Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP share wordt niet gemount  (gelezen 3862 keer)

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Gepost op: 2007/09/17, 09:33:36 »
Hallo
Ik heb een netwerk van 2 computers, één met XP Home en één met  Ubuntu. In de Ubuntu bak zitten twee schijven.
Op de ene schijf draait een up-to-date Ubuntu systeem en op de andere schijf draait nog een kernel versie lager (laatste kernel update nog niet meegenomen).
Ik heb Mijn Documenten op XP als gedeelde map geïnstalleerd.

Sinds de laatste kernel update wordt de share niet meer gemount vanuit de nieuwste Ubuntu, dwz het schijf symbooltje verschijnt wel nog op de desktop maar na aanklikken verschijnt de boodschap:
"Openen van MijnDocumenten   U kunt het openen stoppen door op annuleren te klikken"  Er gebeurt zelfs na lange tijd echter niets

In mtab staat de schijf ook niet gemount en onder /media staat de share met bij rechten eigenaar etc alleen maar met vraagtekens.    

Vanuit de andere versie werkt alles perfect. Voor jullie informatie het netwerkje is ingesteld volgens http://easylinux.info/wiki/Ubuntu_Feisty paragraaf 1.12.15  op beide harde schijven van de Ubuntu bak

Ik heb de problemen gevende Ubuntu opnieuw geïnstalleerd onder behoud van /home en het netwerk opnieuw ingesteld maar hetzelfde probleem. Alleen de allereerste keer dus als ik fstab heb geedit en vervolgens sudo mount -a geef werkt het. als ik dan vervolgens reboot krijg ik de beschreven problemen.

Als ik de share probeer te benaderen vanuit Lokaties --> verbinden met server..-->diensttype: gedeelde map wordt de share gewoon gemount en is alles bereikbaar. Alleen heb ik daar weinig aan aangezien ik met crossover Word 97 heb draaien en die deze mount helaas niet ziet.

Iemand een idee ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/17, 10:20:35 »
Je hebt het idee dat het iets met de kernel te maken heeft? Kun je een via grub (tijdens opstarten op Esc drukken) opstarten met een voorgaande versie?

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/17, 11:30:05 »
Ik heb zojuist opgestart met de .15 versie maar met hetzelfde resultaat. Mijn vermoeden dat het in de kernel update zat  wordt veroorzaakt doordat die update (met een aantal niet meer te achterhalen programma's) mij vervolgens de problemen gaf. Maar nu blijkt het dus niet in de kernel te zitten. Dat had ik wel verwacht omdat ik aanneem dat de mount (via fstab)  plaatsvindt bij de boot
Het gekke is dat als ik zaken toevoeg aan de regel in fstab die de mount moeten regelen bv noauto dat ik dan vervolgens met sudo mount -a altijd de boodschap couln't resolve mountpoint MijnDocumenten krijg.

Kan ik ergens terugvinden (in een soort log) of het al dan niet goed gaat met de mount tijdens booten ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/17, 11:46:04 »
Je kunt eens proberen om handmatig te unmounten (sudo umount /media/..) en daarna weer handmatig te mounten (mount -type smbfs ....).

Foutmeldingen kun je vinden in /var/log/messages (o.a. te bekijken via Systeem, Beheer, Systeemlogboeken)

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/17, 12:05:01 »
De sudo umount /media/MijnDocumenten gaat goed. Het share symbool verdwijnt van de desktop Daarna weer sudo mount -a. De share wordt gemount en is bereikbaar. (r/w)

Na herstarten share verschijnt op desktop maar is niet te openen. Als ik met de rechtermuisknop er op klik is het volume ook niet te ontkoppelen. Boodschap luidt dat het niet is aangekoppeld volgens mtab Vreemd want via de terminal met sudo umount werkt het wel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/17, 13:46:38 »
/var/log/messages?

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/17, 18:09:49 »
in var/log/messages staan geen meldingen van een mounten van de share of het mislukken daarvan
Ik zie wel diverse berichten van het mounten van de andere schijf en van het mounten van de diverse partities op dezelfde schijf

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/18, 00:10:30 »
Kun je in /var/log/dpkg.log kijken of er rond de door jouw genoemde kernel-upgrade, de andere pakketten genoemd worden die jij niet kon benoemen.

Het zou kunnen zijn dat een van die pakketten de boosdoener is, mijn gevoel zegt iets van de package smbfs maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn.

