Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 18.1  (gelezen 2899 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Citaat van: Pjotr op 2017/02/24, 23:28:07

    Aangevuld en verbeterd: een handleiding voor het installeren van een multifunctionele printer van Brother (dus inclusief scannergedeelte): https://sites.google.com/site/computertip/5

    Doe er je voordeel mee!   :)


@Pjotr,
Zelfs met jouw uitgebreide handleiding wil het me niet lukken mijn Brother MFC-J4620DW goed te installeren.
De printer werkt wel, maar  scannen gaat niet.
Op mijn Deskjet-PC met LinuxMint 17.3 werkt het voortreffelijk. (printen en scannen)

Nu heb ik op mijn laptop LinuxMint 18.1 geïnstalleerd en wil ook daar de Brother als Netwerk-printer gebruiken.

In jouw handleiding staat dat ik de printer moet installeren met een USB-kabel.
Dat heb ik gedaan, maar wanneer moet ik die USB-kabel verwijderen en mijn UTP-kabel voor het netwerk weer aansluiten.
Ik heb de installatie 3x geprobeerd, maar telkens gaat het mis. :'(

Vraag: is het ook mogelijk om de printer/scanner te installeren middels het kopiëeren van de instellingen van de Deskjet-PC naar mijn laptop-PC?
En wáár kan ik, als dat zou lukken, die instellingen (welke map of bestand) op mijn Desktop-PC vinden?


« Laatst bewerkt op: 2017/05/04, 09:39:11 door TopGear »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/02, 10:47:05 »
USB-kabel na installatie eruit trekken.

Scanner: heb je stap 10 wel gedaan, van mijn handleiding?

swake

  • Gast
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/02, 12:38:55 »
Lees hier eens , ik heb  mijn Brother DCP-195C multifuncioneel apparaat ook op deze wijze aan de praat moeten krijgen .
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=us&lang=en&prod=mfcj4620dw_us_eu_as&os=128

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/02, 13:14:40 »
USB-kabel na installatie eruit trekken.

Scanner: heb je stap 10 wel gedaan, van mijn handleiding?
@Pjotr, Installatie volledig volgens handleiding uitgevoerd; ook stap 10.
Na punt 13 de USB-kabel verwijderd en de UTP-kabel aangesloten zodat na herstarten de printer/scanner weer als netwerk-printer zou werken.
Printen werkte wel, maar scannen geeft als reactie: "geen scanner aangesloten"

Maar, misschien een domme vraag van een oude man: Op mijn Deskjet-PC werkt de Brother-printer/scanner uitstekend. Deze Deskjet-PC is op dezelfde wijze als de laptop in mijn Netwerkje aangesloten. Kan ik nu de installatie-gegevens van de printer met "kopiëeren" niet overzetten van de Deskjet naar de Laptop zodat ook dáár de printer/scanner kan werken?
Indien dit mogelijk is; wáár in welke map of bestand op de Deskjet-PC moet ik die instellings-gegeven zoeken/vinden?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/02, 13:19:37 »
Lees hier eens , ik heb  mijn Brother DCP-195C multifuncioneel apparaat ook op deze wijze aan de praat moeten krijgen .
http://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=us&lang=en&prod=mfcj4620dw_us_eu_as&os=128
@swake, op die site en in die handleiding kwam ik ook terecht toen ik de handleiding van Pjotr volgde.
Een probleem voor mij is, dat dat allemaal Engelstalig is een taal die ik niet beheers. Daarom heb ik volledig vertrouwd op de aanwijzingen van Pjotr en al die terminal-commando's met kopiëeren en plakken uitgevoerd om geen fouten te maken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

swake

  • Gast
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/02, 13:41:17 »
@KeesS

Citaat
Nu heb ik op mijn laptop LinuxMint 18.1 geïnstalleerd en wil ook daar de Brother als Netwerk-printer gebruiken.

Op de PC met Linux Mint 17.3 heb je daar de printer als lokale printer ingesteld of als netwerk printer ? (gedeelde printer) .

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/02, 14:28:40 »
@KeesS

Citaat
Nu heb ik op mijn laptop LinuxMint 18.1 geïnstalleerd en wil ook daar de Brother als Netwerk-printer gebruiken.

Op de PC met Linux Mint 17.3 heb je daar de printer als lokale printer ingesteld of als netwerk printer ? (gedeelde printer) .

@swake,
Ik heb in alle systemen de printer als Netwerk-printer ingesteld.
Op mijn Deskjet-PC staan LinuxMint 17.3 in dualboot met Ubuntu 12.04 LTS. In beide systemen kan ik met de Brother printen en scannen.
( die Ubuntu 12.04 wil ik binnenkort vervangen omdat die versie al aardig verouderd is)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

swake

  • Gast
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/02, 14:57:27 »
Op die desktop mocht je die als lokale printer installeren .
Als je via het netwerk wil printen moet je een printserver installeren (CUPS) .

http://smallbusiness.chron.com/add-network-printer-linux-57531.html

https://help.ubuntu.com/community/NetworkPrintingWithUbuntu

Sorry maar vind niet onmiddelijk Nederlandstaligs .



Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/02, 19:47:29 »
@swake,
ik heb de aangeboden links bestudeerd en met Google Translate vertaald; dan snap ik het ook een klein beetje.   :(

De eerste bevat een installatie in Linux, dus dat zit in de goede richting.
Maar helaas betreft dat alleen de printer maar over het installeren van de scanner is geen info te vinden.

De tweede link is bestemd  voor installatie in Ubuntu en Windows, maar ook daarin kan ik geen scanner-info vinden.

Als ik de Brother MFC-J4620DW volgens de handleiding van Pjotr met een USB-kabel geïnstalleerd heb, werkt zowel de printer als de scanner zolang hij aan de USB-kabel hangt.
Sluit ik de laptop af, verwijder de USB-kabel en plaats de UTP-kabel van mijn netwerk, werkt de printer wel, maar de scanner geeft de melding: "Scannen is mislukt. Geen scanner beschikbaar".
« Laatst bewerkt op: 2017/05/02, 19:49:17 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

swake

  • Gast
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/02, 21:04:52 »
Een printer en een scanner zijn twee verschillende apparaten , daarom dat men het ook een multifunctioneel apparaat noemt .
Misschien dat er hier meedenkers ook lezen, maar volgens mij kun je via een scantoestel niet gebruiken als netwerkapparaat .
Misschien zou het wel lukken als je een router hebt waarop je ook één of twee USB apparaten kan aansluiten . Ik weet wel dat je hierop een printer kan aansluiten met USB aansluiting om via het netwerk te printen of een externe HD om bestanden te delen , maar scannen daar twijfel ik aan .
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1403910

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/02, 21:36:39 »
Scanners zijn wel vaak als netwerkapparaat te bedienen, maar in mijn optiek is dit volkomen zinloos.
Naar je scanner lopen om een dokument / foto erop te leggen, teruglopen naar je computer om te scannen, naar je scanner lopen om het volgende dokument / foto te scannen ....

nahjo

  • Gast
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/02, 21:55:02 »
Scanners zijn wel vaak als netwerkapparaat te bedienen, maar in mijn optiek is dit volkomen zinloos.
Naar je scanner lopen om een dokument / foto erop te leggen, teruglopen naar je computer om te scannen, naar je scanner lopen om het volgende dokument / foto te scannen ....
Er zijn mensen die hebben een bloedhekel aan in het zicht liggende kabels. Die lopen met hun notebook naar de scanner en beginnen te scannen.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/02, 21:58:52 »
1 werkt alleen maar met een laptop, niet met een desktop
2 als je toch naast je scanner gaat staan / zitten kan je net zo goed een kabeltje inpluggen

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/02, 22:33:15 »
Een printer en een scanner zijn twee verschillende apparaten , daarom dat men het ook een multifunctioneel apparaat noemt .
Mijn Brother MFC-J4620DW is een zogenaamde All-inOne-printer dwz printer en scanner in één apparaat.
Citaat van: swake

Misschien dat er hier meedenkers ook lezen, maar volgens mij kun je via een scantoestel niet gebruiken als netwerkapparaat .
Mijn Brother MFC-J4620DW werkt voortreffelijk als netwerkprinter en scanner op mijn Deskjet-PC en mijn Laptop-PC.
Citaat van: swake

Misschien zou het wel lukken als je een router hebt waarop je ook één of twee USB apparaten kan aansluiten . Ik weet wel dat je hierop een printer kan aansluiten met USB aansluiting om via het netwerk te printen of een externe HD om bestanden te delen , maar scannen daar twijfel ik aan .
Aan mijn Sitecom-router zijn 2 computers, 1 printer (Brother) en 1 NAS (externe harde schijf ) middels UTP-kabels (dus géén USB)  verbonden en dat werkt voortreffelijk (alleen dus nu onder LinuxMint 18.1 de Brother-scanner even niet)  :-X

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/02, 22:54:59 »
Scanners zijn wel vaak als netwerkapparaat te bedienen, maar in mijn optiek is dit volkomen zinloos.
Naar je scanner lopen om een dokument / foto erop te leggen, teruglopen naar je computer om te scannen, naar je scanner lopen om het volgende dokument / foto te scannen ....
Mijn computer en printer/scanner staan naast elkaar en kan ik vanuit mijn stoel bedienen.
Ik leg een stapeltje dokumenten erop, start het programma SimpleScan, en de Brother werkt ze netjes stuk voor stuk af. Ik sla ze op op de computer en .....klaar is Kees.
Terwijl rico heen en weer loopt van computer naar scanner drink ik een kopje koffie.  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/02, 23:15:21 »
Rico loopt helemaal niet heen en weer, die heeft alles netjes bij elkaar staan en daardoor geen draadloze fratsen nodig ;)

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tip: zo installeer je een multifunctionele printer van Brother
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/03, 00:26:54 »
Rico loopt helemaal niet heen en weer, die heeft alles netjes bij elkaar staan en daardoor geen draadloze fratsen nodig ;)
Ook bij mij geen draadloze fratsen; mijn netwerkje is geheel bedraad. Alle onderdelen met UTP-kabel aan mijn router.  8-)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/03, 16:06:46 »
Topic-titel is geüpdatet om weer te geven dat dit een probleemvraag is en geen tip.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/03, 20:00:44 »
Topic-titel is geüpdatet om weer te geven dat dit een probleemvraag is en geen tip.
@TopGear,
bedankt voor Uw hulp en terechtwijzing, maar het probleem bestaat in LinuxMint 18.1 (niet17.3)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/03, 22:43:58 »
 Ondanks diverse tevergeefse pogingen wil het me met de handleiding van Pjotr "https://sites.google.com/site/computertip/5 " niet lukken om mijn All-in-One-printer "Brother MFC-J4620DW" goed te installeren in LinuxMint 18.1 op mijn laptop.
Printen gaat wel, maar bij het scannen krijg ik steeds de melding: "scannen is mislukt;  geen scanner beschikbaar".

Ik vrees dat ik ergens in dat Engelstalige deel met die drivers iets verkeerd doe, maar ik weet niet wat. Alle terminal-opdrachten voer ik netjes uit met kopiëeren en plakken, dus dat kan niet fout gaan. Maar wat of waar dan wel ???

Daarom herhaal ik mijn al eerder gestelde vraag:
 is het ook mogelijk om de printer/scanner te installeren middels het kopiëeren van de instellingen van de Deskjet-PC naar mijn laptop-PC?
En wáár kan ik, als dat zou lukken, die instellingen (welke map of bestand) op mijn Desktop-PC vinden?

