Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe de cpu speed tonen in kubuntu  (gelezen 1382 keer)

Offline edwinv

  • Lid
hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Gepost op: 2009/08/06, 11:03:39 »
hoe kan ik in kubuntu de cpu speed wijzigen ?  in xubuntu heb je hiervoor de governor plugin, bestaat er ook zoiets in kubuntu ?

Offline ivo

  • Lid
Re: hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/06, 12:37:37 »
Hallo Edwinv.

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik ben wel benieuwd waarom iemand de CPU snelheid zou willen aanpassen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/06, 13:02:48 »
@ivo: Besparing van stroom (en warmte) als de CPU toch niet veel te doen heeft?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline edwinv

  • Lid
Re: hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/06, 13:47:45 »
heel simpel ik werk met een acer aspire netbook en deze draait standaard op 800 mhz ipv 1,6 ghz - onder ubuntu en xubuntu kon ik deze aanpassen wanneer ik bijvoorbeeld met foto's bezig was - hij staat wel ingesteld op ondemand (dus als hij sneller moet zijn doet hij dat ook), maar ik zou zelf willen bepalen wanneer hij op volle toeren moet draaien en wanneer niet

vandaar deze vraag - en ik vermoed dat dit in kubuntu  ook moet kunnen alleen heb ik dat nog niet gevonden ook niet bij de applets

misschien moet ik dan maar de governor plug in installeren in kubuntu en werkt dit ook

Offline siegi

  • Lid
Re: hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/06, 14:41:51 »
Ik vraag me af wat mis is met de ondemand instelling. Bij gewoon gebruik ga je echt niet veel verschil hebben met de powersave instelling. Het verhogen van de kloksnelheid duurt maar enkele seconden, bijv bij het opstarten van een programma.

Maar als je weet dat kde veel features heeft had je natuurlijk al kunnen vermoeden dat hij het standaard heeft. :)
Klik eens op de batterij en kies voor more. Dan krijg je het configuratiescherm van powerdevil. En maak indien nodig nog een nieuw profiel aan.

Offline edwinv

  • Lid
Re: hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/06, 15:44:33 »
dank je wel, zal ik vanavond even uitproberen

als ik op het net werk (niet op de batterij) draait de netbook toch veel vlotter indien hij op volle capaciteit werkt - daarom wil ik dat hij op batterij ook op volle capaciteit werkt (800 mhz is de helft van de cpu snelheid en het geeft toch een groot verschil als je 1,6 ghz kunt draaien)  alles werkt vlotter - ook surfen
« Laatst bewerkt op: 2009/08/06, 15:46:53 door edwinv »

Re: hoe de cpu speed tonen in kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/07, 10:37:20 »
Ik vraag me af wat mis is met de ondemand instelling.

Onlangs nog voorgehad dat mijn vriendin op mijn laptop een flash-game aan het spelen was en ze vond dat het wat haperde. Waarschijnlijk dat de ondemand te snel terugschakelde naar een lagere klok-snelheid dacht ik. Governor plugin geopend (ik heb xfce) en op performance gezet en onmiddellijk waren de haperingen verleden tijd.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/07, 10:39:56 door ShadowDragon »
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB