Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cups-pdf  (gelezen 4160 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
cups-pdf
« Gepost op: 2009/05/22, 01:35:38 »
In Artikelen In Aanbouw is een artikel over PDF printen gekomen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PDFPrinten.

Nu heb ik Ubuntu 9.04 en ook zonder het pakket cups-pdf kan ik kiezen voor "afdrukken naar een bestand" en dan kiezen voor PDF!

Een mogelijke toepassing voor cupd-pdf kan zijn om een pdf printer aan te bieden in een windows netwerk? Maar anders voegt het niet zoveel toe?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: cups-pdf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/22, 02:22:12 »
Er zijn ook programma's die niet kunnen exporteren als pdf (opslaan als pdf).
Met de pdf printer is dat wel gewoon mogelijk.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: cups-pdf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/22, 02:30:30 »
maar voor "eenvoudige" programma's als firefox en gedit is het NIET nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: cups-pdf
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/22, 22:49:31 »
Het interne formaat van CUPS is PDF, dus het lijkt me niet zo vreemd dat CUPS dat tegenwoordig ook gewoon ingebouwd heeft.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline siegi

  • Lid
Re: cups-pdf
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/22, 23:15:59 »
Zoiets documenteren lijkt me wel handig, maar ik zou het onder community houden. ?

Re: cups-pdf
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/23, 10:10:16 »
Ik heb weleens geprobeerd om te printen naar de ingebouwde PDF-printer. Alle afbeeldingen, opmaak enz. vielen toen weg.

Re: cups-pdf
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/23, 11:28:30 »
Ik heb het artikel overgenomen van de Engelse wiki.

En voortaan iets beter lezen graag. Er staat dat de MEESTE programma's tegenwoordig wel kunnen printen naar PDF, maar sommige niet. En dan is cups-pdf wel handig.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: cups-pdf
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/23, 19:49:00 »
Ik heb het artikel overgenomen van de Engelse wiki.
Dat is in de regel een goede bron, maar is verder net zo'n openbaar te onderhouden wiki als de Nederlandstalige. Je kan deze teksten niet klakkeloos overnemen of vertalen. En juist bij dit artikel op de Engelstalige wiki heb ik wat bedenkingen als ik daar in een grote kop lees:
  • This article applies to an unsupported version of Ubuntu.
  • This article may not be appropriate for this wiki, and may be deleted.

Zoiets documenteren lijkt me wel handig, maar ik zou het onder community houden. ?
Het  documentatieteam is bezig om  meer artikelen op te nemen vanuit het /community deel. Dit wil zeggen dat ook documentatie uit het /community deel (nadat het is afgebouwd en gecontroleerd) opgenomen kan worden in de documentatie-index.

de MEESTE programma's tegenwoordig wel kunnen printen naar PDF, maar sommige niet. En dan is cups-pdf wel handig.
Heb je toevallig een sprekend voorbeeldprogramma?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline woteb

  • Lid
Re: cups-pdf
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/23, 19:56:20 »
Ik heb cups-pdf al tijden en gebruik het zeer veelvuldig. Heel veel websites, documentatie en dergelijke heb ik met dit tooltje naar pdf geschreven. Je kunt met cups-pdf ook de resolutie opgeven, dus hoeveel cpi dat moet bevatten. Ook op minimalistische systemen draait dit heel vlot. Cups-pdf is zelf mijn standaardprinter.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: cups-pdf
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/23, 20:06:50 »
@Woteb: In Jaunty 9.04?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: cups-pdf
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/23, 20:16:50 »
Ik heb het ook niet zomaar overgenomen. Ik heb het stukje van Kubuntu nota bene zelf eraan toegevoegd, en daarmee dus ook getest dat het werkt. Het testen van het maken van een PDF-je met cups-pdf niet. Alleen het opzetten ervan.

Offline woteb

  • Lid
Re: cups-pdf
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/23, 20:18:55 »
@Woteb: In Jaunty 9.04?
Nee, niet in Jauty, wel in Dapper, Feisty en Hardy. Ook in Debian werkt dit voortreffelijk.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)