Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multi-seat in 10.04?  (gelezen 5810 keer)

Offline HarJ2

  • Lid
multi-seat in 10.04?
« Gepost op: 2010/03/06, 16:42:12 »
Hay
In Ubuntu 9.04 zou nog een multiseat opstelling mogelijk zijn, maar met de nieuwe 9.10 is een nieuwe xdm-configuratie opgenomen die niet meer handmatig aan te passen is. Mij lijkt het een van DE grote voordelen van Linux tov Windows het multi-user principe, en daarom is het voor mij een grote uitdaging als al mijn gezinsleden tegelijk op een PC zouden kunnen werken.
Is er al iets bekend over de mogelijkheden van 10.04 mbt multiseat?
Of is er een software pakketje of script dat dit redelijk eenvoudig laat instellen?

groeten harry
Ubuntu 12.04LTS64bits         Dell inspiron 620 i5-2320                          RAM 8 G
                           VirtualBox 4.1.12 OSE
Ubuntu 11.10-32b           Windows2000            WindowsXP           Windows7-64b

Offline palm

  • Lid
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/21, 18:17:24 »
Hay
In Ubuntu 9.04 zou nog een multiseat opstelling mogelijk zijn, maar met de nieuwe 9.10 is een nieuwe xdm-configuratie opgenomen die niet meer handmatig aan te passen is. Mij lijkt het een van DE grote voordelen van Linux tov Windows het multi-user principe, en daarom is het voor mij een grote uitdaging als al mijn gezinsleden tegelijk op een PC zouden kunnen werken.
Is er al iets bekend over de mogelijkheden van 10.04 mbt multiseat?
Of is er een software pakketje of script dat dit redelijk eenvoudig laat instellen?

groeten harry
blijkbaar wel:
http://www.youtube.com/watch?v=i0opddLITyo
http://www.youtube.com/watch?v=0rqRnvdN8Eg

Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/22, 12:43:10 »
Hier staat een beschrijving voor 9.10m waar je gdm dan moet vervangen door kdm. Maar ik weet niet of dat wenselijk is:
https://help.ubuntu.com/community/MultiseatX

Offline HarJ2

  • Lid
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/26, 20:18:03 »
dank je voor de link. De Belgische firma was mij al eerder opgevallen en laten leuke dingen zien. Hoe ze het echter doen blijft goed verborgen. Ik zie net op Youtube dan MicroSoft iets dergelijks aan de man brengen, namelijk Windows Multipoint Server 2010 RC2. Ik begrijp dat dit een Release Candidate is? En ik vermoed dat dit straks veel geld gaat kosten.
Mijn hoop is dat een dergelijke opstelling met Ubuntu even eenvoudig te realiseren is. En dat dan zonder bijkomende kastjes zoals bij HP (een verwant filmpje ook op Youtube).
Helaas ben ik niet zo'n hacker dat ik dit allemaal zelf kan uitvogelen. Maar ik ben enthousiast van het idee dat op een dergelijke manier van een processor gebruik gemaakt kan worden, want Linux is van huis uit een multi-user systeem. Waarom wordt dat dan zo weinig gebruikt?

Ubuntu 12.04LTS64bits         Dell inspiron 620 i5-2320                          RAM 8 G
                           VirtualBox 4.1.12 OSE
Ubuntu 11.10-32b           Windows2000            WindowsXP           Windows7-64b

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/11, 23:38:30 »
Die belgische firma heeft simpelweg gdm gedowngrade, zij doen het niet met de "nieuwe" gdm. Flauw. Ik heb het wél werkend gekregen dmv een aangepaste gdm en consolekit (wat is open-source toch mooi ;)). Speciaal daarvoor heb ik een blog gemaakt:

Multiseat on Ubuntu 10.04

Het duurt nog even voordat ik alle tutorials af heb, maar het komt er zeker op. Stay tuned! :)

Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/12, 12:09:53 »
Ik heb 'm gebookmarked. :) Top!

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/14, 08:53:29 »
Die belgische firma heeft simpelweg gdm gedowngrade, zij doen het niet met de "nieuwe" gdm. Flauw. Ik heb het wél werkend gekregen dmv een aangepaste gdm en consolekit (wat is open-source toch mooi ;)). Speciaal daarvoor heb ik een blog gemaakt:

Multiseat on Ubuntu 10.04

Het duurt nog even voordat ik alle tutorials af heb, maar het komt er zeker op. Stay tuned! :)
Tja, dat het werkt weet ik ook wel, maar stabiel is wat anders.Die nieuwe gdm is en blijft vooralsnog een draak en volgens velen een miskleun. Dat is misschien wel de reden waarom ubuntu versies de oude gdm in hun repos houden.

