Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: altgr aanpassen  (gelezen 553 keer)

Offline Eugene

  • Lid
altgr aanpassen
« Gepost op: 2019/04/16, 15:52:27 »
Ik schrijf heel veel in het Duits en daar komen ook heel veel umlauts in voor. Indien ik (bijvoorbeeld) de combinatie altgr + a toets krijg ik dit teken: á (en bij een O, U en E heb ik een soortgelijk probleem). Dit is echter GEEN umlaut. Hoe kan ik de instellingen voor altgr wijzigen?

Ik hoor graag van iemand. Ik werk met 18.04 LTS, 64 bit


Offline vanadium

  • Lid
Re: altgr aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/16, 16:42:10 »
Welke toetsenbordlayout heb je? Op US International, wat in Nederland gebruikt wordt op een QUERTY klavier (en door mij in België  =D) heb je de umlaut door " te typen, gevolgd door de letter waar je de umlaut op wil.

Alles hangt af van je fysieke toetsenbord, en de layout die je ervoor gekozen hebt.

Re: altgr aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/16, 17:24:25 »
Als je veel in het duits typt is het misschien handiger om een QWERTZ toetsenbordje erbij te kopen? (en bijbehorende TB-instelling)
Had ik ook toen ik veel/doorlopend/dagelijks in het Duits moest communiceren, en dat werkt toch wel handig.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/16, 17:26:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Eugene

  • Lid
Re: altgr aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/16, 20:14:13 »
@partyrabbit, dank je wel voor de tip maar een toetsenbord kopen stond nu niet in mijn rijtje van oplossingen

@vanadium, wat je zegt klopt. Echter moet ik nu voor een ä 5x iets met een toets doen, te weten caps-lock aanzetten-shift indrukken-op die twee streepjes drukken-a toets indrukken en de caps-lock weer uitzetten.

is er geen mogelijkheid die altgr combinatie anders te programmeren?

Re: altgr aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/16, 20:29:49 »
Kijk eens of je wat hebt aan:
sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Eugene

  • Lid
Re: altgr aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/16, 21:06:46 »
Ik heb geen idee hoe ik het gedaan heb maar de oplossing is als volgt:
invoertaal Duits installeren en dan kan ik bovenin mijn scherm switchen tussen de QWERTY en QWERTZ layout.

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken!

Re: altgr aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/17, 16:13:31 »
@partyrabbit, dank je wel voor de tip maar een toetsenbord kopen stond nu niet in mijn rijtje van oplossingen

Dat was me al wel een beetje duidelijk.  =D
Misschien toch eens overwegen als je echt zo vaak duits moet typen? Ook handig met ß en zo. Het is ook niet voor niets dat ze die uitvonden en maken. Ik vond het destijds toen ik er middenin zat ideaal.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore