Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8 Pro  (gelezen 848 keer)

Offline miel

  • Lid
Windows 8 Pro
« Gepost op: 2013/02/02, 13:20:56 »
Beste leden,
 is het mogelijk om  Windows 8 Pro te installeren op een van de twee vrij beschikbare partities (zie bijlage).
En wel zonder dat mijn kostbare Ubuntu 12... daarvan hinder ondervind.
De reden voor mijn vraag is dat ik nogal wat randapparaten  heb die eigenlijk alleen goed onder Windows functioneren. 
Het zou mij de moeite waard zijn om de twee OS naar keuze te gebruiken op een en de zelfde PC.
In het verleden deed ik dat met W Vista en Ubuntu 10.
Ubuntu was op die pc geïnstalleerd als "buurman" van Windows Vista. Vista ging ter ziele en mij restte Ubuntu.
Nu is het andersom, Ubuntu is mijn OS en W 8 zou ik apart in een partitie op de HD willen installeren.
Een groet, Miel

Re: Windows 8 Pro
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/02, 13:34:15 »
Ik denk dat het wel moet kunnen, maar Windows 8 zal GRUB slopen (overschrijven met eigen loader) en Ubuntu niet herkennen dus je moet dan via de Ubuntu-CD grub weer herstellen.

Offline miel

  • Lid
Re: Windows 8 Pro
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/02, 15:55:43 »
Hallo Femke98,
De randapparatuur die ik heb staan bestaat uit een Canon multifunction MG6150 printer scanner copier etc. Werkt niet goed wanneer ik bedien vanaf de PC. Nu safe ik al mijn te printen bestanden op een USB stick en die steek ik in de printer. Dat werkt maar is omslachtig. Scannen vanaf de PC lukt de ene keer wel, de ander niet. Een ander apparaat dat ik graag wil gebruiken is een graphical tablet waarmee je grafische bewerkingen kan uitvoeren. Het werkt als een tekenbord. Dan nog een diascanner die altijd klaagt dat hij Windows niet kan vinden. De bewerkingsprogramma's van mijn Fuji camera's functioneren  helemaal niet zonder Windows en ook de installatie software van mijn LG IPS LED monitor, speciaal voor fotobewerking kan niet zonder Windows. Ergerlijk maar niet onoverkomelijk. In het verleden heb ik WIndows, XP en later Windows Vista wel met Ubuntu op mijn HDD gehad dat kan dus maar ik ben voorzichtig geworden met Windows. En omdat ik nu Ubuntu 12.10 gebruik, (er staat dus geen oudere versie van Windows meer op de HDD) moet ik oppassen. 
Alle adviezen en instructies die ik over dit onderwerp op internet heb gevonden gaan uit van een reeds aanwezige versie van Windows8 op de HDD. Dat is dus bij mij niet het geval. 
« Laatst bewerkt op: 2013/02/02, 15:57:14 door miel »

Offline miel

  • Lid
Re: Windows 8 Pro
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/02, 16:00:16 »
Ik denk dat het wel moet kunnen, maar Windows 8 zal GRUB slopen (overschrijven met eigen loader) en Ubuntu niet herkennen dus je moet dan via de Ubuntu-CD grub weer herstellen.

Je begrijpt dat het slopen van de GRUB mij geen prettig gevoel geeft. Vandaar de voorzichtige benadering. Ik werk wel al erg lang met PC's maar ben geen crack in het manipuleren van operating systems. miel

Re: Windows 8 Pro
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/02, 16:01:47 »
Ik denk dat het wel moet kunnen, maar Windows 8 zal GRUB slopen (overschrijven met eigen loader) en Ubuntu niet herkennen dus je moet dan via de Ubuntu-CD grub weer herstellen.

Je begrijpt dat het slopen van de GRUB mij geen prettig gevoel geeft. Vandaar de voorzichtige benadering. Ik werk wel al erg lang met PC's maar ben geen crack in het manipuleren van operating systems. miel
De GRUB zal 100% zeker gesloopt worden. Maar dat is absoluut geen probleem, het kost alleen wat meer moeite, want onze Pjotr heeft hier een goede handleiding voor: https://sites.google.com/site/computertip/grub
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Windows 8 Pro
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/02, 16:11:38 »
Ik denk dat het wel moet kunnen, maar Windows 8 zal GRUB slopen (overschrijven met eigen loader) en Ubuntu niet herkennen dus je moet dan via de Ubuntu-CD grub weer herstellen.

Je begrijpt dat het slopen van de GRUB mij geen prettig gevoel geeft. Vandaar de voorzichtige benadering. Ik werk wel al erg lang met PC's maar ben geen crack in het manipuleren van operating systems. miel

Zoals Cheap al heeft gezegd: het klinkt erger dan het is. Maar goed je ontkomt er niet aan als je echt Windows wil installeren achter Ubuntu. Het enige alternatief is wat Femke98 zegt: helemaal opnieuw beginnen met eerst de installatie van Windows en dan pas Ubuntu. Dan is je huidige Ubuntu-installatie dus ook weg.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows 8 Pro
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/02, 16:15:22 »
Voor je begint met W8 kun je Grub laten wegschrijven/installeren op een (bootable) USB stick, (als je nog een floppydrive aan boord hebt, kan ook) doe dat ook op de partitie van Ubuntu zelf.
Daarvan kun je diverse beschrijvingen vinden op de fora.
Vanaf de USB stick kun je dan, in geval van nood, Ubuntu opstarten.
Nu pas Windows8 installeren.
2 keuzes:
1/
Installeer EasyBCD in Windows
Geef in EasyBCD de Ubuntu installatie aan en je krijgt een Windows bootmenu met keuze Windows Ubuntu.
2/
of repareer de Grub middels de LiveCD of nadat je van de aangemaakte USB bent opgestart(ook beschreven op diverse fora)

Opmerking, de USB is best FAT(voor oudere PC's FAT16) geformatteerd met gparted en let op dat de bootflag is aangezet.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline miel

  • Lid
Re: Windows 8 Pro
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/05, 19:25:27 »
Voor je begint met W8 kun je Grub laten wegschrijven/installeren op een (bootable) USB stick, (als je nog een floppydrive aan boord hebt, kan ook) doe dat ook op de partitie van Ubuntu zelf.
Daarvan kun je diverse beschrijvingen vinden op de fora.
Vanaf de USB stick kun je dan, in geval van nood, Ubuntu opstarten.
Nu pas Windows8 installeren.
2 keuzes:
1/
Installeer EasyBCD in Windows
Geef in EasyBCD de Ubuntu installatie aan en je krijgt een Windows bootmenu met keuze Windows Ubuntu.
2/
of repareer de Grub middels de LiveCD of nadat je van de aangemaakte USB bent opgestart(ook beschreven op diverse fora)

Opmerking, de USB is best FAT(voor oudere PC's FAT16) geformatteerd met gparted en let op dat de bootflag is aangezet.

Graag kom ik hier later op terug, er wachten andere zaken die ik eerst wil afhandelen.
Een groet, Miel