Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10  (gelezen 1369 keer)

Offline ctammes

  • Lid
swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Gepost op: 2009/12/26, 12:51:03 »
Gisteren geprobeerd een upgrade uit te voeren van 9.04 naar 9.10. Tijdens de procedure meldingen dat bepaalde debs niet verwerkt konden worden (vb. util-linus_2.16-1ubuntu5_i386.deb) en daarna dat deze deb al geinstalleerd zou zijn. Verder geen aandacht aan geschonken.
Na afloop de melding dat de installatie niet goed was gegaan en zou worden teruggedraaid.

PC opnieuw gestart en in het GRUB menu stonden alleen de 9.04 versies (2.6.28-16 als meest recente). Dat eindigde in de ondertussen bekende melding:

/: waiting for /dev/disk/by-uuid/....
/tmp: waiting for (null)
swap: waiting for UUID=
Press ESC to enter a recovery shell

Op het forum gezocht naar oplossingen, maar ik kom er niet uit. De UUID in fstab en resume is netjes dezelfde als in Gparted of blkid. Er is ook niets gewijzigd (althans niet door mij).
De UUID in fstab heb ik er ook al uitgehaald, maar dat helpt niet.

Een upgrade heb ik wel vaker uitgevoerd, altijd zonder problemen. Jammer dat Linux nu ook wat Windows-achtige trekjes begint te krijgen ...

Heeft iemand nog suggesties (behalve herinstallatie)?

Chris

Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/26, 13:37:27 »
Als eerste zou je de SWAP opnieuw kunnen formateren. Mocht dat niet helpen, wat je zou kunnen doen is GRUB2 installeren. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
« Laatst bewerkt op: 2009/12/26, 13:40:39 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ctammes

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/26, 17:25:07 »
Swap opnieuw geformatteerd met GParted. Kreeg toen natuurlijk wel een nieuwe UUID, die ik in fstab en resume heb aangepast. Opnieuw gestart en dezelfde melding, alleen nu met een andere UUID. Dat is het probleem dus blijkbaar niet.

En GRUB-2 gebruiken voel ik niets voor, het is een dual-boot systeem en mijn ervaringen met nieuwigheidjes in Ubuntu zijn even wat minder. Nu kan ik kan in ieder geval mijn Linux partities nog benaderen via een Live CD. Ik wacht wel tot het allemaal een beetje beter getest is voor ik me daar aan en nieuwe GRUB waag.

Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/26, 17:41:51 »
Anders Grub opnieuw installeren.
Start een Ubuntu live cd op, start een terminal
Type sudo grub
Nu krijg je dit te zien grub>
Type nu find /boot/grub/stage 1
Nu krijg je een of meerdere partitie's te zien, dit bijv  (hd0,1), wat je hebt gevonden ga je nu gebruiken type root (hd0,1)
Vervolgens zie je de aanwijzer weer grub>
type nu setup (hd0) Dit schrijft grub naar de MBR, je ziet wat tekst voorbij komen
Hierna type quit Start de computer opnieuw op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ctammes

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/27, 12:59:01 »
Gijs,

Ik ga hier in ieder geval naar kijken, maar ben een beetje huiverig om het uit te voeren. Het is een dual-boot PC en als dit ook fout gaat, kan ik ook niet meer bij mijn Windows.
Het systeem start gewoon, dus waarom zou ik iets in zoiets kritisch als het MBR moeten wijzigen?
Een volledig nieuwe installatie lijkt me dan veiliger.

Probleem is dat het niet duidelijk is wat er met de update gebeurd is. Is die nou wel of niet teruggedraaid? Ik heb de indruk dat dat niet is gebeurd en het toch een (kreupel) 9.10 systeem is, ondanks dat dit niet in menu.lst staat. Als ik "apt-get update" uitvoer, zoekt 'ie naar een Karmic server. (En dan zit ik in de debug shell, dus niet via Live-CD.)

Vreemd is ook dat ik de beide Linux partities niet kan zien in Linux Reader (vanuit Windows). Althans, de partities zie ik wel, maar niet de inhoud. Op een andere PC, ook dual-boot XP/Linux (openSuse), werkt dat probleemloos en kan ik gewoon de inhoud van mijn Linux partitie zien. Ook andere populaire programma's geprobeerd, maar nog geen enkele werkt.

Ik vraag me ook af of die swap werkelijk het probleem is. Als ik de uuid wijzig in /dev/sda5 of helemaal weghaal, blijft het probleem. Hoe kom ik erachter wat de volgende stap in de opstartprocedure is, na het mounten van root, tmp en swap?

Voordeel van dit gedoe is dat ik er wel een hoop van opsteek! Maar dat is altijd bij problemen ...

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/27, 17:40:15 »
Bij een nieuwe installatie krijg je ook een nieuwe grub, die de oude overschrijft.
Grub wordt altijd in je MBR geschreven, net zoals Windows een boot file daar schrijft.
En bij je Windows installatie kan je altijd met http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering.
Dus veel problemen vallen er niet te verwachten.

Waarschijnlijk heb je tijdens de upgrade gekozen om de bestaande menu.lst te behouden, dat zal die van 9.04 zijn en zie je de karmic regels niet. Dus denk ik eerder aan een kreupele Grub.

Dat je via dat Windows programma de partities niet kan lezen, heb je voor ext4 gekozen?
Dat soort programma's kunnen meestal alleen ext2/ext3 lezen en soms schrijven. Dan kan je beter via de Ubuntu Live cd kijken en dan een terminal openen en het commando sudo fdisk -l (de laatste is de kleine letter L) dit commando kan je ook ingeven in de recovery mode.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 17:51:57 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ctammes

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/29, 10:33:58 »
Tijdens de upgrade heb ik helemaal niets gekozen, ook niet voor een menu.lst.
Ik heb de update manager gestart en zag dat 9.10 beschikbaar was. Dus gekozen voor het laden van 9.10. Diverse meldingen (zie vorige emails) en uiteindelijk het gemelde resultaat.

Ik heb ext3 partities, dus dat is het probleem niet.

Ik denk dat het opnieuw installeren van 9.10 de beste optie zal zijn. Dus opnieuw formatteren van de Linux partities en een volledig nieuwe installatie en hopen dat ik daarna mijn Windows partitie nog kan benaderen.
Al zou ik graag willen weten wat er precies verkeerd gegaan is. Voor mijn gevoel moet het op te lossen zijn.

Offline ctammes

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/29, 11:38:32 »
P.S. waar wijst die UUID eigenlijk naar, een drive of een partitie? Mijn laptop heeft maar een drive met daarop meerdere partities. De sda6 Linux partitie heeft een andere UUID dan de sda5 Linux swap partitie. Bij een format van sda5 via GParted kreeg sda5 opnieuw een andere UUID.

Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/29, 12:17:46 »
Heb onlangs ook problemen gehad dat de swabpartitie niet goed werkte omdat die een andere UUID had gekregen nadat ik die swab partitie groter moest maken; hoewel Ubuntu bij installatie zelf die swab grootte had bepaald. Maar na verandering van een partitie (dus ook swap) krijgt die een nieuwe UUID die vervolgens niet meer overeenkomt met de gegevens om het systeem te starten. Dat is soms lastig om op te lossen.
Maar waar een wil is is een weg en mij is het ook gelukt; kortom:
 
Met het door Gijsbert aangegeven commando in de terminal: sudo fdisk -l krijg je een overzicht van de verschillende partities op je harddisk; maar die geeft geen UUID voor die partities. Daarvoor type je in de terminal: sudo blkid , dan enter en nadat je dan je wachtwoord hebt ingegeven krijg je een overzicht van alle partities met hun UUID en hoe die partities zijn geformatteerd (ntfs, of ext3 of ext4 etc) .
Zover mij bekend hoort bij elke partitie een eigen UUID. Die moet overeenkomen met de benoeming van die partities in fstab. Er is door Track hier op dit forum een handig script gemaakt om deze UUID aanduidingen toch weer goed te zetten. Maar daarover mogelijk later als dat nodig blijkt.
 

 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline ctammes

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/30, 16:20:01 »
Mijn probleem is juist dat alle gegevens (lijken te) kloppen. De UUID in fstab is dezelfde als in blkid en is dat ook aldoor geweest. Maar toch start de boel niet.

Ik ben ondertussen wat verder: ik heb ontdekt dat er in /etc/rcS.d een heleboel broken links zijn, o.a. naar scripts uit het package initscripts. Ik zou dit (en misschien ook andere) opnieuw moeten installeren (sudo aptitude reinstall initscripts??).

De diverse oude en nieuwe logbestanden moet ik nu eens vergelijken.

Zou het kunnen dat er problemen optreden bij de 9.04 naar 9.10 upgrade als 9.04 niet volledig was bijgewerkt? De fouten in dist-upgrade/mail.log zijn vereisten-problemen (ook bij initscripts). Ik zou dus op een of andere manier de laatste 9.04 update moeten verwerken, maar ik weet niet of dat vanaf een debug-shell of vanaf een live-cd sessie kan, ik moet wel netwerk hebben.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 17:06:50 door ctammes »

Offline vanadium

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/30, 22:46:20 »
Veel problemen zou ik hier verder niet maken: dit betreft een mislukte upgrade en derhalve een corrupt systeem. Tijd voor een nieuwe start met een herinstallatie. In minder dan twee uur ben je weer voor 99% operationeel, met een fundamenteel uitgeschoond systeem.

Offline track

  • Lid
Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/03, 20:00:32 »
Hoi mensen,

als er alleen het probleem is met een verminkte (of gewiste)  UUID is er een makkelijke oplossing:
zet er gewoon de oude terug !

Dat kan heel simpel met het scriptje  uuid2swap  volgens  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/swap-partitie-unmount-na-elke-heropstart/ .

track

Re: swap: waiting for uuid na upgrade van 9.04 naar 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/03, 20:25:49 »
Kan het van harte aanbevelen: al twee keer moeten gebruiken en succesvol!!
Bedankt nog Track
Misschien is het handig voor beginners om ook nog even uit te leggen hoe ze het script moeten gebruiken...

En eigenlijk ben ik van mening dat dit script hier op het Ubuntu forum ergens in een wiki moet komen in geval de swab partitie is /wordt aangepast.
Het komt namelijk regelmatig voor (bij mij in elk geval). En als je dan dit script niet kent.....heb je even een flinke cursus Linux-in-de-terminal te doen.
Kortom..
« Laatst bewerkt op: 2010/01/03, 21:11:12 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood