Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten extern filesysteem  (gelezen 2318 keer)

Offline nicolas

  • Lid
Mounten extern filesysteem
« Gepost op: 2006/07/07, 18:07:33 »
Ik heb de XS4ALL aanbieding gekocht van de LaCie Ethernet Disk Mini. Dit is een 300Gb NAS die je aan je netwerk kan hangen. Dit is alles prima gelukt, heb ook hem ook geconfigureerd met een vast IPadres. Ik kan hem benaderen, ook via Nautilus. Verder kan ik via twee nautilus vensters te openen, bestanden van mijn server naar de NAS kopieren. So far, so good.

Wat ik wil is dat ik ssh naar mijn server en vandaar via de commandline bestanden overpomp naar de NAS. Helaas kent de NAS geen rsync, ssh of iets dergelijks. Alleen FTP en HTTP. Het 'cp' commando werkt niet direct over een netwerk dus dacht ik om dan maar de LaCie NAS drive te mounten, over het netwerk, op een directory.

Na flink Googelen kom ik er toch niet uit. Suggesties zijn welkom, hoe ik dus een extern file systeem kan mounten op een directory op mijn server.

Overigens heb ik inmiddels wel een andere oplossing gevonden. Na met h naar mijn server te zijn gegaan ga ik eerst met screen een nieuw window openen en daarbinnen Midnight Commander starten.  In het rechter scherm start ik een SMB sessie naar mijn LacieNAS. Vervolgens selecteer ik in mijn linker scherm de directories die ik wil kopieren en met F5 start ik de kopieer sessie. Vervolgens met CTRL-a d de-attachen van mijn screen sessie en uitloggen uit mijn server.

Na verloop eens kijken hoever de kopieer actie is gevorderd. Uiteindelijk werkt dit ook. Ik baal er wel van dat rsync niet werkt.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Mounten extern filesysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/07, 18:30:07 »
Places -> connect to server
public FTP laten staan
IP-adres van uw NAS invoeren

(Indein je tenminste ook Ubuntu op je server hbet staan :D)

Offline nicolas

  • Lid
Mounten extern filesysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/07, 18:32:45 »
Mijn server draait geen X. Alles moet via de commandline binnen een screen sessie, anders stopt het kopieren zodra ik weer uitlog. Ik praat hier over enkele Gb's dat over het netwerk moet. Daar ga ik niet op wachten na het starten van de kopieer sessie. Ja, het zijn inderdaad hoofdzakelijk muziek en film bestanden. ;)
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Mounten extern filesysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/08, 11:17:15 »
man ftp dan zou ik zeggen :)

jpjacobs

  • Gast
Mounten extern filesysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/08, 11:22:58 »
als ik me niet vergis is er iets met fuse in de trant van ftpfs...
gevonden http://wiki.thiesen.org/page/Fuseftp
veel succes ermee!
groeten,
JP

Mounten extern filesysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/10, 01:43:58 »
Een nas die geen samba of NFS aan kan? Raar...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Mounten extern filesysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/10, 08:28:02 »
Dit is een NAS voor particulieren, Dennis. Particulieren gebruiken alleen maar Windows en via Windows kan je dit ding dan ook zonder problemen benaderen ... na het installeren van wat extra drivers.
Lacie en ook Iomega hebben recent (zie artikel c't deze maand) wel een NAS uitgebracht met 1TB storage. Deze ondersteunen wel SMB.

Azalin

  • Gast
Mounten extern filesysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/14, 14:16:24 »
Ik heb anders een tijdje terug een Sitecom NAS gekocht en die kan je gewoon via Samba benaderen. Niet dat ik er via Samba iets op krijg want het is zo rot als een Windows applicaties :) maar het lezen er van gaat wel (MP3 servertje). Via FTP mik ik dan al mijn spul er maar op. Deze NAS is ook voor particulieren. Het ziet er dus naar uit dat Lacie dan een beetje cheap-ass aan het doen is als ze dat er niet op zetten. Flauw.

Offline nicolas

  • Lid
Mounten extern filesysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/14, 15:31:48 »
Samba zit er wel op. Ik kan met MC connectie maken via smb. Wat ik eigenlijk wil is de NAS permanent mounten naar een directory op mijn server. Hiervoor blijk ik nodig te hebben:
sudo apt-get install smbfsen vervolgens:
sudo smbmount //ip-adres/sharename /media/nas -o username=[username]waarbij IP adres het IP adres is van de nas server en de sharena de naam is van de share. Ik heb de server gemount op een directory aangemaakt genaamd nas. Meegegeven een username.

Nu dit nog even in de fstab zetten en dan ben ik weer helemaal klaar.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet