Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bad Sector  (gelezen 436 keer)

Offline peter40

  • Lid
Bad Sector
« Gepost op: 2012/10/27, 12:25:26 »
Op mijn mediaplayer heb ik een bad sector mijn films lopen er niet op. Is er in Debian een programma waariin ik dat kan aanpakken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bad Sector
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/27, 16:36:35 »
Mijn advies is namelijk altijd: Zodra een hardeschijf ook maar 1 bad sector laat zien: in de vuilnisbak ermee.
Moderne schijven proberen namelijk met trucjes te voorkomen dat je ze ziet, er zijn een aantal 'reserve' sectoren die worden gebruikt zodra er een slechte gevonden word.
Zodra jij in je OS/scan dus 1 bad sector ziet zijn er al veel meer en is de reserve op.
Dit geeft aan dat er grote problemen zijn met een schijf.....en dus gewoon weg ermee voor je data begint te verliezen (waarvan de backup natuurlijk altijd net ouder is als je wilt.....)
Je verhaal klopt niet.
De uitgewisselde sectoren kun je zien met smart.(in schijf gereedschap).
Je kan ook zien of er meer sectoren geplant zijn om uit te wisselen(na meerdere malen getest te zijn).
1 is niet zo erg, je kan wel opnieuw formateren of meerder malen op je hd gaan schrijven op elke sector te testen.
Hier kun je hd testen, maak altijd eerst een backup van je hd,
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
read-write Test (non-destructive)

This test is designed for devices with data already on them. A non-destructive test writes a random pattern to a sector, reads the sector to verify the write, and then writes what was on the original sector. This is a single pass test and is useful as a general maintenance test.

# badblocks -nsv /dev/<device>

Deze is sneller,
sudo badblocks -nsvb 4096 /dev/sdx
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt wel je slechte sectoren in de gaten houden, indien dit oploopt dan je hd uitwisselen.
Laat je smart zien van je hd met een foto.

En wat betekend dit?
Op mijn mediaplayer heb ik een bad sector mijn films lopen er niet op.

« Laatst bewerkt op: 2012/10/27, 16:38:06 door jan11000 »

Re: Bad Sector
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/27, 16:59:04 »
Nieuwe kopen zou ik zeggen, bespaart een hoop ongemak.

Offline peter40

  • Lid
Re: Bad Sector
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/01, 09:38:19 »
Nou slaan mijn films ook af terwijl ze nog een half uur te gaan hebben koop en nieuwe.