Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbetering installatiehandleiding?  (gelezen 2782 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verbetering installatiehandleiding?
« Gepost op: 2008/01/29, 11:58:44 »
De laatste dagen heb ik verschillende mensen hier in de knoop zien raken met de installatiehandleiding voor tweevoudig opstartbaar. Reden: de handmatige aanpak, zoals beschreven in die handleiding, lukt ze niet.

Ik denk dat het een stuk makkelijker wordt voor Linuxbeginners, als er in de handleiding wordt uitgegaan van de automaat in plaats van de handmatige aanpak. Het gaat om de schijfindeling. De installeerder stelt een automatische aanpak voor, en die hoef je alleen maar te aanvaarden.

Ik heb het hier beschreven:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/29, 12:20:12 »
En hoe wil je dan de vragen die naderhand komen over het maken van een aparte home partitie oplossen? Dat is nog veel ingewikkelder dan het in 1 keer goed doen.

In de ontwerpdocumentatie staat al een pagina met uitleg over bestandssystemen en partities. Misschien kan er een linkje komen in de installatiehandleiding, dan wordt het misschien makkelijker.

Offline Jeroen

  • Lid
Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/29, 12:46:09 »
kan er dan ook een goede uitleg gemaakt worden hoe te handelen met externe schijven?

ik heb een draadje geplaatst en ik heb op opgelost geklikt ( maar het werkt dus nog niet zoals ik wil)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/29, 13:41:13 »
Citaat van: Johanvd
En hoe wil je dan de vragen die naderhand komen over het maken van een aparte home partitie oplossen? Dat is nog veel ingewikkelder dan het in 1 keer goed doen.

In de ontwerpdocumentatie staat al een pagina met uitleg over bestandssystemen en partities. Misschien kan er een linkje komen in de installatiehandleiding, dan wordt het misschien makkelijker.
Ik denk niet, dat die aparte home die men later wellicht wil, nou zo'n probleem is. Op het moment dat je die wil, ben je al aardig thuis in Linux. Een herinstallatie met aparte home is dan een kleine moeite. Uurtje werk, bam, klaar.

Het gaat erom, het zo makkelijk mogelijk te maken voor mensen die voor het eerst kennismaken met Linux. De rest komt later wel. Nu loop je het risico, dat mensen afhaken omdat ze niet over de eerste hobbel heenkomen.

Offline Dave

  • Lid
Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/29, 16:47:03 »
Ik denk wel dat Pjotr hier een goed punt heeft.
De meesten hier zijn toch wat gevorderd hier al of niet in Ubuntu maar je wilt ze niet de kost geven die ondanks alles toch gewoon standaard alles op C: hebben staan.
En natuurlijk regelmatig het gejammer dat alles weg is wat jarenlang opgebouwd is.
Backuppen en veilig stellen is toch een eigen verantwoordelijkheid en of men zet wat fotoos op cd of men laat het waaien vaak.

Om de overstap voor een doorsnee windows gebruiker niet moeilijker te maken kun je het net zo goed eerst laten net als ze nu doen.
Hebben ze al een aparte data partitie (D:) dan kan plan B uit de kast.

Doe je zelf een installatie bij zo iemand is het weer wat anders uiteraard, maar dat deed je dan met windows ook altijd al met de data.

Offline lizardman

  • Lid
Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/29, 21:23:09 »
Ik ben destijds ook begonnen met de door de installer voorgestelde manier (in èèn keer goed) en gaandeweg achter het belang van een aparte /home partitie gekomen. Tot de volgende installatie die ik dan van plan was met een aparte /home te maken ben ik me gaan toeleggen op het maken van goede backups.
Ik wil maar zeggen tegen dat je erachter komt dat een aparte /home makkelijker is, ben je al meer thuis in Ubuntu en weet je dat het goed loopt op jouw Machien.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Bobbie

  • Lid
Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/29, 21:50:31 »
Ik denk ook wel dat Pjotr een goed punt heeft, bij mij was het ook eerst, dat ik blij was dat er een linux besturing draaide op de computer.
Na een aantal keren gespeeld en veel fouten gemaakt te hebben (dus ook vele herinstallatie's) begon de interesse te komen om de Home partitie apart te zetten, maar kon voor mij zelf niet duidelijk krijgen hoe dat in z'n werk ging.
na duidelijke en zichtbare uitleg op de release party te Hilversum, ben ik ertoe overgegaan.

Gr

Verbetering installatiehandleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/29, 21:53:05 »
Ook mee eens.  Ik heb in den tijd (bijna tien maand geleden) m'n CD (6.10) gekregen op de VLOD.  Toen ik daarna een laptop kocht, gewoon XP afgesmeten en heel de schijf benut.  Wist ik veel dat het één naast het ander kon...  Aparte /home ?  Wat is een partitie ? (licht overdreven: dat wist ik zo ongeveer wel)  Dan later het nut van een aparte /home ingezien en dat met de handleidingen voor elkaar gekregen.  Nog wat hulp van het forum en 't was OK.  Tegen die tijd wist ik al wat ik deed.  Dan heb ik op m'n desktop PC een dualboot gemaakt, weliswaar zonder aparte /home vanwege weinig plaats.  Maar ik was toen al wel voldoende thuis in Ubuntu om die keuze bewust te kunnen maken.

Om een lang verhaal kort te maken: ik stem voor het voorstel van Pjotr.  Houd het simpel in het begin en laat de mensen de tijd om alles rustig te ontdekken.  Tegen dat ze dan iets gesofisticeerd willen, kunnen ze ook de uitleg begrijpen.  Nu zie ik hier soms gebruikers passeren die bij wijze van spreken 's morgens voor het eerst over Ubuntu hebben horen spreken en tegen de avond dual- of triple-boot willen, nog wine, cedega en een stuk of drie Virtual Machines erbij, met een eigen netwerkserver, alles draadloos, de TV eraan hangen en liefst met drie schermen tegelijk... alleen maar omdat ze zich dat allemaal hebben laten wijsmaken.  Soms vernaggelen ze gewoon iets, vaak worden ze het beu omdat het niet van de eerste keer lukt, of omdat hun kaart niet 300 % doet van wat ze denken dat ze kan.  Dat zijn dan teleurgestelde mensen die je niet meer terugziet en waarschijnlijk hun Ubuntu verder niet meer gebruiken.  

Daarom, om het met de woorden van Bill te zeggen: "keep it simple, stupid !"
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...