Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.  (gelezen 9506 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Gepost op: 2009/08/02, 23:01:22 »
Hallo allemaal.

Ik ben begonnen aan een nieuw artikel, dat gaat over handmatig software installeren. Omdat ik vind dat we tenminste, een basis taak als software installeren volledig gedocumenteerd moeten hebben. Dit deel ontbreekt er namelijk nog aan. Denk bijvoorbeeld aan Skype, dat kun je niet standaard vanuit de pakketbronnen installeren, maar wordt toch veel gebruikt.

Hier vind je het artikel terug.

Alvast bedankt voor commentaar en hulp aan het artikel.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/03, 09:42:36 »
Dat staat er toch ???

Citaat
Om een .deb pakket te installeren, dubbelklik je op dit bestand.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/03, 11:15:21 »
Ja, dat staat erna. Ik leg de beide manieren uit.

Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/03, 11:41:03 »
Zeer informatief !  :)

Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/03, 12:28:35 »
Ik vind dat we uit moeten gaan van de grafische manier en de manuele manier via de commandline als "gevorderd" moeten behandelen. Zo komt Linux nooit af van het vooroordeel "lastige commando's typen" ;)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/03, 12:36:10 »
We leggen het gewoon allebei uit. Zo krijgt de gebruiker de keus wat hij of zij het fijnste vindt.
 
De terminal verzwijgen aan nieuwe gebruikers is juist niet goed. Daar zit 'm nu, hoe je het nu draait of keert, de pure kracht van Linux. En commando's typen gaat vele malen sneller en gemakkelijker als je ze eenmaal kent.

Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/03, 12:52:23 »
We leggen het gewoon allebei uit. Zo krijgt de gebruiker de keus wat hij of zij het fijnste vindt.
 
De terminal verzwijgen aan nieuwe gebruikers is juist niet goed. Daar zit 'm nu, hoe je het nu draait of keert, de pure kracht van Linux. En commando's typen gaat vele malen sneller en gemakkelijker als je ze eenmaal kent.
Daar ben ik het absoluut mee oneens. 90% procent van de mensen wil gewoon z'n werk doen, dat houdt dus in: internetten, mail checken, contacten onderhouden. Commando's zijn eng en dat zal altijd zo blijven, want mensen kennen de afkortingen niet en ze zijn niet overzichtelijk voor een gemiddelde gebruiker. Daarom is het belangrijk dat alles grafisch kan, anders zal Linux nooit verder kunnen groeien. Commerciële bedrijven als Novell en Intel doen dat goed met interfaces als Moblin, maar op Ubuntu moet er toch wat vaker naar de commandline gegrepen worden voor de meer geavanceerde zaken. Zo is er nog steeds géén grafische hardwaremanager waarin hardware te zien is, uit te schakelen is, kernelmoduleopties op te geven zijn, enzovoorts.
De commandline moet niet verzwegen worden, maar niet altijd maar als voorbeeld gebruikt worden voor gebruikers.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/03, 14:01:49 »
Ik ga van dit topic geen debat maken of de terminal nu wel of niet handig is voor de gewone gebruiker, en of de terminal er voor zorgt dat gebruikers afschrikken van Linux. Open daar desnoods in Offtopic maar een discussie over.

Of je het nu fijn vind, of niet, de terminal is een deel van Ubuntu, en daarom dient ook de terminal in de documentatie meegenomen te worden. Wij maken geen handleiding, maar een overzicht van manieren waarmee het kan en de struikelpunten die daarbij kunnen voorkomen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/03, 20:37:46 »
Beste Joshua822 ken je het artikel: http://wiki.ubuntu-nl.org/SoftwareInstalleren?

De onderwerpen uit jou artikel staan daar al beschreven. Als je deze beschrijving onvolledig of onvoldoende vindt kunnen we dan niet beter het bestaande artikel onderhouden?

De titel "handmatig" vindt ik wat onduidelijk, alsof het de tegenhanger van "automatisch" installeren van software zou zijn. Je bedoelt eigenlijk "software buiten de pakketbronnen om installeren" of zoals de titel van het bestaande artikel "software downloaden".
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw artikel : Handmatig software installeren in Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/03, 20:58:09 »
* Facepalm*

Ach, verwijder het artikel dan maar.