Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error21  (gelezen 2316 keer)

shirinovitch

  • Gast
Error21
« Gepost op: 2007/10/06, 19:36:18 »
Hallo,

Ik heb na vele lovende verhalen een poging gedaan om Ubuntu te installeren.
Niet op de harde schijf van mijn laptop, maar op een externe harde schijf.
Dit om eerst eens alles te testen en de mogelijkheid te hebben om in geval van problemen die harde schijf als hulpmiddel te kunnen gebruiken.

Nu krijg ik bij een opstart, waar mijn externe harde schijf niet is aangesloten via USB,
volgend scherm :
GRUB Loading Stage1.5
GRUB loading, please wait ...
Error 21

Na wat rondgekeken te hebben hier op dit forum veronderstel ik 2 problemen :

1. Wellicht staat de MBR op mijn harde schijf van de laptop, maar moet hij de verdere gegevens (lees kiezen welk besturingssysteem ik opstart) halen van op de harde schijf.
Deze harde schijf gebruik ik enkel als backup.
Hoe zorg ik ervoor (graag stap voor stap) dat hij niet meer op de harde schijf om de keuzelijst gaat zoeken ?

2. Hoe stel ik dan in dat (voorlopig nog althans) mijn eerste keuze Windows XP moet zijn.

Met grote dank bij voorbaat,

Shirinovitch.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Error21
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/06, 19:55:36 »
Wat is de uitkomst van:

sudo fdisk -l
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Error21
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/06, 20:05:49 »
In feite is een externe harddisk niet bedoeld om Linux op te zetten, maar het is wel mogelijk.  Zoek eens bij de Ubuntugeeks
Voor de error vind je de volgende uitleg op de Grub Page
Zoek ook eens via de zoekfunctie op dit forum (de oude, die je vindt op de openingspagina bovenaan in die rode balken) naar "error 21" of "grub" en kies eerst "zoeken in het onderwerp". (dit zijn dus twee verscchillende zoekopdrachten.  Waarschijnlijk heeft er hier ooit al iemand antwoord gekregen op jouw vraag.  Zoek anders op "externe harddisk".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

shirinovitch

  • Gast
Error21
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/06, 21:50:10 »
Hallo,

Ik ben eventjes gaan zoeken en kom tot volgende conclusie :

Op mijn laptop (op de MBR) staat grub.
Die zoekt op mijn externe harde schijf het menu.lst (= stage 2)

Dit gaat goed als de externe harde schijf is aangekoppeld.  Maar met een laptop altijd naar een andere kamer huppelen om opgestart te raken is niet wenselijk !
Echter, hoe krijg ik stage 2 op mijn laptop, want als mijn externe hdd niet is aangekoppeld kan ik niet meer opstarten.

Een newbie-stappenplannetje vind ik niet.
Kan ik ergens die menu.lst gewoon kopiëren naar mijn windows systeem ?
Of, hoe maak ik in stage 1 (in de MBR) duidelijk dat de menu.lst ergens anders staat (niet op externe hdd)

Ik heb ondertussen ook gevonden hoe fdisk -l werkt en krijg samengevat hetvolgende :
/dev/sda1 = dell utility
/dev/sda2 (met een sterretje * onder rubriek boot) de rest van mijn harde schijf (met windows xp op)

mijn externe harde schijf :
sdb1 tot 4 zijn partities met backups
/dev/sdb5 = linux swap
/dev/sdb6 = linux

Of moet ik volledig herinstalleren en tijdens de installatie de root "/" niet zetten op mijn externe harde schiijf, maar op mijn laptop.
In dat geval, installeert hij dan linux niet op mijn harde schijf in mijn laptop ? en zo nee, hoeveel ruimte moet ik hiervoor voorzien en waar ?

Alvast bedankt,

Shirinovitch

JimZ

  • Gast
Error21
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/06, 23:00:03 »
Je zit op het goeie spoor ja.

Grub zet de voor het opstarten benodigde gegevens gedeeltelijk in het mbr (van de harddisk in je laptop dus) en gedeeltelijk op de partitie waar linux staat geïnstalleerd (je externe harde schijf dus).

En zonder die externe schijf aangesloten levert dat dan logischerwijs een foutmelding op zoals je ondervonden hebt.

Een oplossing zou inderdaad zijn om in ieder geval de voor het opstarten via grub benodigde gegevens op de laptop-HD te zetten maar dat vereist dan wel een (kleine) linux ext3 geformatteerde partitie op die HD.

Handiger lijkt mij om een aparte bootmanager te gebruiken die dan in het MBR van je laptop-HD terechtkomt en vervolgens de complete Ubuntu installatie inclusief grub op die externe HD te zetten.

Dan kun je via die bootmanager zonder aangesloten externe HD gewoon XP opstarten of (mits je van tevoren die externe HD hebt aangesloten) Ubuntu.

Nou is de manier van werken en de inrichting van je systeem natuurlijk ook deels een kwestie van persoonlijke voorkeur en er zijn best nog andere mogelijkheden te bedenken maar op "mijn" manier hou je in ieder geval Windows en Ubuntu strikt gescheiden van elkaar.

En mocht een echte "ouwe rot" op dit forum een veel beter plan hebben dan horen we dat ongetwijfeld ;) .

Gr,
Jim

shirinovitch

  • Gast
Error21
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/06, 23:49:13 »
Dag Jimz, of bijkomende helpers.

1 van je oplossingen is :
Kleine linux ext3 geformateerde partitie op de HD van mijn laptop.
     Hoe klein is dan klein ? of minimaal om zeker goed te zijn ?
     Met welk commando maak ik zo'n ext3 ?

     Hoe krijg ik dan de voor grub benodigde gegevens daarop ?
          Welke gegevens (menu.lst ?) zijn er dan exact nodig ?
          Hoe copieer of zet ik ze dan daar ?

     Hoe pas ik dan in mijn huidige stage1 in het MBR de gegevens aan naar de gegevens in de
     copie op het ext3 ?

Met dank bij voorbaat,

Shirinovitch.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Error21
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/07, 00:03:05 »
Een besturingssysteem hoort op een interne harde schijf, niet op een externe. Extern = recept voor problemen....

Maak gewoon je PC tweevoudig opstartbaar (dual boot). Dus Windows en Linux beide op dezelfde interne harde schijf, elk op een eigen partitie. Simpel, doeltreffend, robuust.

Groet, Pjotr.

JimZ

  • Gast
Error21
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/07, 00:25:12 »
Je zou dan die Windows partitie /dev/sda2 iets moeten verkleinen aan het eind, 100 MB is ruim voldoende, en in de dan vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie aanmaken en formatteren als ext3. Dat wordt dan /dev/sda3

Vervolgens kopiëer je vanuit Ubuntu de complete map "boot" daarnaar toe. Stage1 etc. en menu.lst daar hoef je niets aan te doen, installeer gewoon grub opnieuw, da's veel gemakkelijker.

Dat doe je ook vanuit Ubuntu, open een terminal en type
sudo grubom de grub setup te starten, je krijgt dan de grub prompt te zien.

Vervolgens type je
root (hd0,2)dat vertelt grub waar de map "boot" te vinden is, in dit geval dus de eerste schijf (sda), en de derde partitie. Grub begint namelijk bij nul te tellen i.p.v. 1 (of a).

Vervolgens type je
setup (hd0)waardoor grub met de juiste gegevens opnieuw wordt geïnstalleerd in het MBR van je laptopschijf waar hij nu ook staat.

Als laatste type je
quitom de grub setup weer af te sluiten.

En uiteraard na elke opdracht even "Enteren".

Herstart nu de klaptop en het zou goed moeten gaan, mits je natuurlijk in het dan verschijnende menu niet voor Ubuntu kiest zonder aangesloten externe HD maar dat had je vast al begrepen ;).

Succes ermee en
Gr,
Jim

EDIT:

Pjotr was me voor terwijl ik hevig zat te typen en ik hoop dus maar dat 'ie mijn oplossing weet te waarderen :) .

J.

Error21
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/07, 01:10:59 »
Pjort zijn uitleg was gooed , maar die van jouw is voor een newby beter :P


Srry pjort  :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JimZ

  • Gast
Error21
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/08, 23:56:51 »
En shirinovitch, is het je al gelukt?

Jim

shirinovitch

  • Gast
Error21
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/13, 14:55:07 »
Hallo Jimz,

Het is gelukt, na veel gesukkel, maar met een interessante leercurve en veel nieuwe opgedane kennis.

Eventjes wat uitleg voor andere geinteresseerden :

Vooreerst heb ik via 'gparted livecd' een partitie op mijn laptop verkleind (eerst eens defragmenteren !).
Het vrijgekomen deel is omgezet geweest naar ext3.

Dan pas is het moeilijkste gekomen.
In Ubuntu dat nieuwe deel terugvinden en rechten bekomen.
Die nieuwe 'disk' heb ik moeten mounten, maar kon er niets op kopiëren.

Na speurwerk en gegoogle op 'ubuntu log in as root' heb ik mijn rechten voor mekaar gekregen.
Ingelogd als root, Uw eerste methode toegepast en ...
Ik kan terug windows xp opstarten zonder dat mijn externe harde schijf is aangesloten !

Nu heb ik dus een externe harde schijf waar Ubuntu op draait.  Heeft mijn PC kuren, dan kan ik dus via Ubuntu nog mijn harde schijf benaderen !

Nu alleen nog een schoonheidsfoutje.
Ubuntu (de opstart via USB-schijf) staat nu nog eerst in Grub en XP onderaan.
Dus XP wens ik eerst met daarbij een automatische opstart na bijv. 5 seconden.
Hier heb ik al wat info over gevonden en zal dit de eerste dagen proberen.

Tenslotte :
Ik heb ondertussen al wat geexperimenteerd met Ubuntu.
Ik heb nog niets kunnen ontdekken wat ik kan met XP en niet met Ubuntu.
Ik ben al langer een volgeling van open source 'www.sourceforge.net' en had nooit de stap naar linux durven zetten.

Mijn volgende project is een dual boot op mijn laptop en ... ik overweeg ondertussen heel sterk om mijn volgende laptop met alleen linux op aan te kopen.

DANK
Dankzij Uw ondersteuning en die van andere vrijwilligers krijg ik een heel goed gevoel over Ubuntu.
Dit maakt de overstap voor mij en andere windowers zoveel makkelijker.  Er is op zijn minst weer een overtuigde bij.
BEDANKT !!! en doe zo verder.

Shirinovitch.

JimZ

  • Gast
Error21
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/13, 22:40:12 »
Citaat
Nu alleen nog een schoonheidsfoutje.
Ubuntu (de opstart via USB-schijf) staat nu nog eerst in Grub en XP onderaan.
Dus XP wens ik eerst met daarbij een automatische opstart na bijv. 5 seconden.
Da's met een texteditor (en rootrechten) aan te passen in het bestand /boot/grub/menu.lst

Daar staat ergens een regeltje: Default             0Een beetje verstopt tussen allerlei commentaarregels (dus met # of ## ervoor) even goed zoeken dus.

En als je 0 (nul) verandert in het nummer dat XP heeft in het keuzelijstje van grub dan zet 'ie daar default de cursor op.

Wel opletten: grub begint te tellen bij nul dus als XP bijvoorbeeld als derde in het bootmenu staat dan wordt dat dus: Default             2Gr,
Jim