Op mijn Deskjet-PC  kan ik via mijn netwerkje met de Brother MFC-J4620DW printen en scannen zonder probleem.
Op die Deskjet gebruik ik in dualboot LinuxMint 17.3 en Ubuntu 12.04 en in beide systemen kan ik printen en scannen via mijn netwerkje.

Edit:
Even een aanvulling op mijn printer/scanner-experiment.
Als ik volgens de handleiding van Pjotr de installatie van mijn "Brother MFC-J4620DW" (All-in-One) uitvoer met een USB-kabel, werkt zowel de printer als de scanner zo lang de Brother met die USB-kabel verbonden blijft.

Schakel ik mijn laptop uit en sluit ik de printer met een UTP-kabel aan op mijn netwerkje; start de laptop weer op, dan werkt wél de printer maar niet de scanner.
Bij een poging tot scannen verschijnt de melding: "Scannen is mislukt. Geen scanner beschikbaar".

« Laatst bewerkt op: 2017/05/03, 22:53:19 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

swake

  • Gast
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/03, 23:04:53 »
Citaat
Op die Deskjet gebruik ik in dualboot LinuxMint 17.3 en Ubuntu 12.04 en in beide systemen kan ik printen en scannen via mijn netwerkje.

Dat is geen netwerkje , maar één en dezelfde PC dat je gebruikt als multi boot systeem . Bij een netwerk is er sprake van twee of meerdere computers / laptops die in een netwerk staan , en waarin dan een netwerkschijf of printer kan gedeelt worden . 
« Laatst bewerkt op: 2017/05/03, 23:10:57 door swake »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/03, 23:31:01 »
Citaat
Op die Deskjet gebruik ik in dualboot LinuxMint 17.3 en Ubuntu 12.04 en in beide systemen kan ik printen en scannen via mijn netwerkje.

Dat is geen netwerkje , maar één en dezelfde PC dat je gebruikt als multi boot systeem . Bij een netwerk is er sprake van twee of meerdere computers / laptops die in een netwerk staan , en waarin dan een netwerkschijf of printer kan gedeelt worden .
@swake,
Mijn netwerkje bestaat uit de volgende onderdelen:
Een SiteCom-router met daaraan middels UTP-kabels verbonden :
CAPC = mijn deskjet-PC met daarop die dualboot van LinuxMint 17.3 en Ubuntu 12.04 (die 12.04 is verouderd en wordt binnenkort vervangen)
CA-LAPTOP = mijn laptop met LinuxMint 18.1 (waar ik nu problemen heb met mijn printer/scanner)
PRINTER = mijn Brother MFC-J4620DW (All-in-One-printer voor printen en scannen in één)
MYBOOKLIVE =  een NAS = externe harde schijf voor opslag en backup.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

swake

  • Gast
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/03, 23:39:13 »
Moest je zo een router staan hebben dan zou het lukken . Een router met USB aansluitingen .
https://www.sitecom.com/nl/wi-fi-router-x8-ac1750/wlr-8100/p/1621

swake

  • Gast
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #23 Gepost op: 2017/05/03, 23:53:48 »
Of met een RJ45 naar USB converter zou het normaal ook moeten lukken .
https://www.kabel-mania.be/rj45-male-to-usb-af-adapter.html?ref=gmc&gclid=CO7luPPa1NMCFSEG0wodohEP_g

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Probleem met installatie Brother MFC-J4620DW onder Linux Mint 17.3
« Reactie #24 Gepost op: 2017/05/04, 09:38:59 »
Topic-titel is geüpdatet om weer te geven dat dit een probleemvraag is en geen tip.
@TopGear,
bedankt voor Uw hulp en terechtwijzing, maar het probleem bestaat in LinuxMint 18.1 (niet17.3)

Excuus, daar had ik zo snel overheen gelezen. Ik ga het fixen!