Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zram, voor als je weinig geheugen hebt  (gelezen 11077 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Gepost op: 2012/12/13, 17:23:22 »
Ik zag dat het al eens genoemd was op de documentatie, maar het verdient wat mij betreft wat meer aandacht: zram
Hiermee comprimeer je in feite een deel van het geheugen waardoor er meer in past. Ideaal voor systemen die niet zoveel hebben.
De installatie is heel simpel: installeer het pakket "zram-config" via het softwarecentrum of je andere favoriete programma. Via de terminal kan ook:
sudo apt-get install zram-config

Ik heb het nu een tijdje in gebruik op mijn laptop (1 GB geheugen) en het scheelt enorm :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/13, 18:13:35 »
Ik zag dat het al eens genoemd was op de documentatie, maar het verdient wat mij betreft wat meer aandacht: zram
Hiermee comprimeer je in feite een deel van het geheugen waardoor er meer in past. Ideaal voor systemen die niet zoveel hebben.
De installatie is heel simpel: installeer het pakket "zram-config" via het softwarecentrum of je andere favoriete programma. Via de terminal kan ook:
sudo apt-get install zram-config

Ik heb het nu een tijdje in gebruik op mijn laptop (1 GB geheugen) en het scheelt enorm :)
Interessant... Is-ie zo sneller dan met een verlaagde swapneiging zonder zram?

Het principe vind ik overigens vreemd: de swap zou namelijk pas aangesproken moeten worden, wanneer het RAM-geheugen tekort schiet. En nou bouw je nota bene een swap *in* het RAM.... De Engelsen zouden zeggen: it defeats the purpose. Lijkt me, althans....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/13, 18:18:15 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/13, 20:37:00 »
De swappiness staat op 10 of zo, maar dat gaat niet helpen als je een browser, e-mailprogramma, chatprogramma en nog een hoop andere open hebt. Op een gegeven moment is het geheugen vol en dan moet hij wel gaan swappen. Met zram wordt dat moment uitgesteld, waardoor je meer dingen tegelijk kan doen voordat hij de schijf gaat gebruiken.

Het klinkt wat tegenstrijdig, maar doordat de swap gecomprimeerd wordt past er veel meer in. Omdat swap in principe een soort verlengstuk is van je geheugen past er dus ook meer in je werkgeheugen.

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/13, 21:12:40 »
Zram hielp zelfs op mijn vorige Thinkpad met 4GB RAM met sommige taken. Erg nuttig! :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/13, 21:20:22 »
Ik kwam er vandaag achter dat mijn laptop met 4GiB toch wel erg veel swapte. Zoveel zelfs dat hij helemaal niet meer reageerde... Swappiness staat al op 1... Zal zram eens installeren :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/13, 22:03:17 »
Ik heb een desktop met 4 GB en had regelmatig last van vollopend geheugen door Firefox (ik heb constant zeven vensters open met in totaal 345 tabs) en moest me reppen om FF af te sluiten als ik zag dat hij begon te swappen. Dan was natuurlijk alles tergend traag geworden. Nadat ik ZRAM geïnstalleerd had is dat allemaal fors verbeterd. Als hij begint te swappen, merk ik geen enkele vertraging. En sindsdien is het maar één keer gebeurd dat Ubuntu FF zelf afsloot. Ik heb verder geen problemen en kan nu surfen zoveel ik wil zonder geheugenissues. Wat mij betreft is ZRAM dus een echte verademing!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/13, 22:57:21 »
Je weet dat je bookmarks kan maken? Dan kan je pagina's die je later nog eens wil bekijken makkelijker terugvinden. Dan kan je ze gewoon sluiten ;)

Op de desktop (8GB) heb ik het nu ook in gebruik. Handig voor wanneer ik een paar virtuele machines tegelijk wil draaien.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/13, 23:04:13 »
Met bookmarks kan je een pagina NIET opslaan zoals die is als de pagina het resultaat is van een zoekfunctie (tenzij die zoekfunctie volledig in de adresbalk via parametrisering opgegeven wordt, wat vaak niet het geval is). Daarom is de mogelijkheid van FF om sessies te bewaren ook zo prachtig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/14, 00:17:26 »
Ik zag dat het al eens genoemd was op de documentatie, maar het verdient wat mij betreft wat meer aandacht: zram
that will lead to virtually increase memory capacity, at the expense of a slightly increased CPU usage
Slim script, het aantal zram swapruimtes dat wordt aangemaakt is afhankelijk van het aantal processors (cores).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/14, 07:54:54 »
Ik ben benieuwd naar gebruikervaringen op wat langere termijn: hoe stabiel draait zram? Kunnen er systeemstoringen door ontstaan? Als het voldoende stabiel is en in de praktijk niet voor problemen zorgt, lijkt het me beslist een interessante ingreep.

drum

  • Gast
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/14, 10:30:45 »
Dien je dit enkel te installeren en is daarmee de kous af?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/14, 10:43:12 »
Alleen maar installeren, daarna hoef je niks meer te doen :)

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/14, 10:46:28 »
Ik ben benieuwd naar gebruikervaringen op wat langere termijn: hoe stabiel draait zram? Kunnen er systeemstoringen door ontstaan? Als het voldoende stabiel is en in de praktijk niet voor problemen zorgt, lijkt het me beslist een interessante ingreep.

Al een aantal maanden in gebruik. Geen storingen ervaren.

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/14, 10:51:41 »
Heeft dit zin met een eeepc met 512mb Ram geheugen ? Er staat momenteel Bodhi op , dat draait wel maar mocht ZRam soelaas geven is dat toch mooi meegenomen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/14, 10:53:32 »
Ik denk dat je dan juist veel voordelen zal gaan hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/14, 10:59:13 »
Er wordt in elk geval gekeken naar bredere inzet, door de Ubuntu-ontwikkelaars:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI0NjQ

Ik ben benieuwd of Ubiquity het in 13.04 bij de installatie gaat voorstellen....

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/14, 11:04:42 »
Ik denk dat je dan juist veel voordelen zal gaan hebben.

Ok thx voor de tip Johan  :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/14, 11:09:37 »
Vandaag heeft Firefox weer flink zitten swappen (geen idee, had 20 tabs open, enorm memory leak :|), geen vertraging te merken (behalve dan dat programmas niet snel laden, maar da's logisch :)). Geweldige tip, dank Johan (of Vistaus, die hier het eerste mee kwam :))

Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/14, 11:19:21 »
@Joris: Op Bodhi hoef je niets meer te doen dan: sudo apt-get install zramswap-enabler
:)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/14, 13:28:21 »
Heeft het in de praktijk nog voordeel om de swapneiging te verlagen in combinatie met zram, of is zo'n verlaging daarmee overbodig/contraproductief geworden?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/14, 13:45:56 »
Ik denk dat een kleine verlaging (van de standaard 60 naar 20 of 10) nog wel ok is.
Helemaal naar 0 of 1 zal juist contraproductief zijn denk ik, aangezien je geheugen dan al helemaal vol zit voordat het swappen begint.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/14, 14:19:29 »
Ik ben benieuwd naar gebruikervaringen op wat langere termijn: hoe stabiel draait zram? Kunnen er systeemstoringen door ontstaan? Als het voldoende stabiel is en in de praktijk niet voor problemen zorgt, lijkt het me beslist een interessante ingreep.
Wat bedoel je met 'langere termijn'? Ikzelf heb het ondertussen bijna een jaar draaien denk ik, en zonder enig probleem. Ik zie alleen maar voordelen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/14, 14:21:01 »
Heeft het in de praktijk nog voordeel om de swapneiging te verlagen in combinatie met zram, of is zo'n verlaging daarmee overbodig/contraproductief geworden?
Ik heb de swapneiging nog steeds verlaagd. Ook al gaat swappen met ZRAM heel wat sneller, als hij niet hoeft te swappen is dat nog altijd beter lijkt me.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/14, 15:22:33 »
OK, dank.....  :)
Hebben jullie (Johan en Bloom) al geprobeerd of er een optimale swapneigingverlaging is in combinatie met zram? Ik denk met name aan de waarden 10 en 20.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/14, 15:30:53 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zram, voor als je weinig geheugen hebt
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/14, 16:47:41 »
Ik gebruik op systemen met een harde schijf steevast 10 voor de swapneigingsinstelling, bij een ssd is dat 1.