Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN hoe onveilig?  (gelezen 1302 keer)

Offline Cme

  • Lid
VPN hoe onveilig?
« Gepost op: 2021/06/10, 15:48:42 »
Zoekend (al hier) op VPN las ik dat 'al het verkeer over de VPN verbinding gaat'.
- Wat betekent: alle verkeer, je zet dan een poort open. Geldt dat voor alle WiFi verkeer in huis of alleen de computer waarop een VPN (server?) draait?.
Maakt een encrypted - distro's het verschil?
Bvd

HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline MKe

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/10, 15:58:10 »
Weet je wat VPN is?

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/11, 13:22:07 »
Tjeetje, MKe. Mijn vragen geven toch aan dat ik er niets of niet genoeg weet betreft VPN.
Jouw wedervraag includeert dat jij er meer van weet, dus graag je uitleg.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/11, 13:40:27 »
VPN is een Virtual Private Network, een geëncrypteerde verbinding over het open internet met een VPN server. Veel gebruikt in bedrijven: werknemers kunnen via de VPN op het interne netwerk van het bedrijf.

Citaat
- Wat betekent: alle verkeer, je zet dan een poort open. Geldt dat voor alle WiFi verkeer in huis of alleen de computer waarop een VPN (server?) draait?.
Je maakt met je computer of telefoon een VPN verbinding. Vanaf dan gaat alle verkeer van en naar je computer via die VPN. Dat verkeer wordt geëncrypteerd - niemand anders kan het lezen. Dat verkeer kan dan inderdaad over Wifi gaan, satteliet, kabel, eender wat, tot het de VPN server bereikt, die dat verkeer wel kan lezen. Die maakt dan de door jou gevraagde verdere connecties.

Als je bijvoorbeeld naar deze site hier wil, dan zal je vraag niet op de gewone manier over het internet gaan. Die gaat eerst naar de VPN server, en het is dan de VPN server die verbinding zal maken met deze site, en de informatie die terugkeer van de site versleuteld zal doorsturen naar jou. In een bedrijfsomgeving staat die VPN server binnen het bedrijfsnetwerk. Door die VPN verbinding kan je aan alle bronnen binnen dat bedrijfsnetwerk, ook die bronnen die via een firewall afgeschermd zijn van de buitenwereld.

Citaat
Maakt een encrypted - distro's het verschil?
Niets, nada, want dat heeft er niets mee te maken. VPN gaat over de manier waarop je een internetverbinding maakt.

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/11, 15:16:00 »
dank Vanadium voor je informatief antwoord.
Ik begreep dat het Internetverkeer dmv. een VPN server veiliger is, vandaar mijn vragen.
Citaat
Protonmail.com: What your browsers’ private mode does not do:
 Your browser’s private mode protects your sensitive data from others who have physical access to your device (or devices signed in to the same browser syncing account).
It does not prevent your internet service provider (ISP) from seeing what you do online or prevent websites from knowing your device’s unique internet protocol (IP) address.
To protect your privacy online, you should use a virtual private network (VPN) such as ProtonVPN:
https://protonvpn.com/
Is het zo dat je/men kan kiezen of je VPN-server wilt gebruiken? Of is het zo dat voortaan alles via die server loopt?
Dat las/vond ik nl. niet op bovengenoemde site.

Ik las het advies alhier op de site dat als je/men beter een betaalde VPN server kan nemen dan een die gratis is. Maar dan wil ik wel weten of die aan/uit knop er is.
Bvd,
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline vanadium

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/11, 17:09:59 »
Een VPN dien je zelf aan te zetten. In standaard Ubuntu verschijnt er een optie "VPN Off" in het statusmenu (knop rechts boven) als je een VPN verbinding hebt geconfigureerd. Je zet die aan wanneer je dat wil. Staat die af, dan verloopt alles als vanouds.

Een VPN zal doorgaans wat trager zijn dan een normale verbinding. Mogelijk zijn er ook beperkingen op de data die je erover mag sturen. Een betalende VPN zal inderdaad doorgaans van betere kwaliteit zijn dan gratis VPN diensten (voor zover die betrouwbaar zijn!).