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/18, 14:29:54 »
Helaas is dat moeilijk te achterhalen omdat ik zoals eerder opgemerkt afgelopen weekend de zaak opnieuw geïnstalleerd heb en daarbij alle updates in één keer heb binnengehaald

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/18, 14:47:24 »
Als je nog zin en tijd hebt: installeer alles opnieuw, maar haal niet de updates binnen. Controleer dan of het probleem zich voordoet. Haal dan de updates binnen (liefst een-voor-een) en controleer telkens de situatie. Is wel tijdrovend, maar uiteindelijk kom je er achter welk pakket de boosdoener is.

Om de pijn iets te verlichten: je zou op de XP-machine een virtuele sessie kunnen aanmaken, b.v. met virtualbox. Dan kun je door gericht gerbuik te maken van snapshots, efficient de gewraakte package kunnen achterhalen. Kanttekening: het zou kunnen zijn dat het probleem zich in de virtuele sessie niet voordoet, maar omdat het (nog) niet bekend is waar het probleem precies zit, kan er ook nets van gezegd worden.

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/18, 15:03:22 »
Het eerste begrijp ik maar is veel werk

Kan je iets meer aangeven wat je onder XP bedoelt ? Moet ik daar met bv VMware gaan werken en zoja wat is dan het grote voordeel ten opzichte van optie 1 ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/18, 15:42:49 »
Je installeert onder XP virtualisatiesoftware. Zelf gebruik ik virtualbox, maar je kunt ook vmware gebruiken. Vervolgens installeer je daar Ubuntu Feisty in, gewoon via de installatie-CD. Daarna werkt het alsof je een echte (fysieke) installatie van het OS geinstalleerd hebt, je kunt er dus (bijna) alles mee.

Voordeel van een virtuele omgeving is dat je altijd heel snel terug kunt: voordat je een bepaalde operatie doet, kun je een zogenaamde snapshot maken. Als het resultaat niet is wat je verwacht hebt, kun je middels de snaphot binnen enkele seconden terugkeren naar de beginsituatie, zonder iets opnieuw te hoeven installeren. Stapsgewijs kun je dan het probleem proberen te achterhalen. Daarna is het mogelijk om het probleem op zeer eenvoudige wijze te reproduceren.

Voordelen zijn dus: op eenvoudige en efficiente wijze het probleem analyseren en op exacte wijze te reproduceren.

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/20, 09:42:46 »
Ik heb besloten alles maar opnieuw te installeren inclusief /home  formatteren. Nog geen updates geïnstalleerd dus eigenlijk de situatie van uitbrengen van Feisty (19/04). Alleen geconfigureerd voor netwerken en
weer alles volgens http://easylinux.info/wiki/Ubuntu_Feisty ingesteld. Opnieuw opgestart: het share symbool verschijnt
resultaat hetzelfde dwz de inhoud van de share wordt niet zichtbaar.
In /media waar de share (windows) wordt gemount is het volgende zichtbaar na ls -l (na enige tijd)

gijs@ubuntu-desktop:/media$ ls -l
totaal 16
lrwxrwxrwx  1 root root    6 2007-09-18 21:13 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-18 21:13 cdrom0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-18 21:13 cdrom1
lrwxrwxrwx  1 root root    7 2007-09-18 21:14 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-18 21:14 floppy0
drwxr-xr-x 21 root root 4096 2007-05-28 19:15 sdb1
?---------  ? ?    ?       ?                ? windows
gijs@ubuntu-desktop:/media$
dus de windows share is volledig voorzien van vraagtekens



fstab heeft de volgende inhoud:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=fcf2f990-c8e6-45ab-a367-599af19af021 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda2
UUID=ecbe8785-f102-447a-b1a7-500d7bbf9028 /home           ext3    defaults        0       2
# /dev/sdb1
UUID=2da9c407-a0d0-4545-b1a1-ce72dded57ae /media/sdb1     ext3    defaults        0       2
# /dev/sda3
UUID=2abc7055-d9f7-4369-bf9a-765e7ba257d3 none            swap    sw              0       0
/dev/scd1       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/scd0       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
//192.168.1.65/MijnDocumenten    /media/windows smbfs  credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0    0


Het vreemd is dat al ik de share aanmaak door invoeren van locaties -->verbinden met server --> windows share en ik vul daar alleen het ip adres, de sharenaam en de domeinnaam in ik een keurig smbshare op de desktop krijg volledig benaderbaar vanaf bv Openoffice. Er wordt op deze wijze totaal geen username/password van de share gevraagd itt de wijze waar je op bootniveau met smbcredentials de zaak moet opgeven.

Je begrijpt dat het nu ik zo kort na initiële installatie van scratch al op hetzelfde probleem vastloop het ook geen zin heeft om één voor één de updates te installeren.

