Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map  (gelezen 5842 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Gepost op: 2013/04/29, 22:31:49 »
De situatie:
pc1: dual boot Windows XP - Ubuntu 12.04
pc2: dual boot Windows 7 - Ubuntu 12.04
Op beide Ubuntu-installaties staat één gedeelde map, die gebruikt wordt voor het simpel over en weer kunnen sturen van bestanden.
De gedeelde map op pc1 staat op het Bureaublad.
De gedeelde map op pc2 staat in de Persoonlijke map.
Op beide pc's staat Samba geïnstalleerd, mag de firewall Samba-verkeer doorlaten, staat in smb.conf onder 'Global Settings' de juiste naam van de werkgroep en onder 'Share Definitions' staat browseable = yes en read only = no

Hiermee was het op pc2 een fluitje van een cent om in de gedeelde map op pc1 te komen: Nautilus openen, <Ctrl+L>, in de adresbalk smb://IPadresvanpc1 typen en Enteren, de gedeelde map op pc1 werd zichtbaar, erop dubbelklikken, gebruikersnaam/wachtwoord van pc1 invullen en de gedeelde map opende zich.

Op pc1 lukt het openen van de gedeelde map op pc2 van geen kanten. Het venster waarin gebruikersnaam/wachtwoord moet worden ingevuld blijft maar terugkomen. Ik heb alle combinaties van gebruikersnamen en wachtwoorden al tig keer uitgeprobeerd, maar kom geen stap verder. Uren doorgebracht op sites die Google voor me vond, maar dé oplossing niet gevonden.

Uiteindelijk vanavond NFS geïnstalleerd via de handleiding op deze site. Die heb ik jaren geleden ook al eens gebruikt en werkte toen uitstekend.
Het staat niet in die handleiding, maar omdat ik in de firewall heb ingesteld dat Samba vrije doorgang moest krijgen, heb ik dat voor NFS ook maar gedaan. Baat het niet, dan zal het ook niet schaden.

Het resultaat: pc2 heeft ook via NFS geen enkele moeite om de gedeelde map op pc1 te openen.
Pc1 blijft steken op het laatste terminalcommando van die handleiding, waarbij de gedeelde map gemount moet worden aan het vers aangemaakte koppelpunt. Na een minuut of vijf komt de melding 'Connection timed out'.

Ik word hier zo langzamerhand een beetje hopeloos van. :(  Op beide pc's staan de instellingen hetzelfde en tóch is er 'iets' op pc2 dat nog steeds de toegang blokkeert.
Heeft iemand enig idee wat er fout kan staan of wat ik vergeten ben? Tja.... niets, lijkt mij, anders zou pc2 toch ook niet in de gedeelde map op pc1 kunnen komen. :|

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/30, 04:00:24 »
Je kan eens proberen, je router, switch, alle pc's eens uitzetten, dan na 10 minuten weer eens proberen.

Of
Probeer eens gigolo, deze verbind zeer snel je netwerk.(vroeger kon ik niet op het netwerk, en gigolo ging wel over het netwerk, en de verbinding maken ging sneller).

Of,
In de file hosts(etc/hosts), de namen van de andere pc's erin zetten, dus naam en ip nummer.
De naam van de pc staat in de file hostname.(etc/hostname).
Rebooten en weer proberen.
Voorbeeld hosts
127.0.0.1   localhost
127.0.1.1   pcjan
192.168.1.6   pcpiet
192.168.1.5   pcklara
##### bovenstaande dus toevoegen, localhost en je eigen pc staan er al als het goed is.
#####De 127.... is dus de pc waar je op zit, je eigen pc dus.(waar de hosts file van is).
#####pcjan, dit staat in de hostname file.

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
« Laatst bewerkt op: 2013/04/30, 11:12:41 door jan11000 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/30, 22:53:22 »
Alle apparatuur hier gaat aan het eind van elke avond helemaal uit.

/etc/hosts had ik al op beide pc's aangepast, volgens de handleiding onder de link in mijn eerste bericht. Daar staat dus al het IP-adres en de gebruikersnaam van de andere pc.

Dus ik heb je raad opgevolgd en heb Gigolo geïnstalleerd.
Met Gigolo gestart op pc1 zag ik daar alleen de partities op de twee harde schijven in pc1.
Nieuwe verbinding proberen te maken. Eerst met SSH, omdat dat ingevuld stond bij het openen van het venster. IP-adres en gebruikersnaam van pc2 ingevuld, verbinding proberen te maken >>> mislukt.
Daarna met 'Windows deling'. Bij 'Server' het IP-adres van pc2 ingevuld en bij 'Delen' heb ik op het knopje met het blauwe pijltje geklikt, waarna ik in het uitklapmenu'tje de gedeelde map op pc2 kon kiezen. Verbinding proberen te maken >>> mislukt. Wéér dat steeds terugkomende venstertje waarin gebruikersnaam+wachtwoord niet worden geaccepteerd. (Merkwaardig trouwens, dat Ubuntu daar steeds de gebruikersnaam van pc1 alvast invult, i.p.v. die van pc2.)

Omdat ik het idee had dat dat venster met alleen de partities op pc1 niet klopte, heb ik daarna Gigolo op pc2 geïnstalleerd en geopend.
En daar zag ik alle partities op alle schijven in pc2.......
plús de gedeelde map op pc1 Windows XP,
plús de gedeelde map op pc1 Ubuntu 12.04. Deze staat er zelfs twee keer in, één keer met het IP-adres en één keer met de hostnaam. 
Onnodig te zeggen dat ik zowel via het IP-adres als via de hostnaam zó in de gedeelde map op pc1 kon komen.

Met mijn lekenverstand zou ik zeggen dat het probleem ligt bij pc2, waar 'iets' de doorgang blijft belemmeren. Gigolo ziet pc2 dus niet in het openingsvenster, maar toont wél de gedeelde map op pc2 in dat uitklapmenu'tje. Da's toch ook een beetje vreemd, of niet? ???


Edit: de gedeelde map op pc2 staat in de Persoonlijke map. Dát mag toch niets uitmaken...?

Edit2: via de Voorkeuren van Gigolo in pc1 kwam ik net een (uitgevinkte) optie tegen om een zijbalk te tonen. Dus aangevinkt, en in de zijbalk stond het thuisnetwerk. Maar ook van hieruit een verbinding maken met pc2 liep op niets uit.  :(
« Laatst bewerkt op: 2013/04/30, 23:17:34 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/01, 05:47:58 »
"de gedeelde map op pc2 staat in de Persoonlijke map. Dát mag toch niets uitmaken...? "
Maak eens een nieuwe map om te delen op een andere plaats, dan weet je dit.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/01, 16:53:10 »
Maak eens een nieuwe map om te delen op een andere plaats, dan weet je dit.

Dit heb ik een paar dagen geleden gedaan. En weet je wat...? Zónder dat ik iets méér deed dan het aanmaken van een nieuwe map op het Bureaublad, verschenen er twee pijltjes op die map ten teken dat ie gedeeld was...... :o Het spookt op die pc, ik zweer het je. :P

Daarstraks dacht ik eindelijk dé fout gevonden te hebben. Ik dubbelklikte in Gigolo op pc1 in het zijpaneel op de gedeelde map op pc2, waarna er een venstertje kwam met de tekst dat er verbinding gezocht werd. Waarna er een venstertje kwam met de mededeling dat dat niet gelukt was en ik daarin opeens iets zag staan over 'Hostnaam niet gevonden'. Zal er gisteren waarschijnlijk ook wel gestaan hebben, maar na tig vensters met teksten als 'Kon locatie niet aankoppelen' e.d., lees ik zulke teksten blijkbaar niet meer nauwkeurig genoeg. 8-)

In ieder geval ging er een lichtje branden, want ik wist bijna zeker dat ik in /etc/hosts behalve het IP-adres van de andere pc, de gebruikersnaam van de andere pc had ingevuld, i.p.v. de hostnaam. Even gecontroleerd en op beide pc's de gebruikersnaam gewijzigd in de hostnaam van de andere pc. Daarna beide pc's opnieuw opgestart en op hoop van zegen vanaf pc1 geprobeerd pc2 te bereiken. Niet, dus. :( 
Terwijl pc2 nog steeds geen enkel probleem heeft de gedeelde map op pc2 te openen. *zucht*

Het enige dat er nu veranderd is, is dat in het openingsvenster van Gigolo op pc2 alléén nog maar de partities van pc2 te zien zijn. De gedeelde mappen op pc1, zowel die in Windows XP als die in Ubuntu, zijn verdwenen. ??? Ik zei het al, het spookt op pc2. :blank: 

En om het nog 'erger' te maken, heb ik daarnet opnieuw een map aangemaakt op het Bureaublad van pc2, dit keer mocht ik daar zelf een gedeelde map van maken =D , daarna heb ik Gigolo op pc1 geopend en zag ik in het zijpaneel niet meer de gedeelde map in de Persoonlijke map op pc2 staan, maar de hostnaam van pc2 met daaronder de mededeling 'Geen Delingen gevonden'.  ???

'k Moet nu weg, maar vanavond verdiep ik me opnieuw in het wonder dat netwerk heet. :|
« Laatst bewerkt op: 2013/05/01, 16:55:46 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/01, 17:03:46 »
Wat voor hardware heb je tussen je pc's zitten, router en/of switches?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/01, 17:16:52 »
Zo stel ik mijn samba in.

Zorg dat netwerk naam hetzelfde is, group bijv
zorg dat alle pc's dezelfde user hebben,
of zorg dat op elke pc dezelfde user aanwezig is(met beperkte rechten bijv), dan kun je via samba programma ook de samba user toevoegen met samba programma.

-Samba installeren,
-dan met samba programma( naam is samba server configuration), zie foto.
dan hier de mappen aanmaken, dus niet via rechts klik op de map,
-hier de users ingeven, hier zie je alleen users die aanwezig zijn op je systeem, dus vreemde users van andere pc's zie je hier niet, maar als je een extra user maakt zoals op de andere pc, dan kun je deze toevoegen, via samba programma.
Hier kun je ook se samba wachtwoord ingeven of wijzigen.

Nu kun je proberen of het werkt,
indien niet, dan de hosts  file aanpassen,
en de naam van de pc in hostname ingeven, deze naam ook in de hosts file zetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/01, 17:20:15 door jan11000 »

Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/01, 18:10:20 »
Kan het wat te maken hebben met de 'rechten' van de mappen.
IK heb er ooit uren mee bezig geweest erachter te komen dat ik de map rechten van de gedeelde map open moest stellen om gasten erin te kunnen laten. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/02, 00:04:29 »
Wat voor hardware heb je tussen je pc's zitten, router en/of switches?

Een router.
Pc2 staat nu uit en pc1 gaat zometeen uit. Morgen zal ik je tips uitproberen, jan11000.

Erik Krom, de rechten staan goed. Had dat al via Gnome Commander gecontroleerd.


Het frustrerende is gewoon dat ik op beide pc's hetzelfde heb ingesteld qua firewall en smb.conf, later die handleiding heb gevolgd om via NFS te kunnen delen, en dat alles van pc2 naar pc1 al die tijd pico bello werkt, maar andersom niet. Niet vanuit Windows XP en niet vanuit Ubuntu 12.04
'Iets' op pc2 blokkeert het verkeer vanaf pc1 en ik kan er maar niet achterkomen waar de fout zit. Eigenlijk heb ik me al voorgenomen alle aanpassingen die ik volgens die handleiding in de diverse bestanden heb gedaan, weer ongedaan te maken en alles wat ik voor NFS heb geïnstalleerd, weer te deïnstalleren. Als pc2 het met Samba af kan, dan zal pc1 dat ook moeten. >:( 

Het openingsvenster van Gigolo op pc2 vertoont trouwens weer de gedeelde (Windows en Ubuntu) map op pc1........... Zonder dat ik iets heb gedaan om dat voor elkaar te krijgen. Computers......... je blijft je verbazen. O0

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/03, 00:19:45 »
Ben vanavond uren bezig geweest de HP All-in-one (die aan pc1 hangt) aan de praat te krijgen vanaf pc2, maar het apparaat weigert om zelfs maar een testpagina af te drukken. >:(  Geprobeerd via Systeeminstellingen, Afdrukken, via http://localhost:631, via HPlip, het mocht allemaal niet baten. Printer een keer of wat aan en uit gezet, pc2 een paar keer opnieuw opgestart, het hielp niets.
Vorig jaar had ik een docje gemaakt van hoe ik die printer op pc1 had geïnstalleerd, dus je zou zeggen, als het daarmee op pc1 gelukt is, dan zou het toch ook zo op pc2 moeten gaan. Maar niks, noppes, nada.

Ik laat dit netwerkgedoe voorlopig maar rusten. Ben er nu al zo lang mee bezig dat het niet leuk meer is. Misschien dat ik nog eens ontdek welk simpel dingetje ik over het hoofd zie.
In ieder geval bedankt voor jullie tips. :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thuisnetwerk(je), pc weigert toegang tot gedeelde map
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/06, 17:15:10 »
Om nog even hierop terug te komen........
Aan de hand van deze handleiding heb ik dit stukje tekst:
[share]
    comment = Ubuntu File Server Share
    path = /srv/samba/share
    browsable = yes
    guest ok = yes
    read only = no
    create mask = 0755
(maar dan wel met de eerste drie regels aangepast aan de situatie hier) toegevoegd aan het smb.conf-bestand op (alleen) pc2. En nu kan ik opeens wél vanaf pc1 de gedeelde map op pc2 openen. :rolleyes:

Is natuurlijk heel leuk, maar ik vraag me af hoe veilig dat guest ok = yes eigenlijk is. Gaat dit louter om pc's die in dit thuisnetwerk zitten, of kan een kwaadwillende vanaf het internet hier iets mee?

't Zit me ook nog steeds niet lekker dat ik dit moet doen om de gedeelde map op pc2 te kunnen bereiken. Instellingen op beide pc's zijn hetzelfde maar tóch houdt de ene pc de deur dicht. 'k Heb het geprobeerd met guest ok = no, en dan krijg ik geen toegang vanaf pc1, dus die regel 'moet' er instaan, maar ik zoek liever verder naar een oplossing dan 'de hele boel' open te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/06, 17:16:48 door Mikkel »