Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Storing na loskoppellen usb apparaat (Opgelost)  (gelezen 957 keer)

Offline hclabbers

  • Lid
Storing na loskoppellen usb apparaat (Opgelost)
« Gepost op: 2014/02/16, 14:58:40 »
Wie weet hier meer van?  Als ik een usb apparaat loskoppel gaat de computer storing vertonen. Doet niets meer, iconen veranderen in standaardvorm (wit plaatje), werken niet meer. Als ik dan opnieuw opstart blijft de laptop hangen en geeft de boodschap; Grubb recovery (of zoiets). Ik dacht dit probleem al opgelost te hebben door de binnen Windows 7 geïnstalleerde Ubuntu 12.04.1 versie te verwijderen. Ik meende dit fenomeen al eerder te bemerken maar wist het niet zeker. Ik dacht dat het met een dubbele installatie te maken had (Ubuntu 12.04.1 binnen Windows en Ubuntu Studio als aparte installatie naast Windows. Als ik van de usb apparatuur afblijf lijkt hij normaal te functioneren.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/22, 23:28:42 door hclabbers »
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/16, 15:10:56 »
Eerlijk gezegd klinkt het als zo'n systeem:


Reddeloos kapotgeëxperimenteerde knoeiboel. Ik zou alle Ubuntu's verwijderen en daarna een schone herinstallatie doen van Ubuntu. En dan op de goede manier (dus niet binnen Windows met Wubi):
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Overigens, voor alle duidelijkheid: niks mis met knoeien en prutsen, hoor.... Doe ik zelf ook graag: heel leerzaam. Maar dan wel op een proefbak, waar het geen kwaad kan.  =D

Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/16, 15:28:18 »
Wat is dat usb apparaat? Gokje een opslag media.
Lijkt mij dat bij het installeren Ubuntu studio op die usb-opslag terecht is gekomen.

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/16, 15:44:52 »
Misschien moet ik dat wel doen. Ben ook eigenwijs geweest want had al eerder gelezen dat installatie binnen Windows problemen op kan gaan leveren. De Wubi-installatie  heeft echter lang goed gewerkt. Enkele dgn geleden Studio geïnstalleerd. Ook dat ging nog goed. Vanochtend begonnen de problemen nadat ik gisteren iets aan de (USB) instellingen veranderd had. Ha, en dat is dus wel experiment, weet ik niet meer.
Gelukkig bewaar ik standaard alle (werk)bestanden  extern op harde schijf. De computer is dus eigenlijk qua belangrijke info leeg.
Ik ga nog even proberen te achterhalen (proberen dus) welke instelling ik veranderd heb. Als het dan hetzelfde blijft ga ik jouw tip opvolgen, een schone installatie. Dag en  bedankt nog voor de reactie.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/16, 16:10:36 »
Het gokje was goed, want;  externe schijf. Als die eraan hangt start hij normaal op en functioneert hij normaal. Haal ik hem eraf tijdens sessie of als hij uitstaat gaat het fout. In de bovenste bestandslaag op de externe schijf kan ik geen bestand ontdekken die hiermee te maken zou kunnen hebben, alleen maar mappen. Wel een exe bestand maar die is van de schijf zelf, vlgs mij. Vreemd.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline daniel

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/16, 16:12:33 »
Ik denk zelf dat Erik krom hierin best gelijk in kan hebben want dit was ook het eerste dat in mij op kwam.

Mocht je ubuntu opnieuw installeren dan hoef je alleen de ext partitie leeg te maken en niet die van windows. Wanneer je hem dan daar opnieuw instaleerd zonder je gekoppelde usb driver er bij aan te hebben zal die windows weer in de grub terug vinden.
Als die na de hand alleen met linux opstart dan type je in de terminal venster
sudo update-grub
En hij zal windows als nog weer toevoegen...

Offline daniel

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/16, 16:13:58 »
Hc labbers, dit bericht kruist net jou bericht maar misschien kun je wat met het boven staande,

Succes

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/16, 16:24:19 »
Ok, Daniel, als dit goed begrijp, kan ik Studio dus opnieuw installeren met de dvd, met een losgekoppelde externe schijf. En dan zou de installatie de informatie rechttrekken en een schone installatie opleveren. Klopt dit?
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/16, 17:01:01 »
Helemaal correct.  ;)

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/16, 17:48:03 »
Ok, nou bedankt allen voor de reacties. Dan ga ik de tips nu uitvoeren/proberen,  dat zal wel even tijd in beslag nemen. Zal dus later pas reageren en evt topic sluiten. Groeten, Hans
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline daniel

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/20, 22:40:00 »
Succes

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Storing na loskoppellen usb apparaat.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/22, 23:26:52 »
Dag mensen, ik wilde nog even melden dat het systeem, of de systemen, nu goed draaien, dualboot. Heb hiervoor wel, ik weet niet zeker of dat nodig was, maar toch gedaan, Windows opnieuw geïnstalleerd. Daarna bleek mij dat er al 4 primaire partities waren. Al lezend kwam ik erachter dat dat waarschijnlijk (mede) de reden was dat de installatie niet goed verliep (ik wilde nl naast Windows installeren en niet meer erin). En dat pakte hij telkens niet. Zodoende een partitie verwijderd, maar niet voordat ik een iso gemaakt had van de harde schijf met CloneZilla. Ook dat was nieuw voor me. Na het klonen en testen van Windows kon ik Ubuntu weer installeren. Ging prima. Moest hiervoor na verwijderen HP Tools partitie, Windows partitie verkleinen en later via installatieprogramma inrichten voor Ubuntu. Het gebruiken van Ubuntu was voor mij aanvankelijk meer een principekwestie, inmiddels ben ik wel heel tevreden over dit besturingssysteem, verder ben ik eigenlijk alleen een gebruiker van computers en niet zozeer een "klusser". Toch ben ik door al deze verwikkelingen een stuk wijzer geworden, hoop bijgeleerd. Partities, daar bleef ik liever vanaf want ik snapte daar geen hout van. Nu zeg ik, valt toch wel mee. Dankzij een hoop mensen op het internet, waaronder dit forum en Youtube  kun je dus veel zelf. Leve het internet!
Ik zal het topic dus nu sluiten. Groeten en nogmaals bedankt voor de hulp, Hans
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!