Vreemde blijft dat een eerder op identieke wijze geinstalleerde Ubuntu Feisty op mijn sdb schijf deze problemen niet heeft

Heeft iemand nog een suggestie ?

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/27, 14:41:33 »
Opnieuw het volledige netwerk ingesteld.
Direct na het wijzigen van fstab (zie vorige antwoord) en het commando sudo mount -a werkt het als een trein
Maar zodra  ik reboot is het over . Het share symbool verschijnt wel op de desktop maar dat is alles.
In /media krijg ik met ls -la:

drwxr-xr-x  8 root root 4096 2007-09-27 14:08 .
drwxr-xr-x 21 root root 4096 2007-09-18 23:03 ..
lrwxrwxrwx  1 root root    6 2007-09-18 21:13 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-18 21:13 cdrom0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-18 21:13 cdrom1
lrwxrwxrwx  1 root root    7 2007-09-18 21:14 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-18 21:14 floppy0
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2007-09-26 17:32 mijndocumenten
drwxr-xr-x 21 root root 4096 2007-05-28 19:15 sdb1
?---------  ? ?    ?       ?                ? windows

Dus de windows share is totaal 'onbekend' geen rechten geen grootte geen datum. En dat terwijl ik direct na het sudo mount -a  wel een volledig ingevulde windows vindt met grootte 4096 en verder rechten drwxrwxrwx

mijn documenten is de share die ik met verbinden met server heb gemaakt

Iemand ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/27, 16:34:32 »
Citaat van: Leekje
Het vreemd is dat al ik de share aanmaak door invoeren van locaties -->verbinden met server --> windows share en ik vul daar alleen het ip adres, de sharenaam en de domeinnaam in ik een keurig smbshare op de desktop krijg volledig benaderbaar vanaf bv Openoffice. Er wordt op deze wijze totaal geen username/password van de share gevraagd itt de wijze waar je op bootniveau met smbcredentials de zaak moet opgeven.
En als je de mount in de fstab zonder credentials doet? Is het zeker dat je een wachtwoord nodig hebt op de share?

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/27, 17:09:50 »
Als ik dat doe wordt de share niet gemount (what's in the word) ik bedoel daar mee dat er geen share pictogram op de desktop verschijnt. Wel is in map /media de windows map volledig aanwezig met alle rechten en grootte 4096.
Maar zodra ik de credentials terugzet is het over en uit.
dwz er verschijnt wel een share symbool, maar in /media is windows compleet kapot en voorzien van allerlei vraagtekens.
Dus ergens in het mountproces loopt het fout. Kan je het mountproces niet monitoren met door ergens een optie op te zetten ?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/27, 18:20:23 »
Kun je eens een een share op de XP-machine aanmaken die je zonder login kunt benaderen en koppelen via fstab?

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/27, 20:39:23 »
Hoe stel je dat voor dat ik dat kan doen ?
Ik kan aan de XP kant een gedeelde map aanmaken maar niet aangeven dat deze geen username password verlangt bij benadering.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
XP share wordt niet gemount
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/27, 22:34:08 »
Sorry, ik had niet door dat je met XP Home zat te werken waardoor je niet op kunt geven welke gebruikers toegang hebben omdat een XP-Home niet in een domein gehangen kan worden. Dus: je kunt een niet een share aanmaken op de manier die ik beschreef.

Twee vragen:
1. wat staat er in het credentials-bestand?
2. kun je datgene wat in het credentials-bestand staat, in fstab opnemen (waardoor je het bestand niet meer nodig hebt)?

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/27, 22:52:19 »
in smbcredentials staat
username=Mijnusernaam (op XP)
password=Mijn password (op XP)

ik zal het morgen eens proberen in fstab op te nemen, alhoewel ik dat op mijn andere schijf (waar het wel werkt) ook niet heb gedaan.

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/29, 23:59:25 »
Sorry het heeft even geduurd.
Ik heb het rechtstreeks in fstab opgenomen dat heeft echter geen resultaat. Wel direct dwz na saven van fstab en het commando sudo mount -a, maar na rebooten hetzelfde effect.
Ik denk dat ik het maar opgeef. Het rare is dat het van mijn tweede schijf wel allemaal werkt

Offline Leekje

  • Lid
XP share wordt niet gemount
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/30, 09:37:13 »
Zojuist ontdekt. Als ik eerst Ubuntumachine start, wordt daar uiteraard de XP share niet gemount en verschijnt ook niet op de desktop. Als ik vervolgens XP start en op de Ubuntu bak sudo mount -a geef wordt de share gemount en is deze volop (r/w) bereikbaar.
Bij herstarten van de Ubuntu bak is het weer voorbij
rara