Offline Wasda

  • Lid
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/14, 14:53:09 »

Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/14, 15:12:32 »
Interessant, dat zeker.

De vraag hoe handig dit is en in welke situaties (thuis, school, werk). Is het werkbaar, wat zijn de minimale system requirements (per x aantal personen), in hoeverre heb je last van elkaar (processen) en wel/niet afgeleid worden etc etc.

Offline daanmidd

  • Lid
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/14, 20:36:27 »
Geweldig dat je dit voor ons gaat doen.
Ik heb het een tijdje geleden nog geprobeert, maar tevergeefs.
Dit probeerde ik toen met downgraden van de GDM, hierbij kon ik ze wel verschillend starten, maar om een of andere reden niet tegelijkertijd... (Hij gaf dan de melding dat er al een scherm actief was o.i.d)

Doe je dit met twee videokaarten of met één?
« Laatst bewerkt op: 2010/04/14, 20:38:46 door daanmidd »
You are Unique, Just like Everyone Else

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/21, 18:01:19 »
Hey jongens en meiden! Ik heb even vastgezeten in Amerika, dus ik heb er niet aan kunnen werken. Nu heb ik eerst een week vol met repetities, dus het duurt nog even.

Tja, dat het werkt weet ik ook wel, maar stabiel is wat anders.Die nieuwe gdm is en blijft vooralsnog een draak en volgens velen een miskleun. Dat is misschien wel de reden waarom ubuntu versies de oude gdm in hun repos houden.
Weet jij dat het werkt? Ik daag je uit, laat maar zien.

De repository's van Ubuntu 10.04 bevatten de oude GDM niet meer. Ik ben het niet met je eens dat de nieuwe gdm van slechte kwaliteit is. Sterker nog, ik zie veel voordelen ten opzichte van de oude! Het integreert eindelijk met Consolekit, is logischer opgebouwd, ondersteund het dymamisch aanpassen van de configuratie, integreert met Plymouth en ziet er een stuk beter uit.

Verder is het niet instabiel, je gebruikt waarschijnlijk gewoonweg een onstabiele versie.

Ik heb 'm gebookmarked. :) Top!

+1
Dank jullie beiden!

De vraag hoe handig dit is en in welke situaties (thuis, school, werk). Is het werkbaar, wat zijn de minimale system requirements (per x aantal personen), in hoeverre heb je last van elkaar (processen) en wel/niet afgeleid worden etc etc.
Ik heb nog geen echte harde cijfers voor je, maar ik denk dat een moderne dual-core processor het systeem vlekkeloos kan aansturen. Wat wel belangrijk is, is de keuze van de juiste harde schijf. Doordat gebruikers beiden gegevens op kunnen vragen, die (fysiek gezien) ver van elkaar liggen, kunnen de koppen van de harde schijf het nogal druk krijgen. Een SSD is natuurlijk een optie.

Doe je dit met twee videokaarten of met één?
Kan allebei. Zolang je de open-source drivers van AMD/ATi gebruikt, kan alles ;). Bij NVidia ligt het ietsje anders; hier moet je juist de closed-source driver gebruiken. Met de laatste heb ik meerdere GUI's per kaart nog niet werkend gekregen.

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/16, 20:17:21 »
Hoi iedereen,

Een kleine update van mijn kant. De eerste tutorial is online! Multiseat op Ubuntu 10.04 is nu dus werkelijkheid :). Ik hoop dat jullie het leuk vinden.

Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/18, 18:48:58 »
Top! :)

Nog een vraagje, ik zie dat je de benodigde pakketten op dropbox aanbiedt. Is het niet mogelijk om voor deze pakketten te verwijzen naar de orginele bronnen? Veel mensen vinden het niet prettig om software van ongecontrolleerde bronnen te installeren.

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/18, 19:25:39 »
Oh, ja, dat klopt. Het zijn gepatchte versies uit de git van xorg. Ik kan het wel zo maken dat iedereen de git versie ophaalt, patches applied en vervolgens compiled, maar dit neemt veel meer tijd in beslag. Bovendien moet er dan 700 MB aan builddependencies gedownload worden. Hier geef ik iedereen ook nog eens de source van de Debian pakketten, zodat ze zelf kunnen controleren op virussen.

Of bedoel je dat niet?

Re: multi-seat in 10.04?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/18, 19:46:32 »
Ok, het zijn dus gepatchte pakketten. Ik dacht dat het alleen oudere versies waren. In dat geval is het inderdaad erg omslachtig. :)