Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kleuren in OpenOffice (Writer)  (gelezen 2004 keer)

Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Gepost op: 2007/06/30, 15:21:21 »
Ik heb een klein, maar desalniettemin erg irritant, probleempje met de Oo writer.
Alles werkt als een zonnetje (behalve dat bepaalde "standaard sneltoetsen" zoals CTRL ALT . en CTRL ALT , om de lettertype-grootte aan te passen niet werken) maar als ik woorden een bepaalde kleur geef (bijvoorbeeld rood) dan toont Oo ze gewoon als zwart.
Ook in het print preview is de kleur zwart.
Nou komt het irritante, als ik de ODT export naar PDF krijg ik wél de goede kleuren te zien en ook als ik de file uitprint krijg ik de goede kleuren te zien.
Aangezien ik woorden met name rood maak (in mijn scriptie) om voor mezelf aan te geven, "deze zinsconstructie nog een keer overkijken" of "hier mist nog iets" is het vrij irritant als ik de kleuren niet zie.

Ik gebruik, voor zover ik weet, de nieuwste versie van Oo en ik heb ook alle updates geïnstalleerd.
Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem(pje)?
Ow, en als er iemand weet hoe ik een sneltoets kan assignen voor de grootte van het lettertype zou dat ook prettig zijn.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/30, 15:48:56 »
Je kan shortcuts instellen via Tools-->Customize-->Keyboard (Extra-->Aanpassen-->Toetsenbord). Zorg dat Writer aangevinkt staat, en dan kan je een ongebruikte sneltoets wijzigen (Categorie opmaak, Functie "tekens vergroten"). Het is even knutselen, maar het wijst zich vanzelf.

Je kleurprobleem: daar heb ik zo even geen idee.

Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/02, 12:08:41 »
Bedankt alvast
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/02, 17:19:36 »
Open Office Writer openen
werkbalk: Extra - Opties - Afdrukken
Staat er een vinkje bij: kleuren naar grijswaarden converteren? Zo ja, haal het weg.

Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/10, 16:48:43 »
Dat lost het probleem niet op.
Het gaat er niet om dat ik niet in kleur kan printen maar meer dat kleurenfonts niet worden weergegeven.
Ondertussen gebruik ik maar een rode invulling (zwarte text en rode "streep" als achtergrond) maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Cobuntu

  • Gast
Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/10, 16:50:14 »
Misschien kun je een andere tekstverwerker proberen.

Abiword bijvoorbeeld.

Offline mcgyver

  • Lid
Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/10, 17:40:25 »
Problemen moeten we oplossen. Vluchten doen we alleen als het niet anders kan. We mogen verwachten dat programma's behoorlijk werken. Als ze dat niet doen moeten we er iets aan doen.

Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/11, 00:56:59 »
Kijk eens in het menu Format-->Character-->Font Effects of de "Font color" op automatisch staat.

Offline Jenske

  • Lid
Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/11, 13:13:13 »
Misschien heeft het iets met je vervangende lettertypes te maken?

Je oorspronkelijke tekst is misschien afkomstig van een ander programma --vb. MS Word-- en heeft een aantal lettertypes meegekregen die OOo Writer "automatisch" vervangt door een lettertype dat hij wel kent. Zo weet ik dat Times New Roman en Arial standaard in Ubuntu NIET worden geïnstalleerd omdat er copyrights op zitten. OOo vervangt dan deze lettertypes door een ander type dat er sterk op lijkt (vb. DjVu Serif of FreeSerif of zoiets)  ==> je kan dit onderzoeken door in OOo bij extra>opties>OpenOffice.org>Lettertypen te gaan kijken of 'ie wel of niet vervangende lettertypes heeft aan staan. Het is mogelijk dat jouw lettertype wordt vervangen en dat de kleur niet mee wordt zichtbaar gemaakt.
Duid dus heel je document aan en vervang door een lettertype dat wél standaard in Ubuntu zit (vb. DjVu) en kijk dan eens of de kleur wél wordt weergegeven.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/19, 12:37:31 »
@Jenske: dat was de oplossing, bedankt!
Ik gebruikte Arial
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Jenske

  • Lid
Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/22, 15:57:45 »
Citaat van: Chill_Burg
@Jenske: dat was de oplossing, bedankt!
Ik gebruikte Arial
Fijn, fijn.
Dit was de eerste keer dat ik op dit forum een oplossing heb gegeven (vanuit mijn beperkte kennis) die blijkbaar heeft gewerkt! Ik heb mezelf alvast een glas champagne geschonken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline hello

  • Lid
Kleuren in OpenOffice (Writer)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/22, 16:14:21 »
Installeer msttcorefonts en je hebt arial en andere lettertypen die vaak op windows worden gebruikt erbij.