Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: weet jullie wat ik erg vind?  (gelezen 829 keer)

weet jullie wat ik erg vind?
« Gepost op: 2024/02/27, 11:49:31 »
Er worden hier op deze website veel vragen gesteld,en alle vragen krijgen wel een antwoord,maar toch worden er 8op10 niet opgelost.
Vind ik erg dat daar geen aandacht meer word aan gegeven?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/27, 11:57:47 »
Een oplossing is niet altijd mogelijk:
- herhalend foutief doorgeven wat er voorvalt
- slechte omschrijvingen van het probleem
- niet begrijpen wat er voorgesteld wordt als oplossing
- (bijna geen) kennis van linux en/of computerhardware

Eerlijk gezegd: ik antwoord ook niet verder als je ziet dat het niet mogelijk is door bovenstaande redenen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #2 Gepost op: 2024/02/27, 12:21:15 »
ja daar heb je wel een punt hoor,ik zie wel vaak er word een vraag gestel ze krijgen er een antwoord op, en daarna hoor je die TS niet meer.
Als ze het niet begrijpen dan kunnen ze dat toch zeggen, ik doe dat ook en zeker als ze in dialect beginnen te antwoorden =D

linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/27, 13:01:05 »
Citaat
Een oplossing is niet altijd mogelijk:
- herhalend foutief doorgeven wat er voorvalt
- slechte omschrijvingen van het probleem
- niet begrijpen wat er voorgesteld wordt als oplossing
- (bijna geen) kennis van linux en/of computerhardware

Volledig akkoord hiermee .

Een forum zoals dit heeft niet als bedoeling om de juiste oplossing aan te bieden, maar mee te denken en trachten naar een juiste oplossing te vinden . Wij zijn ook geen proffesionals. .
« Laatst bewerkt op: 2024/02/27, 13:04:07 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline aartje

  • Lid
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/27, 13:32:37 »
ja daar heb je wel een punt hoor,ik zie wel vaak er word een vraag gestel ze krijgen er een antwoord op, en daarna hoor je die TS niet meer.
Als ze het niet begrijpen dan kunnen ze dat toch zeggen, ik doe dat ook en zeker als ze in dialect beginnen te antwoorden =D
Dat is het grote nadeel van een niet-Windows of niet-Apple systeem. Ik zou ook niemand een Linux-systeem aanraden
als hij
A) Niet er in is ge-interesseerd is om zich te verdiepen in Linux, en het ook niet leuk vindt om zich er in te interesseren.
B) Er niemand fysiek in de buurt is die in staat is om problemen op te lossen met het systeem.
    Bij windows zijn er vaak handige buurjongens (en/of meisjes) die wel na even op je systeem te hebben gezeten en na
    wat gerommeld een probleem kunnen oplossen. Ook zijn er bij de gangbare systemen (windows, eventueel apple)
    commerciele mogelijkheden van probleemoplossing.
C) Als je echt afhankelijk bent als commercieel bedrijf van je systeem en het goed werkt onder Windows dan kan je het je niet
  veroorloven dat je systeem niet of niet goed werkt.

Ik heb tientallen jaren Unix/Linux-systemen beroepsmatig onderhouden en kan het me niet voorstellen dat ik problemen
kan oplossen zonder fysiek aanwezig te zijn bij de systemen (uitzonderingen daargelaten, simpele problemen) en
zeker niet als de gebruiker het "dialect" niet verstaat.
Een groot nadeel is nu ook dat de "steunpunten" niet meer bestaan.

PS Dit alles wil niet zeggen dat ik Windows beter vind dan Unix/Linux, integendeel, ik zou er persoonlijk  niet aan moeten
denken om standaard op Windows te moeten werken en dat heb ik tegen heug en meug moeten doen toen ik
van baan veranderde en in een omgeving kwam met alleen Windows (98SE en XP)
   
« Laatst bewerkt op: 2024/02/27, 13:38:20 door aartje »

Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #5 Gepost op: 2024/02/27, 13:46:18 »
Ik werk al een tijd met linux en ubuntu en moet zeggen, dat ik al aardig op mijn eigen manier heb bijgeleerd,En als ik iets fout doe en mijn systeem crasht dan herinstalleer ik het opnieuw en zo leer je uit u fouten.

Sommige vergeten dat de terminal het hart is van het systeem, en als je daar niet weet wat te doen kan je alles om zeep helpen, en dan ja zitten ze met problemen.
Ik maak altijd een backup voor ik iets toevoeg via de terminal, is er iets fout dan zet ik het weer terug en alles is als tevoren.

momenteel heb ik al redelijk wat tips staan die ik getest heb en werken.daarom weet ik als er iemand mijn tip gebruikt dat hij hierdoor niet in de problemen gaat komen.

groeten
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #6 Gepost op: 2024/02/27, 13:46:42 »
Citaat
Dat is het grote nadeel van een niet-Windows of niet-Apple systeem. Ik zou ook niemand een Linux-systeem aanraden
als hij

Een computer is een machine die word aangestuurd door een besturingssysteem .Net hetzelfde zoals een wagen word aangedreven door een motor en de bestuurder zelf het besturingssysteem is . Ken je niets van een wagen besturen zul je ook snel brokken maken .
Als je niet logisch kunt denken en geen wiskunde kennis hebt ga je niet veel van computers kennen of misschien niets van computers kennen !
Mijn allereerste computer dateert uit 1965 toen ik in het eerste leerjaar zat , en bezit er nog altijd eentje .
Als je weet dit te gebruiken kun je logisch nadenken  :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Abacus_(rekentuig)

En mijn allereerste programmeer kennis heb ik van de commodore 64 waarop ik uit mezelf leren programmeren heb in Basic .
https://nl.wikipedia.org/wiki/BASIC

En toen ik dat voor het eerst zag , dan zei ik in mezelf .
Amai is het dat maar , dat heb ik ooit nog gezien in de jaren 60 in de les wiskunde .Opdrachten invoeren en laten uitvoeren .
En wie DOS kennis heeft , die begrijpt Linux ook .
Microsoft en Apple hebben met hun besturingssysteen het de mensen makkelijk gemaakt maar ook veel dommer gemaakt in de zin van, als dat ding in ons plaats denkt waarom zouden wij dan onze eigen hersenen nog moeten gebruiken .
« Laatst bewerkt op: 2024/02/27, 13:48:36 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #7 Gepost op: 2024/02/27, 16:41:07 »
Er worden hier op deze website veel vragen gesteld,en alle vragen krijgen wel een antwoord,maar toch worden er 8op10 niet opgelost.

Ja ik zag het ook al een tijd.
Maar is het niet zo dat sommige vragen dermate specifiek zijn dat een antwoord geven niet simpel is.
Ik zie bv vragen voorbij komen waarbij mensen diep in de software zelf zitten (=linux voordeel), maar dan wordt het wel erg specifiek.
Ikzelf heb bijvoorbeeld ook een nog onopgeloste vraag lopen. Vreemd probleempje Uphoria Interface ... maar ja, wie heeft er nou een Uphoria draaen onder 18LTS en dan toevallig ook nog hetzelfde probleem (gehad)? Weinig lijkt mij, en dan vind ik het niet zo vreemd dat zo iets niet snel beantwoord/opgelost wordt.
Daarnaast is linux ook nog zo veelzijdig een aanpasbaar toepasbaar dat niet iedereen juist de benodigde weg weet, denk ik?

Daar tegenover zie ik heel veel vragen wel, en ook snel, opgelost worden.
Newbies worden bijvoorbeeld heel vaak juist heel snel en goed op weg geholpen. 8-)

Dus ja je hebt een punt. Volmondig eens. Maar wat doen we er aan als antwoorden niet altijd voor de hand liggen?
« Laatst bewerkt op: 2024/02/27, 16:43:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vilamar

  • Lid
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #8 Gepost op: 2024/02/27, 19:56:26 »
knip
- (bijna geen) kennis van linux en/of computerhardware
Eerlijk gezegd: ik antwoord ook niet verder als je ziet dat het niet mogelijk is door bovenstaande redenen.

owla, gastvrijheid, een van de basisprincipes van Ubuntu...


