Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na installatie linuxmce een grub error 17  (gelezen 1905 keer)

nowolberink

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Gepost op: 2008/01/02, 20:26:00 »
Beste mensen, ik heb al het een en ander doorgelezen hier op het forum en elders maar kom er niet helemaal uit om de grub goed in te stellen. Hoe kan ik dit weer rechtzetten?

in het kort: na 2e installatie kubuntu met linuxmce error 17, draai op een sata250gb win xp pro en kubuntu 7.10.

Ik heb een sata 250gb schijf met daar als eerste win xp pro en later heb ik er kubuntu 7.10 erop gezet met hulp van de handleiding en dit ging perfect en werkte naar behoren. Echter heb ik van de week, zonder daarbij verder na te denken, geprobeerd om linuxmce (ook met kubuntu, denk 7.04) te installeren. Hier heb ik netjes een iso dvd van gemaakt en geboot, ik kwam bij het installatie scherm en koos toen F6 met "noapic" anders kan ik het niet laten installeren. De dvd was bezig het te installeren en bevroor ineens. Ik de pc opnieuw opstarten maar kreeg toen deze error 17 melding van grub. De live cd van 7.10 start wel op en kan zodoende nog op internet. als ik fdisk -l doe krijg ik dit:

Disk /dev/sda: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xa915192e

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       30158   242244103+  83  Linux
/dev/sda2           30159       30402     1954449    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5           30159       30402     1954417+  82  Linux swap / Solaris

nu heb ik ook gelezen over dat root en setup gebeuren maar wat zijn dan mijn hd nummers die ik hiervoor moet gebruiken, want ik heb het met een paar nummers geprobeerd maar krijg elke keer 'error 17 cannot mount selected partition'

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/03, 01:01:33 »
Wat er fout gegaan is tijdens die laatste installatie weet ik niet zeker maar op je HD staat nu één primaire linux-partitie van ca. 240 Gig (sda1) en één uitgebreide partitie van ca 2 Gig (sda2) die geheel opgevuld is met een linux swap-partitie (sda5).

Geen Windows partitie meer te zien en ook aparte partities voor Gutsy en MCE zijn niet aanwezig.

Het lijkt er dus op dat de MCE installer de complete HD heeft gepoetst en opnieuw heeft ingedeeld :( .

Gr,
Jim

na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/03, 02:59:41 »
17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.

ik gok er een beetje op dat linux-mce de install begonnen is en hopelijk verder nix gewist heeft ???
################################
TIP 1:
Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD

###############################

Wanneer je wilt weten hoe de partitie's heten, start je op met de live cd en typ je in Terminal:
sudo fdisk -l################################
TIP2:


Grub repareren gaat ook erg makkelijk met de Gparted LiveCD :

Stap 1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
Stap 2. Open een terminalschermpje.
Stap 3. Typ gruben druk op Enter.
Dit start Grub zelf op.
Stap 4. Typ root (hd0,0)en druk op Enter
LET OP:
Je typt hd0,0 als je rootpartitie op hda1 staat.
Staat die rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk  root (hd0,5) .
Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
Dus staat je rootpartitie op hda1 dan typ je hd0,0
Staat die op hda6  dan typ je hd0,5
Dus altijd 1tje lager.


Stap 5. Typ  setup (hd0)en druk op Enter.
Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
Stap 6. Verlaat Grub door  quitin te tikken en op Enter te drukken.
Klaar
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/03, 14:07:16 »
Gandyman schreef:
Citaat
Wanneer je wilt weten hoe de partitie's heten, start je op met de live cd en typ je in Terminal:
sudo fdisk -l
en:
Citaat
ik gok er een beetje op dat linux-mce de install begonnen is en hopelijk verder nix gewist heeft ???
Tja, maar de TS schreef al:
Citaat
De live cd van 7.10 start wel op en kan zodoende nog op internet. als ik fdisk -l doe krijg ik dit:

Disk /dev/sda: 250.0 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xa915192e

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       30158   242244103+  83  Linux
/dev/sda2           30159       30402     1954449    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5           30159       30402     1954417+  82  Linux swap / Solaris
Dus........

Ik vrees toch dat er meer aan de hand is.

Gr,
Jim

nowolberink

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/03, 15:39:36 »
@ JimZ : begrijp ik hieruit dat ik dan het beste de hele schijf weer kan formateren en dan weer mce opnieuw te installeren? kun je mij dan uitleggen hoe ik dit kan voorkomen? of kan er maar 1 linux distro opstaan? of is mce dan inclusief kubuntu zodat er geen aparte ubuntu installatie nodig is. zal iig de schijf eens achter een andere pc schroeven om te kijken of er nog iets te redden valt.

mochten mensen nog andere meningen hebben of tips laat het dan even weten. bedankt!

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/03, 22:54:46 »
Citaat
begrijp ik hieruit dat ik dan het beste de hele schijf weer kan formateren en dan weer mce opnieuw te installeren? kun je mij dan uitleggen hoe ik dit kan voorkomen? of kan er maar 1 linux distro opstaan? of is mce dan inclusief kubuntu zodat er geen aparte ubuntu installatie nodig is.
Nou, ik ben bang dat ik daar de antwoorden niet op weet.

