Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie  (gelezen 6745 keer)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Hoi jongens,

Ik was me aan het vervelen en zocht nog een mooie manier om automatisch ala time machine for mac me home folder elke zaterdag te back-uppen (dus dat je nog terug kan in de tijd om een file'tje van een maand terug te zoeken b.v) en hier bij mijn oplossing (is toch de gedachten achter open source software he :))

SCRIPT:
#!/bin/sh

HOST=192.168.2.24
SOURCE=/home/peter
DEST=/home/peter/backup

date=`date "+%Y-%m-%dT%H:%M:%S"`
rsync -azP --link-dest=$DEST/current $SOURCE $HOST:$DEST/back-$date
ssh $HOST "rm -f $DEST/current && ln -s back-$date $DEST/current"

CRONTAB
# m h  dom mon dow   command
0 0 * * 6 /home/peter/backup.sh

Bij host geef je dus de ip van je server op waar je wilt backuppen, source is de map die je wilt backupen en dest de map op de remote server waar je backup moet te komen. Als je de map current pakt heb je altijd de laatste versie. Ik run dit script dus elke zaterdag in een cronjob.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 20:16:59 door #! »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/15, 20:14:50 »
Altijd handig!
Misschien voor de volledigheid nog ff erbij zetten hoe je cronjob eruit ziet? Dan kan iedere "Ubuntugek" dit gebruiken :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/15, 20:17:09 »
helemaal gelijk :) toegevoegd.

Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/15, 20:31:10 »
Mooi script ! :)

Ter aanvulling:
rsnapshot is een tool die gebaseerd is op rsync, en een gelijke backups oplevert als het bovenstaande script. Rsnapshot stuurt echter alleen de gewijzigde bestanden over. Bestanden die niet zijn gewijzigd worden van een vorige backup naar de nieuwe gelinked met een harde link (dus het levert een zelfde backup op). Dat kan behoorlijk wat ruimte op een harde schijf schelen als je regelmatig een backup maakt, en een backup via een traag netwerk oversturen gaat dan sneller. En als je een oude backup wegmikt, blijft de nieuwe gewoon in orde omdat er harde links worden gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 20:34:11 door Thomas de Graaff »

Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/15, 21:06:26 »
Eerlijk gezegd vind ik Time Machine toch handiger.
1) Steek een externe HDD in.
2) Klik op "Gebruiken voor Time Machine"
3) klaar :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/15, 21:45:19 »
Mooi script ! :)

Ter aanvulling:
rsnapshot is een tool die gebaseerd is op rsync, en een gelijke backups oplevert als het bovenstaande script. Rsnapshot stuurt echter alleen de gewijzigde bestanden over. Bestanden die niet zijn gewijzigd worden van een vorige backup naar de nieuwe gelinked met een harde link (dus het levert een zelfde backup op). Dat kan behoorlijk wat ruimte op een harde schijf schelen als je regelmatig een backup maakt, en een backup via een traag netwerk oversturen gaat dan sneller. En als je een oude backup wegmikt, blijft de nieuwe gewoon in orde omdat er harde links worden gebruikt.

Mijn script doet precies hetzelfde :P. Zie maar: --link-dest

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/15, 21:45:58 »
Eerlijk gezegd vind ik Time Machine toch handiger.
1) Steek een externe HDD in.
2) Klik op "Gebruiken voor Time Machine"
3) klaar :P

Tja, maar dat werkt nou eenmaal niet op me Linux desktop ;).  hehe en de functionaliteit is toch echt hetzelfde

Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/15, 22:35:30 »
Mooi script ! :)

Ter aanvulling:
rsnapshot is een tool die gebaseerd is op rsync, en een gelijke backups oplevert als het bovenstaande script. Rsnapshot stuurt echter alleen de gewijzigde bestanden over. Bestanden die niet zijn gewijzigd worden van een vorige backup naar de nieuwe gelinked met een harde link (dus het levert een zelfde backup op). Dat kan behoorlijk wat ruimte op een harde schijf schelen als je regelmatig een backup maakt, en een backup via een traag netwerk oversturen gaat dan sneller. En als je een oude backup wegmikt, blijft de nieuwe gewoon in orde omdat er harde links worden gebruikt.

Mijn script doet precies hetzelfde :P. Zie maar: --link-dest

Cooool! :D Dat is helemaal top.

Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/16, 11:17:47 »
ssh $HOST "rm -f $DEST/current && ln -s back-$date $DEST/current"

Ik ben je scriptje aan het inpassen in mijn eigen backupscript. Nu bekijk ik het nog eens goed, en vraag ik me af of er niet een $DEST/ mist voor de back-$date hierboven?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: How To: Rsync je home folder naar een remote backup locatie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/16, 11:38:12 »
Hmm dat zou je wel zeggen nu ik het zo na lees.. maar hij werkt hier gewoon goed O.o als ik in current kijkt staat er gewoon een symlink naar me laatste back-up. Je kan het voor de zekerheid er inderdaad bij zetten, maar hij werkt nu prima.. ->


backup:/home/peter/backup# ls -hal
total 16K
drwxr-xr-x 4 peter peter 4.0K 2010-08-15 19:28 .
drwxr-xr-x 4 peter peter 4.0K 2010-08-15 17:07 ..
drwxr-xr-x 3 peter peter 4.0K 2010-08-15 17:08 back-2010-08-15T17:08:23
drwxr-xr-x 3 peter peter 4.0K 2010-08-15 19:27 back-2010-08-15T19:27:32
lrwxrwxrwx 1 peter peter   24 2010-08-15 19:28 current -> back-2010-08-15T19:27:32
backup:/home/peter/backup#