Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Ubuntu naar Kubuntu  (gelezen 1033 keer)

Offline dennus

  • Lid
van Ubuntu naar Kubuntu
« Gepost op: 2012/07/21, 19:16:23 »
Kleine vraag.
Ik heb een install gedaan met Ubuntu 12.04. Nou heb ik de KDE shell geinstalleerd en die vind ik super!
Heeft het nou zin een volledige re-install te doen van Kubuntu?  Of laat ik deze zo?
Mis ik dingen?  Of heb ik nu een 'bloated' OS met te veel troep geinstalleerd?
Ik hou mijn installs graag altijd zo clean mogelijk :-)

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/21, 19:34:51 »
Leuk dat je KDE super vindt ! En gelijk heb je: het is een enige desktop.
Helaas kan ik je alleen maar adviseren om een schone installatie te doen met Kubuntu ; je huidige systeem is redelijk vervuild op dit moment, en idd heb je een hoop zaken nu gemengd die in feite niets met mekaar van doen hebben.

Beste aanpak: met een schone lei herbeginnen ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline dennus

  • Lid
Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/21, 19:40:05 »
Thanks!  Ik vind niet erg een complete re-install te doen hoor :-) 

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/21, 22:07:43 »
Ik draai altijd de beta van de aankomende ubuntu op een externe schijf, en dan installeer ik ubuntu, kubuntu, xubuntu, lubuntu en edubuntu tegelijkertijd, en dat geeft nooit problemen ;)

Eventueel zou je ook deze tutorial kunnen volgen om handmatig alle niet-kde onderdelen te verwijderen http://www.psychocats.net/ubuntu/purekde

Offline vanadium

  • Lid
Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/21, 22:15:14 »
Ik zou mij niet te veel zorgen maken om "vervuiling". Je zal wat meer schijfruimte gebruiken dan mocht je Kubuntu "vers" geïnstalleerd hebben, maar verder zal het even vlot werken. Eventueel kan je inderdaad de psychocats gids gebruiken mocht je de niet-KDE onderdelen willen verwijderen. Herinstallatie lijkt mij echter "overkill".

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/21, 22:34:46 »
Eigenlijk vind ik het wel interessant, ik heb een pc met xubuntu en een laptop met ubuntu en nog een oudere laptop met lubuntu draaien, nu vraag ik me af waarom er nou ook nog een kubuntu en edubuntu bestaat? of liever gezegd, kan ik ergens in het Nederlands lezen wat het verschil is tussen al deze versies?

Ik stelde af en toe vragen over de versies die ik draaiend heb en het enige verschil was volgens mij: de belasting voor je pc, lees een oude pc doe met lubuntu en een snellere met ubuntu. Klopt dit nou?

met vriendelijke groet,

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/21, 22:43:49 »
http://ubuntu-nl.org/afgeleiden/introductie

Al slaat de tekst bij Kubuntu in mijn ogen nergens op (KDE is niet ontworpen om de overgang van Windows zo makkelijk mogelijk te maken, dit is hetzelfde als zeggen dat Unity is ontworpen om de overgang van OS X zo makkelijk mogelijk te maken), kun je daar informatie over de afgeleiden vinden.


De code van LXDE is lichter en zal derhalve sneller laden dan vergelijkbare Unity- of Xfce-software.

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/21, 22:46:05 »
Fijn dank voor je antwoord!

ga ik even lezen.

vrgr

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/21, 23:06:08 »
Nuja, dat 'sneller laden' hangt compleet af van je specs en wat je eronder verstaat. Mijn PC bijv. heeft hele goede specs en ik heb wel een keer LXDE getest. Het was niet sneller qua laden dan Unity op deze zelfde PC, maar er was WEL verschil. Het laden van de DE's zelf ging dan wel even snel, maar bij LXDE kon ik gelijk iets openen en bij Unity duurt hetnog een 10 seconden vooraleer je een aangeklikte app op je scherm hebt. Nu zal het mij een worst wezen dat Unity daar iets slomer in is na het opstarten, maar om maar even aan te geven dat een lichte omgeving niet persé sneller laad maar wel sneller bruikbaar kan zijn.

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/21, 23:39:01 »
Nuja, dat 'sneller laden' hangt compleet af van je specs en wat je eronder verstaat. Mijn PC bijv. heeft hele goede specs en ik heb wel een keer LXDE getest. Het was niet sneller qua laden dan Unity op deze zelfde PC, maar er was WEL verschil. Het laden van de DE's zelf ging dan wel even snel, maar bij LXDE kon ik gelijk iets openen en bij Unity duurt hetnog een 10 seconden vooraleer je een aangeklikte app op je scherm hebt. Nu zal het mij een worst wezen dat Unity daar iets slomer in is na het opstarten, maar om maar even aan te geven dat een lichte omgeving niet persé sneller laad maar wel sneller bruikbaar kan zijn.
Ik begrijp niet helemaal hoe je onderscheid maakt tussen "laden" en "bruikbaar zijn" als je een voorbeeld aanhaalt waarin je de laadsnelheden van Unity en LXDE vergelijkt.

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/22, 00:17:59 »
Nuja, dat 'sneller laden' hangt compleet af van je specs en wat je eronder verstaat. Mijn PC bijv. heeft hele goede specs en ik heb wel een keer LXDE getest. Het was niet sneller qua laden dan Unity op deze zelfde PC, maar er was WEL verschil. Het laden van de DE's zelf ging dan wel even snel, maar bij LXDE kon ik gelijk iets openen en bij Unity duurt hetnog een 10 seconden vooraleer je een aangeklikte app op je scherm hebt. Nu zal het mij een worst wezen dat Unity daar iets slomer in is na het opstarten, maar om maar even aan te geven dat een lichte omgeving niet persé sneller laad maar wel sneller bruikbaar kan zijn.
Ik begrijp niet helemaal hoe je onderscheid maakt tussen "laden" en "bruikbaar zijn" als je een voorbeeld aanhaalt waarin je de laadsnelheden van Unity en LXDE vergelijkt.

Omdat als een desktop geladen is, dan wil je toch dat ie direct bruikbaar is? Laden en bruikbaar zijn horen bij elkaar IMHO als je een opstart-snelheidstest doet.

Offline dennus

  • Lid
Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/22, 13:00:34 »
Goeeeedd...  dit item, door mij gestart, van mij weer dicht. Het gaat nu over hele andere dingen :-)  Ik heb inmiddels een re-install gedaan en draai nu Kubuntu.

Re: van Ubuntu naar Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/22, 13:34:07 »
Goeeeedd...  dit item, door mij gestart, van mij weer dicht. Het gaat nu over hele andere dingen :-)  Ik heb inmiddels een re-install gedaan en draai nu Kubuntu.

Topics gaan in principe niet op slot., je kan dat iig zelf niet doen. Wat wel kan is  "opgelost" in de titel plaatsen.