Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet  (gelezen 847 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Beste,

Ubuntu 10.04 - F-Spot 0.6.1.5

Ik probeer met F-spot foto's in te lezen, maar de foto's in minimaal 1 map wil hij niet pakken. Ik heb ook DigiKam geprobeerd, maar ook digiKam ziet geen foto's in die map. Met EOG afbeeldingsviewer kan ik de foto's wel openen, dus de bestanden lijken me niet corrupt.

ShotWell geeft de mededeling dat "52 bestanden overgeslagen die geen afbeeldingen zijn."

Wie heeft enig idee wat er aan de hand is en hoe ik het euvel kan verhelpen?

Groet,

Jop
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 21:02:26 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline HarzG

  • Lid
Re: FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/11, 21:28:16 »
Kies 1 fotoprogramma en lees daarmee de data in van een fototoestel/geheugenkaart/afbeeldingenmap.
Volgens mij is het namelijk zo, dat het fotoprogramma een index maakt. Deze index kent een ander programma niet en ziet dus de mapinhoud niet.
Als je DigiKam gebruikt, kan je via "importeren" kiezen voor "Afbeeldingen toevoegen" of "Mappen toevoegen". Daarna zou de viewer deze mappen netjes in DigiKam moeten tonen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline liawim

  • Lid
Re: FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/11, 22:15:49 »
En om wat voor bestanden gaat het dan? jpg, nef, etc...
welke camera gebruik je? Misschien instellingen van de camera veranderd?

Offline petervs

  • Lid
Re: FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/11, 22:26:05 »
Heb je de foto's misschien hernoemd? Ik heb zelf gehad dat ik de foto's in een map had hernoemd, en shotwell deze foto's niet kon openen, en EOG wel. Het bleek dat bij hernoemen, er een spatie achter de g van .jpg stond (en dat zie je niet).  De foto's weer "hernoemen" door de spatie weghalen te halen heeft het opgelost. Misschien bij jou ook?
Ubuntu MATE 16.04

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/12, 08:53:56 »
De foto's staan al op de HD. In het verleden al eens over gezet met windows en later met linux. Vanavond ga ik de optie van petervs proberen. Wellicht is er bij het importeren iets met de extensie gebeurd (ik denk het niet, maar wil het uitsluiten).

Er staan meer dan 7000 foto's op de HD die in het verleden al zijn ingeladen vanaf de camera. Het gaat in ieder geval om foto's (52 van de 305) die in een bepaalde map staan en kennelijk in één batch van de camera zijn gehaald.

Andere suggesties zijn ondertussen van harte welkom!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/12, 09:33:55 »
Misschien dat de rechten anders staan, maar dan zou EOG er ook problemen mee moeten hebben.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: FSpot / ShotWell / DigiKam herkent sommige foto's niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/12, 21:02:11 »
Soms kan de oplossing zo simpel zijn. Ergens was de extensie verdwenen, maar sommige programma's (EOG) herkennen het dan nog steeds als plaatje.

@Petervs: bedankt voor het aangeven van de richting!
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.