Offline MKe

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/11, 19:20:40 »
Tjeetje, MKe. Mijn vragen geven toch aan dat ik er niets of niet genoeg weet betreft VPN.
Jouw wedervraag includeert dat jij er meer van weet, dus graag je uitleg.
Ik probeerde te peilen wat het niveau van je kennis op dit vlak is, want dat maakt nogal uit op welk niveau ik moet beginnen met uitleggen. Maar ik geloof dat Vanadium al goed bezig is, dus ik zal daar nu maar ff niet doorheen kletsen  ;)

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/12, 08:51:03 »
Beiden mijn hartelijke dank, MKe ik neem aan dat je niet klets, had graag je kennis gelezen maar ben ook content met de zeer gewaardeerde uitleg van Vanadium.

Zelf vind ik het nl. zeer vervelend Internet-sites te bekijken als ik de melding krijg dat mijn IP(adresnummer) wordt vastgelegd.
Gebruik alleen DuckDuckGo als browser maar kom soms toch niet onder die andere uit. En ook Joetjoep is niet te ontlopen, bekijk nm. instructie filmpjes.

Ps. MKe jouw vraag
Citaat
Weet je wat VPN is?
was, blijkt nu voor jou inschattend, voor mij kwam het over als geringschattend. :blank:
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rico70

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/12, 09:49:47 »
YouTube is via invidious sites te bekijken zoals bv https://yewtu.be

Online Gamer

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/12, 14:02:10 »
Hoe veilig of onveilig een VPN verbinding is. Is afhankelijk hoe en waar je het voor gaat gebruiken.
Als je gewoon vanaf thuis gaat surfen op het internet. Wat ik begrijp uit je laatste brricht.
Heeft het eigenlijk geen of geringe meerwaarde. Je zou op die manier content kunnen belijken die je normaal niet kan bekijken, omdat je in een andere regio zit.
En dat je niet meer traceerbaar bent is een illusie. Het is misschien dan wel wat lastiger maar niet onmogelijk.
Een VPN verbinding heeft pas echt meer waarde. Als je verbinding maakt via een open netwerk die voor iedereen toegankelijk is. Bijvoorbeeld op de camping of cafe.
En het wordt nog veiliger als die VPN sever thuis staat. Mits goed geconfigureerd (ingesteld)
En als je toch van een VPN dienst gebruik gaat maken. Wees er dan bewust van,  dat als die VPN dienst in het buitenland zit. Dat daar mogelijk andere regels en wetten gelden dan hier in Nederland cq Europa

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/06/12, 14:39:56 »
Citaat
YouTube is via invidious sites te bekijken zoals bv https://yewtu.be
@rico70 Wat bedoel je? Slaan ze jouw/mijn IPgegevens aldaar niet op?

-Hoe zit dat eigenlijk? Google komt ervoor uit dat ze dat doen, dat schrikt mij af maar misschien doen (bijna) alle sites dat?

@Hoi Gamer. Wat bedoel je met:
Citaat
Je zou op die manier content kunnen belijken die je normaal niet kan bekijken, omdat je in een andere regio zit?
      Proton.com is een Zwitsersbedrijf, ik doe daar al bepaalde mailings op.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rico70

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/06/12, 15:05:15 »
Of je IP-adres wel of niet opgeslagen wordt weet ik eerlijk gezegd niet. Er zijn verschillende invidious instances, vergelijk het maar met bv Mastodon en Diaspora*.
Je bent wel iig van de google tracking af
https://github.com/iv-org/invidious
Evt kan je het ook zelf installeren
« Laatst bewerkt op: 2021/06/12, 15:08:00 door rico70 »

Online Gamer

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/06/12, 15:12:03 »
Ook hier slaan ze het IP adres van je op. Kijk maar eens bij je eigen berichten rechts onderaan.

Vanuit Nederland kan je bepaalde content van buiten Europa niet belijken. Bij voorbeeld van Amerika of Australië
Als je nu met je VPN een amerikaans of australies IP adres zou hebben kan je die content wel belijken.

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/06/14, 12:06:02 »
[quote  author=Gamer]
Vanuit Nederland kan je bepaalde content van buiten Europa niet belijken. Bij voorbeeld van Amerika of Australië
Als je nu met je VPN een amerikaans of australies IP adres zou hebben kan je die content wel belijken.
[/quote]
Aha
Ook hier slaan ze het IP adres van je op. Kijk maar eens bij je eigen berichten rechts onderaan.
je maakt me nieuwsgierig, index.php?action=profile;area=showposts, ik zie niet wat je bedoelt?
« Laatst bewerkt op: 2021/06/14, 12:09:32 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/06/14, 12:12:51 »
Via Proton.com wilde ik VPN ‘uitproberen’. Maar ondanks zij zeggen dat het Free kan, kom ik er niet uit hoe: stuit steeds tegen het geringe bedrag aan van 4Euro per mnd. Maar ik doe geen creditcard.
Proton’s instructies zijn eerst OpenVPN te installeren: deze is gedownload.

– Kan ik ook zonder een ‘ander’ bedrijf OpenVPN gebruiken ondanks ik geen server heb maar als Client?
« Laatst bewerkt op: 2021/06/14, 12:39:14 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Online Gamer

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/06/14, 22:40:41 »
Als je kijkt staat er bij elk bericht aan de rechterkant  "Meld dit bericht aan de moderator (netwerk tekentje) Gelogd. En bij je eigen berichten die je geschreven hebt staat er inplaats van gelogd. Jou IP adres.

Het adres klopt niet wat je schrijft. Ik heb hier wel de gratis optie staan: https://account.protonvpn.com/signup
Of was je daar al geweest.

– Kan ik ook zonder een ‘ander’ bedrijf OpenVPN gebruiken ondanks ik geen server heb maar als Client?

Als client kan je met OpenVPN alleen verbinding maken met een server.

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/06/16, 22:02:12 »
Het adres klopt niet wat je schrijft. Ik heb hier wel de gratis optie staan: https://account.protonvpn.com/signup
Of was je daar al geweest.
----
Als client kan je met OpenVPN alleen verbinding maken met een server.
Je bent geweldig, Gamer. Ik heb de pagina eerder gezien maar pas nu lukte het me die account als Cliënt neer te zetten.
Als je kijkt staat er bij elk bericht aan de rechterkant  "Meld dit bericht aan de moderator (netwerk tekentje) Gelogd. En bij je eigen berichten die je geschreven hebt staat er inplaats van gelogd. Jou IP adres.
Krijg nou de hik, het is me nooit eerder 'echt' opgevallen, ik schaam me.
Ik zie nu dat een Ip meer is dan een 'cijfernummer', ik zag een Mapkaartje met Pin, de Provider en m'n Postcode,  da's schrikken. (nou ja 8-)
Ondanks VPN actief is, zie ik geen verandering. Het zelfde IPnummer staat; zoals jij mij duidelijk maakte, nog steeds naast 'gelogd'. Ook na reboot.
 Eerst inloggen op die server ondanks mijn verbinding op VPN staat? 

Aanvulling op hierboven
Na een nachtje erover slapen bedacht dat het mogelijk komt omdat ik VPN automatisch een VBox distro (Xubuntu 20) zette. Daar werd de Ethernet configuratie overigens neergezet zonder mijn ingrijpen.
- Dat VPN niet werkt komt hierdoor, omdat de Host waar VBox opstaat, geen VPN-Ethernet conf. heeft?
- Moet ik dan de hele procedure binnenhalen op de Host? Werkt het dan wel?
BvD,
« Laatst bewerkt op: 2021/06/17, 10:06:00 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #17 Gepost op: 2021/06/18, 18:00:22 »
[OPGELOST!!!]
VPN werkt!!! Verwarrend dat niet meteen het IP-adres wordt 'aangenomen'.
Maar nu zie ik de andere versie die IP.me en IPleak.net mij ook tonen  8-)
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Online Gamer

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #18 Gepost op: 2021/06/18, 19:04:41 »
Mooi dat het nu opgelost is.

Alleen dan nog een kant tekening.  Alleen bij je nieuw berichten zie je nu het ip adres van je vpn. Bij de berichten die hier al staan veranderd dat dus niet mee. Dat wat er staat blijft staan.

Offline Cme

  • Lid
Re: VPN hoe onveilig?
« Reactie #19 Gepost op: 2021/06/19, 14:50:08 »
Alleen bij je nieuw berichten zie je nu het ip adres van je vpn. Bij de berichten die hier al staan veranderd dat dus niet mee. Dat wat er staat blijft staan.
Ha Gamer, ik zie het, grappig want in het ene bericht staat de 'oude', die eronder het VPN-ip.
Citaat
$ ip route show
gebruik ik nu ter controle, niet  ip.me en ipleak.net
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)