!

Dat met het lettertype weet ik niet uit eigen ervaring. Ik gebruik Xubuntu. Maar ik zie dat jolo al een tip heeft gepost.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/09, 09:36:00 »
Bedankt jolo voor de uitleg, dat is ook weer gelukt. Heel erg bedankt allemaal! Nu kan ik mijn nieuw vroemmachien uittesten en goed naar mijn zin maken.

Ik was iets na 5 uur al wakker, de biologische klok van het in de week opstaan en de poezen natuurlijk die aan onze kop beginnen te zingen voor eten.

Het was wel redelijk knoeien en zoeken in die rare bios maar het is uiteindelijk allemaal gelukt. Heel erg bedankt aan iedereen voor de hulp!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/09, 09:40:25 »
off topic
en de poezen natuurlijk die aan onze kop beginnen te zingen voor eten.
Hahaha, die van ons kunnen er 's morgens ook wat van, ik ervaar het beslist niet als zingen  :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2016/10/09, 09:46:48 »
Ps @just, I5 met HD valt toch tegen.

Misschien ook een kwestie van de processor en zijn omgeving. Ik heb die Dell laptop met i5 en een Dell desktop met een i3. Die i3 is een heerlijk ding en voel beter aan dan de i5. Nou zijn dat beide doodgewone kantoorbakken. Er zit dus niks bijzonders in qua grafische kaart.

Ik loop wel eens te denken om een tweedehands iMac op Xubuntu te zetten. De iMacs met een Intel Core Duo processor worden voor lage prijzen op Marktplaats aangeboden. Die zijn zo langzamerhand echt te sloom voor de laatste MacOS, El Capitan enzo. Apple bouwt zijn PC's met goed uitgekozen eerste klas hardware en ik ben weer eens heel nieuwsgierig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2016/10/09, 10:08:39 »
Hoi Just, ik overweeg nog steeds om er een SSD schijf van 240GB in te zetten maar dan zit ik nog steeds met een grafische kaart van ATI die niet je van het is. Maar dat is ter zijde.
Ik had nog graag van Els willen horen hoe zij in de bios is gekomen want bij mij moet je wel een erg rare manier toepassen.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2016/10/09, 10:15:16 »
Hoi Henk,

Die SSD is de moeite waard, hoor en de prijzen zijn fors gezakt. Een slome processor is een handicap in de toename van de snelheid door die SSD, maar een matige grafische kaart in mijn ervaring niet zo.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2016/10/09, 10:38:38 »
Bedankt Just, dan moet ik dat maar eens gaan overwegen. Is het dan ook nog zinvol om de 16.04.1 erop te zetten? De 16.04 heb ik geen klachten over en hij is up to date.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2016/10/09, 10:42:49 »
Hoi Henk,

Ja, je zet er de 16.04.1 op. Die heb je nu ook al via de updates! Dus zet je bij je nieuwe installatie ook de laatste punt versie erop, want dat scheelt je heel veel updates.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op nieuwe laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2016/10/09, 10:52:29 »
Citaat
Nog een vraagje: weet iemand of je het lettertype, vooral de grootte dan, van het systeem kan veranderen? Dat van internet weet ik maar zoals op het beginscherm als de laptop opgestart is en alles is wat te klein.
Ik weet niet of Ubuntu 14.04 dit al heeft, maar in het instellingsscherm "Beeldschermen" is er in Ubuntu 16.04 een optie om menu's en titelbalken te "schalen". Hiermee worden zowel fonts als dialogen enz. mee opgeschaald. Dit werkt beter dan het aanpassen van de fonts, tenminste als je die optie hebt. Ik heb ook een beeldscherm op full HD (1920x1080) en een instelling van 1.12 x vergroten werkt hier uitstekend.