Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na kernel update blijft xubuntu hangen  (gelezen 883 keer)

Offline leonux

  • Lid
Na kernel update blijft xubuntu hangen
« Gepost op: 2009/01/16, 14:58:24 »
Hallo,

Sinds 2 weken heb ik van mijn pc een dual-boot systeem gezet. Op de 1e harde schijf staat XP en op de 2e Xubuntu 8.04. Installatie verliep probleemloos. De zaak loopt als een tierelier.
Tussentijds een update uit laten voeren. Geen enkel probleem.

Echter een paar dagen gelden kreeg ik een melding dat er weer updates gereed stonden. Deze heb ik uit laten voeren en daarna een herstart gemaakt. Sinds dat moment blijft Xubuntu enige tijd hangen na volledig te zijn opgestart. Ik hoor constant dat de computer de 2e schiijf (met Xubuntu) probeert te benaderen, waarbij het geratel dat je gewend bent van een harde schijf in een continue vast patroon te horen is.
In eerste instantie dacht ik dat het lag aan ntfs-conf dat ik net daarvoor had geïnstalleerd en geactiveerd, maar na deïnstallatie van ntfs-conf bleef het probleem bestaan. Het probleem trad ook op als ik de driver manager opstartte. Na uitgerateld te zijn stond daar ineens een lijst met drivers waar voorheen helemaal niets stond.
Met een complete herinstallatie van 8.04 was het probleem verdwenen, echter zogauw ik weer een update uitvoer keert het probleem terug (zelfs als ik nog helemaal geen andere software heb geïnstalleerd).
Een eerdere update van kernel versie 2.6.24-19 naar 2.6.24-22 ging probleemloos, maar verder updaten naar versie 2.6.24-23 leidt tot het probleem.
Is dit een kernel-gerelateerd probleem en ben ik met deze vraag op de juiste plek?
Jullie snappen wel dat ik voorlopig geen updates meer installeer (of moet ik altijd eerst een backup maken, zodat ik terug kan naar een vorige installatie)?

Wie kan mij zeggen wat te doen?
Zin en eenvoud!

Re: Na kernel update blijft xubuntu hangen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/16, 16:36:13 »
Fouten na kernel update's komt vaker voor. Als Grub er staat kan je dan een vorige kernel versie aanklikken en opstarten? Hierna zoek je in Synaptic de nieuwste kernel op en verwijdert deze.
Vervolgens weer de update manager starten en kijken of de kernel geupdate wordt en je kan opstarten hiervan. Werkt de nieuwe kernel nu wel? Blijf anders gewoon van je andere kernel opstarten tot er weer een nieuwere kernel is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2009/01/16, 16:38:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline leonux

  • Lid
Re: Na kernel update blijft xubuntu hangen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/16, 19:12:38 »
Ik heb een herstart gedaan naar een vorige kernelversie, maar ik meen me te herinneren dat het probleem toen ook optrad (weet niet zeker meer). Kan het niet meer controleren, want ik heb een reInstall gedaan van 8.04.
Vooralsnog wacht ik even met updaten.

Is het nodig/verstandig om altijd vóór een update een backup te maken?

Alvast bedankt voor jullie help.
Zin en eenvoud!

Offline mp

  • Lid
Re: Na kernel update blijft xubuntu hangen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/16, 19:18:20 »
Is het nodig/verstandig om altijd vóór een update een backup te maken?
Nee, dat hoeft zeker niet. Je kunt altijd met de vorige kernel weer opstarten (als er problemen zijn, ik heb dat nog nooit gehad).

Offline Tom

  • Lid
Re: Na kernel update blijft xubuntu hangen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/17, 11:33:24 »
Ik heb een herstart gedaan naar een vorige kernelversie, maar ik meen me te herinneren dat het probleem toen ook optrad (weet niet zeker meer). Kan het niet meer controleren, want ik heb een reInstall gedaan van 8.04.
Vooralsnog wacht ik even met updaten.

Is het nodig/verstandig om altijd vóór een update een backup te maken?

Alvast bedankt voor jullie help.

Maar het kan wel interessant zijn het op Launchpad te melden en ook te kijken of er al meldingen van zijn.
https://launchpad.net/ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2009/01/17, 11:35:07 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.