Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF maken van PostScript lukt niet  (gelezen 1156 keer)

PDF maken van PostScript lukt niet
« Gepost op: 2011/08/22, 22:08:50 »
Ik gebruik het muziekprogramma Finale 2009 om bladmuziek mee te maken. Het is een Windows programma dat goed werkt onder Wine. Er zit geen PDF exporteer functie op, zoals bij OpenOffice, dus om een PDF te maken, gebruik ik de "Print to file" die in Finale zit. Van deze file (een PostScript bestand) wil ik een PDF maken door 'm te openen in de Document Viewer en dan deze uit te printen met de "Print to file" functie, waarbij ik PDF selecteer. Echter, ik krijg steeds de foutmelding "Failed to print document - Printing is not supported on this printer."
Bij de eigenschappen van deze PS file staat dat het is gemaakt met de Wine Postscript driver en dat het formaat PS-Adobe-3.0 is.

Re: PDF maken van PostScript lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/22, 23:00:14 »
hallo,

Ik heb voor bepaalde zaken hetzelfde probleem gehad, ik heb me kunnen verhelpen door het installeren van 'generic cups pdf printer'. Deze kan je terug vinden in synaptic pakketbeheer. Na installatie staat deze gewoon als printer geinstalleerd en kan je terug vinden onder afdrukken.
Ik hoop dat ik je hier mee kan helpen.

Re: PDF maken van PostScript lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/24, 21:57:52 »
hallo,

Ik heb voor bepaalde zaken hetzelfde probleem gehad, ik heb me kunnen verhelpen door het installeren van 'generic cups pdf printer'. Deze kan je terug vinden in synaptic pakketbeheer. Na installatie staat deze gewoon als printer geinstalleerd en kan je terug vinden onder afdrukken.
Ik hoop dat ik je hier mee kan helpen.

Ik heb Cups-pdf (ik zag er geen generic bij staan) geïnstalleerd, maar het probleem blijft. Ik heb een dual boot Windows XP - Ubuntu 11.04 en heb het opgelost door met Finale onder XP even de PDF-jes aan te maken. Het zal er wel mee te maken hebben doordat het onder Wine draait, lijkt me, waardoor er iets in de PS file niet compatible is. Met andere printopdrachten met andere programma's kan ik wel pdf-jes maken.
Maar als iemand het antwoord heeft, dan houd ik me aanbevolen, want op mijn laptop heb ik alleen Ubuntu en daar zou ik ook graag met Finale pdf-jes maken.

Re: PDF maken van PostScript lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/24, 22:33:39 »
Ja inderdaad in synaptic staat cups-pdf, maar eens geinstalleerd noemde deze 'generic cups pdf printer' en staat gewoon als printer geinstalleerd. Dus als je in finale de cups-pdf printer selecteert kan je nog steeds niet afdrukken?

Re: PDF maken van PostScript lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/24, 23:42:46 »
Ik weet niet of het om hetzelfde soort postscript gaat (is het misschien een specifiek Adobe formaat?) maar er is het terminalcommando ps2pdf. Heb dat weleens gebruikt voor het invoegen van plaatjes in een LaTeX-document.

Re: PDF maken van PostScript lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/25, 13:58:25 »
Ik weet niet of het om hetzelfde soort postscript gaat (is het misschien een specifiek Adobe formaat?) maar er is het terminalcommando ps2pdf. Heb dat weleens gebruikt voor het invoegen van plaatjes in een LaTeX-document.

Ja, dat werkt. Bedankt.