Meerdere distro's naast elkaar en ook nog Windows op één schijf is in principe geen enkel probleem. Maar ik ken Linuxmce niet en weet dus ook niet of dat inclusief Kubuntu is, hoe de installer daarvan werkt, wat voor keuzes die biedt tijdens de installatie en waar het is misgegaan c.q. wat je evt. zelf fout hebt gedaan.

Je zou met de Live-CD van (K)Ubuntu nog eens kunnen kijken of en zo ja wat voor data er nu op /dev/sda1 staan, met andere woorden: heeft die mce installer voor de "bevriezing" alleen de partitie-indeling veranderd of ook al bestanden naar de schijf geschreven?

Als er behalve de gewijzigde partities nog niets naartoe geschreven is dan zou je kunnen proberen om met bijvoorbeeld Testdisk de vorige toestand weer te herstellen. Dan heb je tenminste je XPPro en Kubuntu 7.10 gered.

Is er al wel op geschreven dan ben ik bang dat er niets meer te herstellen valt en dat je XPPro en Kubuntu domweg kwijt bent.

Al met al is het voorzichtig gezegd geen geweldig begin van het nieuwe jaar voor je maar daar staat tegenover dat er nog 362 dagen over zijn om alles weer op orde te krijgen moet je maar denken :) .

Gr,
Jim

na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/03, 23:26:00 »
@JimZ

Ik dacht dat nowolberink dit zij in zijn 1e postje ??
Citaat
Ik heb een sata 250gb schijf met daar als eerste win xp pro en later heb ik er kubuntu 7.10 erop gezet
Als je dan de tabel bekijkt zou het toch zo kunnen zijn ( vermits hij geen aparte /home heeft) dat dit er nog steeds op staat ??

Dus zou het dan niet de moeite waard zijn even te proberen om grub te herstellen ???
Lijkt me minder werk als wat jij voorsteld.

Zeker wanneer je zelf al zegt:
Citaat
Nou, ik ben bang dat ik daar de antwoorden niet op weet.
ff proberen kost nix, behalve 15 minuten werk.

@nowolberink
Ja het is mogelijk meerdere distributie's op je pc te hebben.
Je hoeft niet voor iedere distributie een aparte swap te maken die mogen ze allemaal delen.

Vervolgens kan je hierover ff nadenken.
Heb je perse versie 7.10 nodig ????
Anders kan je gewoon Linux-mce installeren, en kiezen dat het ook desktop moet zijn.
Dan kan je schakelen tussen kubuntu desktop en mce.

Scheelt ook weer een reboot :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/04, 01:03:55 »
Gandyman:
Ik begrijp eruit dat de TS de bedoeling had om Linuxmce naast de al bestaande twee systemen te installeren.

En ook als dat niet zo is dan zou bij een mislukte installatie die ondanks die mislukking de schijf intact gelaten heeft en die voorheen een XPPro- en een Kubuntu 7.10 installatie bevatte (zoals hij aangeeft) toch echt meer dan alleen maar een ext3- en een swap-partitie aanwezig moeten zijn.

Vandaar dat ik bijna zeker meen te weten dat de schijf toch echt gepoetst en opnieuw ingedeeld is door die mce-installer.

En die antwoorden die ik niet weet: Ik weet dus inderdaad domweg niet hoe en wat die mce-installer doet of zou moeten doen en wat of waar er eventueel iets fout gegaan is, maar een mens kan niet alles weten en daar hoeft 'ie zich absoluut niet voor te schamen lijkt me.

Blijft ondanks mijn "onwetendheid" recht overeind dat er meer dan alleen maar een ext3- en een swap-partitie op die schijf zouden moeten staan om een grub reparatie een kans van slagen te geven en daarom ook mijn suggestie om via de Live-CD eens te kijken wat er nou op die ext3 partitie te vinden is.

Groetjes van een onwetende ( ;) ) Jim

na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/04, 04:12:58 »
Sja in dat geval lijkt het me dan maar beter te doen wat jij zegt.

Gewoon alles formateren en weer overnieuw beginnen, kan een dagje kosten, misschien meer mja...
tis toch reddeloos verloren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/04, 23:43:26 »
Nou, aangezien de TS de enige is die echt weet wat de bedoeling is/was moeten we maar even op zijn reactie wachten. Ik kan het net zo goed verkeerd begrepen hebben natuurlijk.

We horen het vast nog wel.

Enne.... Bai ze wee (da's engels!): Nog de beste wensen voor iedereen.

Gr,
Jim

nowolberink

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/05, 13:01:27 »
ik hoef niet perse 3 verschillende os'en op mijn schijf te hebben, ik heb geprobeerd om mce te installeren via die adapt module? maar dat lukte niet vandaar dat ik maar geprobeerd heb om het via een eigen gebrande live-cd van mce te installeren in de hoop dat je dan net zon installatie menu krijgt zoals bij de gewone kubuntu. maar dat was dus niet zo. met als gevolg dat er zeer waarschijnlijk al bestanden van mce zijn geinstalleerd.

ik wil nog wel even testdisk proberen maar mocht dit ook niets uithalen dan denk ik dat het beste wat ik kan doen om eventuele belangrijke bestanden te redden, mocht dat mogelijk zijn, dan schijf formateren en dan weer xp pro met linuxmce te installeren, want voor mij maakt het niet echt veel uit welke versie van kubuntu erop staat. de oude versie ik toch eventueel wel weer updaten naar 7.10 via die adapt module?

hoe kan ik eigenlijk dan mn schijf mounten want ik krijg elke keer die uid 99(9) foutmelding?

