Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu ISO file te groot voor CD  (gelezen 2078 keer)

Offline Smilacq

  • Lid
Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Gepost op: 2012/10/10, 11:48:34 »
L.S.

Laatst wilde ik een nieuwe versie van Kubuntu installeren vanaf een memstick, maar om een nog onduidelijke reden kreeg ik groot op mijn scherm BOOT ERROR. Toen dacht ik slim te zijn door dan maar een CD te branden. De meest voor de hand liggende wijze, nl via "opstart disk maken" deed niets maar gaf ook geen diagnostiek, maar met "brasero" kreeg ik tenminste een antwoord: "data size too large for the disk even with overburn option". En inderdaad de ISO file is 737.5 MB en volgens wikipedia zijn standaard CDs 737.280 MB. Met Xubuntu (iets kleinere ISO file) strandt de start vanaf een memstick even zo goed maar een CD kan ik rustig branden en ook de laptop daarmee live opstarten. Mijn vraag is nu: hoe is dit mogelijk dat de Kubuntu PP ISO file net te groot is voor een standaard CD ??? Wat doe ik fout, wat is de truc om dit op te lossen.

groetjes

Acer 7741Z, Kubuntu OO/MSW7.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/10, 13:10:22 »
Kijk eens hier: https://www.stgraber.org/download/releases/kubuntu/12.04.1/
Als je naar beneden scrollt, kan je zien dat alle reguliere kubuntu-iso's kleiner dan 700 MB zijn, precies om de reden dat ze dan op een CD passen. Als jouw file groter is, alsook de foutmelding bij usb-install, dan is er iets misgegaan met de download, vermoed ik. Dus download eens opnieuw?

Daarnaast kan je de file checken of die compleet zonder fouten is overgekomen, zie de md5 checksums in dezelfde lijst.
Dit vergelijk je dan met een md5 checksum via de terminal:

md5sum ~/gebruikernaam/Downloads/filenaam.iso

Bij gebruikernaam vul je je inlognaam in, bij filenaam.iso de volledige naam van de iso die in je Downloadmap staat.
Let op hoofdletters, de terminal is gevoelig daarvoor.
Duurt enkele minuten, als de output en md5 checksum van de site overeenkomen, is de file compleet en zonder fouten.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/10, 13:12:03 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline aartje

  • Lid
Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/10, 15:25:00 »
Waarom zet je hem niet op een DVD-R ? Daarop is ruimte zat en ze zijn
tegenwoordig net zo duur als een CD-R. Ik gebruik zelf altijd DVD's
. Ik zou niet eens weten waar op dit moment mijn CD-R's te vinden zijn.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/10, 15:27:05 door aartje »

Offline Smilacq

  • Lid
Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/10, 20:17:34 »
L.S.

Ik begrijp er steeds minder van, Op de verschillende download sites staat steeds dat de ISO file 698 MB (Kubuntu 12.4.1) is, maar zodra ik met downloaden begin zegt het program me al dat het om 703 MB gaat en eenmaal gedownload verteld Dolphin me dan iets preciezer dat het er 703.3 MiB zijn. De MD5 check heb ik nog niet gedaan, moet nog bestuderen hoe dat gaat. Blijft het feit dat ik met Xubuntu geen centje pijn had.
Op een DVD zetten kan ik inderdaad ook nog altijd doen maar ik wil eerst begrijpen wat hier gebeurt,  want ik kan niet geloven dat Kubuntu.org zich zo in zijn eigen voet schiet door juist de eerste installatie van een speciale moeilijkheid te voorzien.
Hartelijk dank voor jullie reacties

Groetjes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/10, 20:46:58 »
Kan het zijn, dat de ene keer gerekend wordt in veelvouden van 1000 en de andere keer in veelvouden van 1024 ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/10, 20:56:08 »
zag het pas ook een paar maal dat een iso groter was maar bleek uiteindelijk toch op een 700 cd te passen met brasero.
geen idee waar dat in zit maar zou zeggen probeer het eens te branden en zien wat het dan zegt.


Offline Smilacq

  • Lid
Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/10, 23:59:49 »
Ik heb net de MD5 sum geverifieerd en die is goed. Met brasero branden gaat niet want brasero weigert te beginnen, zegt dat de ISO te groot is.
Blijft over om een DVD te nemen of uit te vinden waarom het niet lukt vanaf een memstick.

Re: Kubuntu ISO file te groot voor CD
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/11, 07:08:11 »
Dit is versie 12.04.1 ? Ik zou toch eens proberen die op een stick te zetten; gewoon via 'opstartschijf aanmaken' (wis eerst je stick m.b.v. dat programma).

Het kan zijn dat de nieuwe versie van Kubuntu wat groter is dan de 700 Mb- grens dit door alle updates die er in verwerkt zitten.

Geef het nog eens een kans, en installeer het gewoon op een stick; een cd is tergend langzaam voor Livesessies en om te installeren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort