Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ntfs-data op oude partities zoeken  (gelezen 1290 keer)

ntfs-data op oude partities zoeken
« Gepost op: 2007/12/09, 00:25:22 »
windowsXP van het systeem gegooid en allerlei problemen gehad,
vroeger kon ik met een hiren'sbootCD allerlei data recoveren die ik onder win-XP was kwijtgeraakt
nu wil ik vanuit linux 7.10, oude ntfs-data van een oude windows-xp d-partitie terugvinden en recoveren
het is zo'n 25 gig aan gegevens: documenten, brieven, foto's weblogzaken, etc.
welk programma gebruik ik dan?
ik ben bezig geweest met het hele knoppix gebeuren via bittorrent, maar die download loopt vast en het is een heel ingewikkeld gebeuren

Offline vanadium

  • Lid
ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/09, 13:55:48 »
Jou post is ook een beetje een ingewikkeld gebeuren ;)

Je moet je ntfs mounten, dan kan je er gegevens van af kopiëren.

* zoek eerst hoe je ntfs partities heten

sudo fdisk -l
[edit]
Hier stond verkeerdelijk "sudo mount -l",
zoals Johanvd hieronder opmerkt (bedankt!)
[/edit]

* als je de naam weet, dan kan je ze (proberen te) mounten. We onderstellen dat de partitie /dev/sdb1 heet.

sudo mkdir temp
sudo mount /dev/sdb1 temp

Als alles goed gaat, kan je nu de inhoud van de schijf zien, en benaderen via de directory temp (je had hier ook een andere naam kunnen kiezen. Als het niet goed gaat, da krijg je bij het mount commando een foutmelding: goed lezen, want die geeft aan wat fout gaat. Eén van de problemen kan zijn dat je ntfs volume niet "clean" is. Als dat het geval is, en je hebt nog Windows (jij niet, dus), dan moet je eerst Windows gebruiken om het ntfs volume te repareren. In jou geval kan dat niet, maar je kan wel nog je gegevens recupereren door de partitie geforceerd te mounten:

sudo mount  /dev/sdb1 temp -o force

Dan zal de schijf toch gemount worden, kan je nog je gegevens erafhalen, en het beste wat je dan doet nadat je de gegevens veilig gesteld hebt, is de partitie herformateren naar het linux bestandssysteem ext3.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/09, 16:40:15 »
sudo mount -l zal niet werken...
Je moet sudo fdisk -l gebruiken.

ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/10, 19:30:45 »
volgens mij kan ik die partitie niet mounten, want door diverse keren (her)installeren van linux 7.10 is de hard disk verschillende keren geherpartitioneerd.
ik zie onder partitiebeheer wel zo'n 23 gig buiten de linux-partitionering, maar daar is geen naam aan verbonden
daar zouden die nfts-data verspreid in kunnen zitten

ik lees elders, waar ik nog een keer deze vraag heb gepost, dat ntfs-datarecovery vanuit linux niet makkelijk is, want nog geen programmatuur voor

ik heb geprobeerd knoppix te downloaden, maar krijg die niet op een dvd gebrand; dvd-brandprogramma geeft telkens op bijna het einde van brandproces een fout zien en sluit dan brandproces af

verder krijg ik geen e-amilbericht van als er een antwoord op mijn vraag is gegeven en zoek ik me lens waar dat staat, want eenmaal beantwoord door iemand dan valt mijn naam weg, denk ik

en beginnende linux gebruiken zijn heel heel groen in het linux gebruik en aanverwante

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/10, 19:36:08 »
Wat is de output van het commando sudo fdisk -l ?
Dan is het voor ons wat duidelijker om te zien hoe je partities nu ingedeeld zijn.

ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/24, 22:25:00 »
en waar doe ik dat allemaal, dat mounten en die invoer van commando's?
is er inmiddels een linuxprogramma via update manager te downloaden?

JimZ

  • Gast
ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/24, 23:43:55 »
Als je nog niet zo goed thuis bent in linux kun je misschien het beste Testdisk gebruiken, Dat is er o.a. in een dos-versie die je kunt starten van cd of desnoods van diskette.

Gr,
Jim

Offline mrGee

  • Lid
ntfs-data op oude partities zoeken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/25, 09:36:27 »
Hallo

En als je dan het linkje van JimZ volgt kijk dan eerst bij photorec,
testdisk is bedoeld om verloren partities te herstellen, terwijl jij uit de databrij
die niet gepartitioneerd is, data wilt halen.
Lees even wat photorec allemaal kan; oa. 180 formaten, dus niet alleen
foto's. Een soortgelijke methode werkt via foremost (onder linux), photorec werkt
zowel onder linux als  onder windows. Je moet/hoeft daar touwens niets voor te
mounten, wel moet je root zijn om photorec in te kunnen zetten.
En ik heb ook wel eens zitten spelen met een trinity rescue kit, daar zat oa. ntfsundelete
in.

Succes Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >