Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na  (gelezen 5364 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Gepost op: 2010/07/17, 22:30:04 »
Oké, ik heb dus net nieuwe hardware gekocht om dat vervelende hardware probleem op te lossen, waarmee mijn pc steeds rebootte.
Ik dacht dat ik alles had uitgesloten... ram was het niet, cpu niet, psu niet, mobo niet... maar toch, pc blijft uitvallen met nieuw ram, cpu en mobo  >:(
Ik start een os op wat non ubuntu is (mac os x of windows), en jahoor, na de boot of iets later reboot mijn pc. Valt gewoon keihard uit, en gaat daarna weer aan. Reboot dus.
Wat moet ik hiertegen doen? Ik heb al eens een nieuwe psu erin gezet (spare), maar probleem bleef  :'(
Ik ben radeloos! Wat moet ik doen? Tell me!

Kan het een kapot netsnoer zijn? Dat is het enige wat ik nog nooit vervangen heb...
« Laatst bewerkt op: 2010/07/18, 11:29:50 door TopGear »

Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/17, 23:12:18 »
ik had hetzelfde

maar heb na een paar tips een iets zwaardere voeding in de pc gedaan en tot nu toe geen problemen meer gehad.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/17, 23:17:58 »
Denk je? Het is een 600 watt voeding....
Gigabyte GA-P55A-UD4
Intel core i5 750
4gig aan kingston value ram ddr3-1333 cl9
4 hd's (voor test 3 afgekoppeld)
2 cd/dvd combo's
XFX GTS 250

Totnogtoe geen problemen gehad met -3 hd's.

Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/17, 23:30:47 »
mijn pc is een quad core van 1,5 jaar oud en zo ineens besloot hij dat de voeding het niet meer trok
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/pc-valt-zo-uit/
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline heir4c

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/18, 00:17:32 »
Totnogtoe geen problemen gehad met -3 hd's.

Je zegt hier dat je met die hd's eruit geen problemen meer hebt. Plug eens één voor één een hd erbij en zie met welke een evt. reboot gebeurd. Zit daarbij je hd van voor je nieuwe hardware erbij?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

jesse2314

  • Gast
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/18, 08:44:26 »
Topgear, ik heb het je al 100x gezegd dat je gewoon een nieuwe pc moet kopen, maar luisteren doe je niet naar me.

Offline timosha

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/18, 08:55:16 »
Als ik jouw post goed gelezen heb, heb je ongeveer alles vervangen behalve de koelventilatoren (CPU en overige)

Overheating is een reden voor een reboot. Als je Windows gebruikt zet dan een applet in de sidebar om de temp te bewaken. In Ubuntu kan je dat ook doen met een gdesklet. En kijk dan bij welke temp het systeem reboot.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/18, 10:07:37 »
Oké, even een update,
MAC hield het iets langer uit, maar rebootte weer.
De CPU tems zijn ook niet bijzonder. 50 in stressed.
Mijn pa probeert morgen bij zijn werk een spare voeding van 1000watt te regelen.

Wat ik nu inmiddels al vervangen heb:
mobo, cpu en het ram. Nu begint het toch heel erg op een PSU probleem te lijken.... maar dat ding heb ik ook al eens getest.

@jesse2314, dan zit ik met een niet werkende pc... daar ben ik geen fan van.

Offline timosha

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/18, 10:14:16 »
Oké, even een update,
MAC hield het iets langer uit, maar rebootte weer.
De CPU tems zijn ook niet bijzonder. 50 in stressed.

Zet er even Everest Trial op (alleen in Windows) en draai daar eens een stress test mee. Je hebt dan een goede kijk en na de crash een log.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


jesse2314

  • Gast
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/18, 10:27:13 »


@jesse2314, dan zit ik met een niet werkende pc... daar ben ik geen fan van.
topgear, nu ga je weer een paar 100 euro uitgeven, maar voor dat alles werkt, heb je zo veel betaald, dat je van dat geld een nog betere pc had kunnen kopen.

ps ik hou hier wel over op, want ik wil niet dat dit topic vervuild raakt door mij ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/18, 10:39:35 »
@ timosha, dan moet ik windows eerst weer installeren, en ik betwijfel of dat gaat lukken eigenlijk....
En dan moet ik de grub weer restoren, ook mijn favoriete werkje niet, omdat ik burg heb, en die restoren is niet echt makkelijk.

@ femke, 2x120mm fans. 1 bovenaan die zuigt (de kast in), en 1 aan de achterkant die blaast (de kast uit).
En als die 1000 watt nu geen problemen geeft, dan weet ik dat deze psu te licht is. En hoezo niet mee testen? Kan ik dan mijn systeem opblazen ofzo?
En welke test met de HD's? Oh ja, die. Liep ook uit op een reboot eigenlijk... ik had namelijk alle hd's op die van MAC na eruit gehaald. Hield het iets langer vol, maar wel weer een reboot.

@ femke, klopt, en het is ook hartstikke leuk. En nu heb ik een uitdaging. Ook wel weer eens leuk.

Offline heir4c

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/18, 10:49:34 »
Kan het een kapot netsnoer zijn? Dat is het enige wat ik nog nooit vervangen heb...

Heb je het intussen al vervangen?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/18, 10:51:30 »
Nee. Ik zal het zo eens vervangen.
Overigens, iets heel raars wat ik heb gelezen. De HP serie van zalman schijnt niet goed overweg te kunnen met Gigabyte borden.... Misschien is het gewoon het feit dat Zalman+gigabyte niet lekker loopt.

Offline timosha

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/18, 10:56:24 »
Nee. Ik zal het zo eens vervangen.
Overigens, iets heel raars wat ik heb gelezen. De HP serie van zalman schijnt niet goed overweg te kunnen met Gigabyte borden.... Misschien is het gewoon het feit dat Zalman+gigabyte niet lekker loopt.

Ik bouw mijn PC's altijd zelf en dat sinds er PC's zijn, heb nog nooit een COTS PC gekocht. De laatste was er eentje met een Q6600, met Asus P5K mobo, met de standaard CPU koeler en dat ging ook de mist in. Dan een grote Zalman er op gezet en sindsdien draait hij als een tierelier.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


jesse2314

  • Gast
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/18, 11:01:48 »
@jesse,
Soms is het juist leuk om zelf een pc in elkaar te zetten. Ik heb er al zoveel in elkaar gezet met 2de hand onderdelen en als het dan goed werkt, dan is dat hartstikke leuk. Dat heet hobby!
Niet iedereen heeft zoveel geld dat ze gelijk maar een nieuwe kunnen kopen.

Nu heeft Topgear ook al nieuwe onderdelen gekocht, dus als je die zelf in elkaar kan zetten scheelt dat enorm veel geld.

Nu weer ontopic. ;)

Oke maar dit is mijn laaste reactie hierover.
Ik heb die hobby ook, heb zelfs wel eens een laptop gebouwd, ik begrijp het wel.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/18, 11:24:40 »
@ femke, allemaal wel leuk en aardig, maar ik HEB geen fan's die voorin kunnen. Daar zitten al 6 bays voor mijn hd's.
Ik kan er 2 op de bodem, 1 aan de zijkant en 2 aan de bovenkant doen. En de PSU zit bij mij onderin aan de achterkant. En die heeft ook een fan, die zuigt.



@ Timosha, dat is een Asus mobo, ik heb een gigabyte ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/18, 11:27:22 door TopGear »

Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/18, 11:27:14 »
De meest belangrijke hardware is al vervangen, lees ik. Je zou eventueel kunnen overwegen om een nieuw mobo aan te schaffen, en dan natuurlijk eentje waarop al de nieuwe hardware past. Een zware voeding is ook nogal duur namelijk.

 BTW: Gezien de vaak hoge temperaturen deze zomer is het overheat probleem zeker niet denkbeeldig.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/18, 11:31:44 »
@ cjmanschot, ik heb NET een nieuw mobo, dat ga ik niet nog eens vervangen. En overheat is het niet. Ik heb de temps al eens gechecked. Ik liet wxMaxima op alle 4 de cores een hele zware taak uitrekenen, maar 55 in stressed is toch wel de top.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/18, 11:34:33 »
Waarschijnlijk een voedingsprobleem, zoals al eerder genoemd.... Zwaardere voeding erin dus.

Voor alle zekerheid zou je ook eens een BIOS-flits kunnen doen met de nieuwste BIOS-versie. Daar kan een moederbord soms van opkikkeren. Als volgt: http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/18, 11:44:32 »
@ Pjotr, de nieuwste (F12) zit er al in, dmv Qflash.
Heel makkelijk. Je maakt een usbstick met FAT32, doet daar de BIOS op en klaar. Bios ff inladen en binnen een minuut is de bios geflast.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/18, 11:46:17 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/18, 12:08:59 »
@ Femke, ja, dat heb ik ook al gedaan.
Maar ik heb eens zitten rondneuzen op het internet, en het schijnt dat de HP serie van Zalman (ik heb een zm600-hp), niet goed overweg kan met sommige gigabyte borden. Waarschijnlijk dus ook het mijne niet. Maar ik heb geen zin om voor jan met de korte achternaam een nieuwe voeding te kopen, dus als ik nu van pa een zwaardere non-zalman voeding pak, zou hij in princiepe moeten werken... (toch?)

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/18, 12:14:56 »
Heb je memtest gedaan, met bootable cd memtest86 4.0 of hoger.
Laat dit de hele nacht lopen. Indien fouten dan de reepjes 1 voor 1 proberen.
Kontroleer ook de spanning die het geheugen moet hebben.

Zet in de bios alles wat variabel is uit, dus dingen als turbo, auto overclocken, dat de cpu langzamer word indien er niks te doen is.

Op http://gathering.tweakers.net/ is een gedeelte met overclocken, gebruik de software die hier gebruikt wordt om je pc te testen op stabiliteit. Op deze site kun je ook vragen indien je er niet uit komt.

Wat zijn je temps, dus cpu, moederbord, hd's? (onder rust en onder 100% belasting).
Wat zijn de voltages, 12v, 5v? in rust en onder stressen van de pc(videokaart en cpu op 100% belasting)?
Heb je de kabels van voeding naar je hardware goed verspreid over je hardware. Dus niet alle hardware aan 1 kabel zetten.
Zet de zijkant van de kast open, laat een tafel ventilator in de kast blazeno, indien je twijfelt over de koeling. Misschien je chipset slecht gekoeld.
Ventilator aan de bovenkant moet naar buiten blazen(indien dit van toepassing is op je pc).
In de bios heb je daar de beveiligingen ingesteld, dus cpu temp ingesteld zodat hij uitvalt, fans ingesteld?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/18, 12:20:13 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/18, 12:16:15 »
@ Femke, ja, dat heb ik ook al gedaan.
Maar ik heb eens zitten rondneuzen op het internet, en het schijnt dat de HP serie van Zalman (ik heb een zm600-hp), niet goed overweg kan met sommige gigabyte borden. Waarschijnlijk dus ook het mijne niet. Maar ik heb geen zin om voor jan met de korte achternaam een nieuwe voeding te kopen, dus als ik nu van pa een zwaardere non-zalman voeding pak, zou hij in princiepe moeten werken... (toch?)
Je zult een voeding moeten lenen, dan weet je het pas. Anders heb je een extra voeding liggen.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: PC valt uit bij ieder os, op ubuntu na
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/18, 12:43:21 »
@ jan, met het RAM is niets aan de hand.
Al die variablele dingen uit? Zal ik eens doen. En ik heb mijn vraag al gesteld op tweakers.net, zij weten het ook niet :s nee, echt, tweakers weet het ook niet.

Temps zijn ook oké. Daar ben ik zeker van. Kabels en alles zijn ook oké.

Eeh,, jongens: http://forum.zalmanusa.com/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=73

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: PC valt uit bij ieder os, op windows na
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/18, 12:53:09 »
2x120mm fans. 1 bovenaan die zuigt (de kast in), en 1 aan de achterkant die blaast (de kast uit).

En als je die fans eens de andere kant op laat blazen?? Warmte lucht stijgt omhoog, dus als je nu eens de bovenste de kast uit laat blazen en die aan de achterkant de kast in laat blazen? Heeft je pc kast aan de zijkant (de kant die je open moet doen om bij de spulletjes te komen) geen mogelijkheid om daar een fan te monteren? Misschien dat je daar een grote fan kan monteren die dan direct op je moederbord blaast icm. de bovenste die de warme lucht uit de kast jaagt.

Wel opletten dat je de luchtstroom dusdanig hebt dat je moederbord niet kromt gaat trekken door warmte verschillen. Zit je met een kapotte moederbord.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------