Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nat of nas tabel  (gelezen 1712 keer)

nat of nas tabel
« Gepost op: 2010/07/14, 22:06:31 »
In dit forum heb ik meerdere keren mijn probleem voorgelegd dat ubunte niet mijn ingebouwde wireless adapter kan vinden en wel een losse usb adapter. Na het één en ander uitzoeken blijk ik wel verbinding te kunnen maken met mijn router, dus mijn ingebouwde adapter werkt wel, maar kan de adapter vermoedelijk het ip adres niet vertalen naar een logisch adres, ik dacht dat het nas of nat heette. Hoe kom ik in ubunte bij mijn ingebouwde hardware zodat ik de instellingen van mijn adapter kan aanpassen? Op een hcc bijeenkomst is hetzelfde probleem toen verholpen door een expert van linux, maar toen had ik mijn netboek alleen opgestart met pupylinux en niet zoals nu geïnstalleerd met ubunte.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: nat of nas tabel
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/14, 22:59:02 »
een nas is een netwerk attached storage dus dar heb je geen last van
nat is Network address translation en daar heeft ubuntu niets mee te maken voor zover ik weet.
NAT gebeurd op je router zodat je een eigen thuis netwerk heb en de router van buiten met een publiekelijk IP adres wordt benaderd.

rechtsboven kun je op je netwerkicon klikken. Dit is de meest linker icoon in de afbeelding:


als je met de rechtermuisknop klikt krijg de de mogelijkheid om netwerken aan te passen.
als daarop klikt krijg je tabbladen voor bedraad en draadloos.

ik weet niet of je al verbinding hebt.
zo niet dan wil je met de linkermuisknop op het netwerkicon klikken en verbinding maken met het juiste netwerk door daarop te klikken.

je roept de term nat dus misschien is netwerk waarmee je verbinding wilt maken zo ingesteld dat deze geen ip adres uitdeelt maar dat je zelf één wilt invullen?

als dit zo is staat dit zo ingesteld voor je usb adapter. deze kun je dan erin prikken en naar de instellingen kijken en vergelijken met die van de interne netwerkadapter.

succes nog en als je meer weet hoor ik het graag misschien weet ik dan meer wat het probleem is.

Re: nat of nas tabel
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/15, 23:31:11 »
Het probleem blijft. De usb wireless adapter werkt wel en de ingebouwde broadcom BCM 4312 niet.
Zoeken in dit forum schijnt dat het niet de nat of nas is maar de DNS.
Soms kan de adapter wel de router vinden maar is er geen internet.
Hoe verander of stel ik de dns in?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: nat of nas tabel
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/16, 02:25:04 »
DNS wordt normaal gesproken automatisch ingesteld via DHCP zodra je verbinding maakt.

Verder vind ik je vraag nogal vaag. Ik wil best helpen met het zoeken naar een oplossing, maar het is nu een beetje onduidelijk wat er precies aan de hand is. Weet je misschien nog wie het op die bijeenkomst gemaakt heeft?

Re: nat of nas tabel
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/16, 11:31:06 »
Mijn vraag komt misschien onduidelijk over maar het probleem is gewoon dat ik bekabeld kan internetten en ook met een usb wireless adapter. De ingebouwde wireless adapter krijg ik niet aan de praat. Zoeken in dit forum en op google blijkt dat een hoop mensen dat probleem hebben bij een netbook, dus niet bij een notebook of desktop. De linux man die mij geholpen had hielp mij na een lezing over het veilig stellen van je bestanden bij een windows crash door middel van puppylinux die op de pctogo stick staat van de compusers gebruikers groep. De lezing was ook bij de compusers gebruikers groep in De Bilt begin dit jaar.

Re: nat of nas tabel
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/12, 13:27:39 »
Probleem opgelost. Nadat ik twee maanden aan het zoeken ben geweest en tientallen oplossingen aangedragen kreeg, blijk dat de broadcom BCM 4312 in ubunte alleen met de wep code overweg kan en niet met WPA2-PSK tkip of aes.
Mijn wireless router even op wep gezet en ik had meteen internet.
Nu maar wachten tot er een update van de driver komt op linux want bijna niemand werkt nog met wep.