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #9 Gepost op: 2024/02/27, 22:56:03 »
Er worden hier op deze website veel vragen gesteld,en alle vragen krijgen wel een antwoord,maar toch worden er 8op10 niet opgelost.
Maar wat doen we er aan als antwoorden niet altijd voor de hand liggen?
Dat is vaak het probleem.
Wanneer ik aan het toetsenbord zit, dan snap ik vaak (niet altijd) alles.
Wanneer iemand mij gaat vertellen wat het probleem is, dan snap ik vaak niets.
Hiervoor zijn 3 mogelijk oorzaken:
  • De vraagsteller is erg onduidelijk;
  • Mijn bejaarde hersens (71) willen niet meer;
  • ik werk altijd met XFCE (Xubuntu), andere systemen heb ik te weinig ervaring mee.
Toch probeer ik vaak dingen te verhelpen, of te verduidelijken, door vragen te stellen, in de hoop dat anderen een idee hebben.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Oesje

  • Lid
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #10 Gepost op: 2024/02/28, 11:10:33 »
Citaat
Sommige vergeten dat de terminal het hart is van het systeem, en als je daar niet weet wat te doen kan je alles om zeep helpen, en dan ja zitten ze met problemen.
Ik maak altijd een backup voor ik iets toevoeg via de terminal, is er iets fout dan zet ik het weer terug en alles is als tevoren.

Het hart van het systeem is de kernel en in linux de broncode openbron is . Iedereen is dus vrij de linux kernel te gebruiken om er iets anders of beters van te maken . De broncode zelf mag je niet verkopen ! En zo zijn de verschillende Linux distros ontstaan .
Windows en MacOS is de kernel   broncode gesloten , en mag je dus zomaar de broncode niet vrij gaan gebruiken en bewerken .
MacOS en Linux behoren tot de UNIX achtigen .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Unix
De Terminal is niet meer dan de CIL of Command on line editor of je zou het ook een compiller kunnen noemen
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Common_Intermediate_Language?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc

Zoals ik al eerder beschreven heb , heb ik leren compileren uit mezelf op de commodore 64 , wat  een compiller was .
Voor je dat ding kon gebruiken , moest je zelf iets compileren of schrijven  om die te laten opstarten, want meer dan een knipperende cursor kreeg je niet te zien .
En zo heb ik leren begrijpen hoe een computer juist werkt .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64

Wanneer je Ubuntu server gaat downloaden, installeren op je systeem ga je ook alleen maar een terminal venster te zien krijgen en kun je met de CIL zelf je Ubuntu server installeren op je systeem .
« Laatst bewerkt op: 2024/02/28, 11:15:42 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #11 Gepost op: 2024/02/28, 14:21:30 »
MacOS en Linux behoren tot de UNIX achtigen .
MacOC, IOS, IpadOS en IphoneOS zijn afkomsteg uit de BSD stal en zijn volledige Unix versies.
Linux lijkt op Unix, maar is het niet, zoals je schrijft is het een Unix-achtige.
Android en ChromeOS zijn ook Linux distributies.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/28, 14:23:02 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: weet jullie wat ik erg vind?
« Reactie #12 Gepost op: 2024/02/28, 15:51:40 »
Toch probeer ik vaak dingen te verhelpen, of te verduidelijken, door vragen te stellen, in de hoop dat anderen een idee hebben.

Ja precies. Al is het niet de directe oplossing, je kunt wel vaak iemand een juiste denk/zoek richting in helpen wat tot een oplossing leidt. Helemaal als iemand door meerdere mensen een juiste richting in geduwd wordt.
Zo kom ik zelf ook vaak tot de juiste oplossing, ook buiten linux in het dagelijkse leven.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore