Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een handig programma?  (gelezen 5776 keer)

een handig programma?
« Gepost op: 2008/06/03, 12:44:05 »
uit verveling heb ik een klein programma ineengestoken. het stelt nu nog niet veel voor omdat ik niet echt weet of het wel handig is of dat men erop zit te wachten.

ge kunt veelgebruikte configuratie bestanden openen via een gui in plaats van het pad in de terminal in te tikken. bij het selecteren van een bestand kunt ge kiezen voor wat extra hulp (momenteel nog niet echt hulp...).


hier een screenshot:



nu, is het de moeite om hier wat verder aan te werken? is dit misschien handig voor beginners die niet meteen de terminal willen openen?


ahja, als er interesse is of iemand het eens wil bekijken, kan ik het wel uploaden. => http://ifile.it/82fq4dc

Offline siegi

  • Lid
een handig programma?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/03, 13:28:13 »
Mooi idee :)
Maar beginners moeten nog steeds de bestandjes handmatig bewerken.
Voor grub menu.lst lijkt me bv startupmanager een betere keuze.

een handig programma?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/03, 13:54:59 »
ja inderdaad. ik had dit idee eigenlijk al een hele tijd geleden, en nu toch iets van gemaakt. maar er is inderdaad al startup manager, en eigenlijk gaat de sources.list via systeem=>beheer=>softwarebronnen (hoewel het meestal handmatig word aangewezen), en xorg.conf is ook niet meer zo heel nuttig in hardy.
nu dit zijn zowat de meest bewerkte bestanden denk ik zo. misschien nog /etc/fstab ofzo.

ik laat het gewoon in de teksteditor openen, dus maar heel simpel. ik heb geen goesting om iets in elkaar te steken dat automatisch bestanden aanpast en mensen hun systeem kan overhoop halen, daar ben ik nog niet aan toe kwa programmeren.

Offline tabasco

  • Lid
een handig programma?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/03, 14:17:07 »
Het kan veelbelovend zijn.... Met wat aanpassingen die het aantrekkelijker maken ipv zelf via gedit het desbetreffende bestand te bewerken.

Zoals siegi zegt lijkt het mij ook niets voor beginners, maar juist meer iets voor gevorderden die snel de terminal willen omzeilen.

Wat betreft de aanpassingen kun je denken aan :
- hulp en voorbeeldconfiguraties (die je van hier kunt halen).
- Maak een snelle (of automatische) backup mogelijkheid voor de bestanden.
- bestand wisselaar, zet snel een backup terug of maak het mogelijk te kiezen tussen oudere configuratie bestanden

een handig programma?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/03, 15:56:49 »
hmja, ik dacht nochtans dat dit meer iets voor beginners was, ge hoort toch wel vaker dat als ze net een dag of 2 bezig zijn, nog geen goesting hebben om de terminal te openen, laat staan dat ze weten wat het is. en ik denk dat als gevorderde ge sneller het pad hebt ingetikt dan in uw menu naar dit programma te zoeken.

maar zoals ge zegt, als er aanpassingen komen met wat handige functies, kan het voor iedereen wel aantrekkelijk zijn.
die hulp en voorbeeldfuncties wou ik (als het al zover zou komen) sowieso door iedereen zijn ingevingen wat in mekaar steken, ik ben namelijk niet zo goed in van die dingen.

zo een backup mogelijkheid had ik ook al aan gedacht en is ook niet zo moeilijk om te doen volgens mij.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
een handig programma?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/03, 16:59:43 »
Zat zelf ook met het idee om dit (ongeveer) in de zomer te gaan maken, kan het dus alleen maar toejuichen :D

Offline charclo

  • Lid
een handig programma?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/03, 18:01:52 »
Ik navigeer altijd gewoon naar deze bestanden in Nautilus en als ik ze met beheerdersrechten wil openen kan dit dmv het nautilus-gksu pakketje dat via synaptic beschikbaar is.

Volgens mij kan je je beter toespitsen op het bewerken van het configuratiebestandje zelf. bv fstab op een grafische manier bewerken om harde schijven, samba shares enz... op een gemakkelijke manier toe te voegen. Als je programmaatje dan klaar is kan je altijd proberen het standaard in Ubuntu te krijgen.

Zelf ben ik een tijdje geleden aan iets soortgelijks bezig geweest => http://code.google.com/p/lirc-configuration-tool/ , ik heb hier al eventjes niet aan gewerkt omdat ik met andere projecten bezig ben maar ik zal het ooit wel eens afwerken.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

een handig programma?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/04, 09:51:36 »
Citaat van: dvdmeer
Zat zelf ook met het idee om dit (ongeveer) in de zomer te gaan maken, kan het dus alleen maar toejuichen :D
dus was het toch niet zo een gek idee :)


Citaat van: charclo
Volgens mij kan je je beter toespitsen op het bewerken van het configuratiebestandje zelf. bv fstab op een grafische manier bewerken om harde schijven, samba shares enz... op een gemakkelijke manier toe te voegen. Als je programmaatje dan klaar is kan je altijd proberen het standaard in Ubuntu te krijgen.
hmja, zoals al gezegd ben ik daar nog niet aan toe, ik zou wel willen, daar niet van, maar ik heb geen zin om een tweede automatix ofzo in mekaar te steken.


nuja, ik zal er zelf ook nog eens wat over nadenken wat i ker precies mee ga doen. natuurlijk zijn suggesties of mensen die wullen meehelpen altijd welkom.

een handig programma?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/16, 10:54:08 »
oke, ik ben er toch nog wat mee verder gegaan. er is een backup functie toegevoegd waarmee ge makkelijk backups kunt maken en terugzetten. er is ook de mogelijkheid om zelf bestanden toe te voegen (en terug te verwijderen natuurlijk).

wat werkt nog niet:
- de about-knop (gewoon al toegevoegd voor plaatsvulling op de balk)
- zelf toegevoegde/verwijderde bestanden komen niet in de combobox te staan (wel in de combobox bij opties), hiervoor moet even het programma herstart worden.
- iets wat ik nog niet heb gezien, maar gij wel?

het is hier te downloaden: http://ifile.it/qt1lei9
gewoon uitpakken en starten met ./run_app .

ahja, let niet op de letters qfc, deze zijn gewoon willekeurig bij gebrek aan een programmanaam.

een handig programma?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/19, 14:38:36 »
en er is niemand die het eens heeft gedraaid en er iets over wil zeggen?

Offline woteb

  • Lid
een handig programma?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/19, 16:34:18 »
Is het soms een idee om mijn blokkendoos-scriptjes hiermee te laten draaien?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

een handig programma?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/19, 17:47:31 »
hmm krijg een fout melding bij executie :
Traceback (most recent call last):
  File "main_dialog.py", line 106, in
    hwg = MainDlg()
  File "main_dialog.py", line 19, in __init__
    self.bckpdlg = backup_dialog.BackupDlg()
  File "/home/adriaan/Desktop/qfc/qfc/backup_dialog.py", line 19, in __init__
    self.gen = general.GeneralOptions()
  File "/home/adriaan/Desktop/qfc/qfc/general.py", line 10, in __init__
    self.check_env()
  File "/home/adriaan/Desktop/qfc/qfc/general.py", line 25, in check_env
    if os.environ['DESKTOP_SESSION'].startswith('kde'):
  File "/usr/lib/python2.5/UserDict.py", line 22, in __getitem__
    raise KeyError(key)
KeyError: 'DESKTOP_SESSION'

een handig programma?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/19, 18:02:28 »
sylvarant, ik weet niet meteen waar dit aan kan liggen. ik zal eens kijken waar dit aan kan liggen, misschien een bepaald python pakketje dat er bij u nog geinstalleerd moet worden geinstalleerd.

wat als ge deze regels 1 voor 1 in de terminal typt, krijgt ge dan dezelfde error?
python
import os
os.environ['DESKTOP_SESSION']


Citaat van: woteb
Is het soms een idee om mijn blokkendoos-scriptjes hiermee te laten draaien?
geen idee, leg eens uit :)
voorlopig dient het alleen om snel tekstbestanden te kunnen openen en backups ervan te maken.

een handig programma?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/19, 23:03:05 »
ok, blijkbaar is mijn stukje code om te kijken welke desktop environment er draait niet echt bullet proof. op feisty en hardy, zowel gnome als kde werkt dit wel, maar heb net even mandriva geboot en daar krijg ik dus een gelijknamige foutmelding.
mag ik even weten welke distro ge hebt gebruikt toen ge dit hebt getest sylvarant?

een handig programma?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/19, 23:42:20 »
ubuntu 8.04 onder gnome, maar kstart hem wel op via slim (vervanger voor gdm, en deze initialiseert een aantal dingen niet)
kzal straks eens herstarten onder gdm en dan zien of het werkt

een handig programma?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/19, 23:49:33 »
jah dus net getest en zoals verwacht werkt hij perfect (behalve dat de helpmij optie nogal raar gepositioneerd staat ik denk dat beter
een icoontje wordt ofzo)
maar onder slim wilt ie niet werken maar daarzal niets aan te doen zijn want slim is window manager onafhankelijk tenzij dat
ge een terminal aanbied in het geval er geen windowmanager gevonden is.

een handig programma?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/20, 00:09:07 »
ok, bedankt. dat word dan eens even wat zoeken hoe zoiets word opgelost. ik ken dat slim niet, zal er morgen ook eens naar kijken.
eigenlijk word er gewoon naar de desktop environment gekeken om een standaard tekst editor en grafisch paswoord in te stellen (gedit en gksudo onder gnome, kate en kdesu onder kde), maar dit zal precies toch wat uitgebreid moeten worden blijkbaar.

waarom vind ge de positie van het helptekst vak niet zo goed? als het een button word, zal er weer een nieuw venster geopend moeten worden, dat lijkt mij minder goed dan de expander die er nu staat.

een handig programma?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/20, 07:28:54 »
persoonlijk vind ik het een nogal ongewone positie voor een help optie, want die wordt meestal
in een apart venster geladen maar je moet daar natuurlijk zelf over oordelen.[
slim : http://slim.berlios.de/

een handig programma?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/25, 15:10:48 »
hier even een nieuwere versie: http://ifile.it/82fq4dc

er zijn een paar opties toegevoegd (alsook om de "help mij" functie te verbergen), en als hij de vensterbeheerder niet zelf kan detecteren geeft hij een error en kunt ge handmatig de tekst editor en grafische su-box instellen.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
een handig programma?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/25, 16:29:39 »
Heb het even bekeken, het is natuurlijk nog niet af, maar ziet er wel oké uit.