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/05, 23:32:51 »
Citaat
want ik krijg elke keer die uid 99(9) foutmelding?
?????????

Moet je wel even vertellen wat je doet om die foutmelding te krijgen.

Maar als je de machine opstart met een Ubuntu Live-CD dan zie je via het menu-item "Places/Computer" alle gevonden stations/partities. Een dubbelklik op de gewenste partitie mount hem naar je bureaublad waar dan een icoontje verschijnt.

Maar alweer: of dat bij een linuxmce CD ook zo werkt........ geen idee.

Gr,
Jim

nowolberink

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/06, 16:46:19 »
zit helaas niet achter mijn eigen pc, maar deze foutmelding krijg ik als ik de live-cd van kubuntu 7.10 opstart en bij storage mijn 250gb schijf probeer te (dubbel)klikken. mijn 512usb 'schijf' ziet hij wel goed en kan ik wel inkijken ook krijg ik bij dat icoontje rechtsonder een blauwe puntje of knopje wat dus waarschijnlijk aangeeft dat hij goed gemount is?

na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/06, 17:44:17 »
LinuxMCE kan via de cd niet als multiboot geinstalleerd worden, het formateert altijd de hele schijf. Formateren betekent:
1) Schrijf het superblock naar de schijf (ext3)
2) evt alle data wissen, tenzij bij snel formatteren
3) Pas de partitietabel aan.

Nu weet ik niet wat MCE eerst gedaan heeft: stap 1 en 2 (die gebeuren altijd samen), of stap 3. Het lijkt erop dat stap 3 eerst gebeurd is, en dat MCE daarna gecrashed is. Dat betekent dat je met TestDisk je systemen nog kan redden...
En als je MCE wilt triplebooten: doe het dan zo: Win XP, Kubuntu 7.10 en Kubuntu 7.04. Op die 7.04 kan je dan, via een cd die je kan downloaden van de MCE-website (niet de cd waarmee je het hele systeem installeert), de mce-pakketten op Kubuntu 7.04 zetten. Ik weet niet of het ook op 7.10 werkt, maar geen risico's nemen, zou ik zo zeggen.

Dus, kort even samenvatten:
1) Draai testdisk, zie of je iets vind. (kan ook zijn dat gewoonweg grub niet geinstalleerd is...)
2) Herstel evt. Win XP en Kubuntu 7.10
3) Installeer Kubuntu 7.04 naast de twee andere systemen
4) Installeer de LinuxMCE-pakketten via de cd op Kubuntu 7.04

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/07, 00:33:56 »
Citaat
deze foutmelding krijg ik als ik de live-cd van kubuntu 7.10 opstart en bij storage mijn 250gb schijf probeer te (dubbel)klikken
UUID's zijn (soms) een ramp. Probeer de schijf eens gewoon via een terminal te mounten met:
sudo mount /dev/sda1 /home/gebruikersnaam/Desktop/testof zo.

Wel eerst even een mapje "test" aanmaken op je bureaublad natuurlijk.

Gr,
Jim

nowolberink

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/07, 01:08:50 »
nou dat is wel gelukt, ik krijg 3 mappen genaamd: lost+found, root en usr.
bij lost+found icoon is een slotje, bij root 1 leeg document en bij usr 9 mappen met zo te zien mce documenten erin.
het is dat er nog wat documenten op mijn schijf staan anders had ik hem gewoon kunnen formateren en dan weer opnieuw beginnen. die testdisk snap ik nog niet helemaal aangezien in technisch engels niet helemaal begrijp, probeer het anders met gparted livecd, maar die moet ik weer ergens anders gaan branden.

ook heb ik zojuist geprobeerd om een andere sata schijf met een werkend xp pro draaiende te krijgen maar dat lukte ook niet, pc starte telkens op. verschillende posities van de sata kabels geprobeerd, bootlist aangepast, bios eens ingedoken en veranderen aangebracht, dit alles mocht niet helpen.

denk dat ik maar weer even verder ga stoeien...

JimZ

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/07, 23:44:04 »
Nederlandse documentatie voor Testdisk is er geloof ik niet maar als Duits je beter ligt dan Engels kun je HIER eens kijken.

En "stoei ze" verder :) .

Gr,
Jim

nowolberink

  • Gast
na installatie linuxmce een grub error 17
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/10, 12:51:59 »
gparted en super grub disk hebben ook niet het gewenste resultaat gegeven. toen maar besloten de partities te verwijderen, schijf weer te formateren en xp pro weer te installeren. pc doet het iig weer en nu nog kubuntu weer installeren.
bedankt allen!