Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] grote .Cache  (gelezen 634 keer)

[OPGELOST] grote .Cache
« Gepost op: 2012/12/16, 01:40:34 »
L.S.

Ik zie dat mijn .cache-map bijna 2 Gb groot is; aan de grote kant me dunkt. Kan ik deze zomaar legen? Ik heb al even gezocht op internet, maar de antwoorden zijn niet altijd even helder.

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 18:08:15 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: grote .Cache
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/16, 09:47:34 »
Programma's gebruiken dit om sneller met de gegevens te kunnen werken. Als je via een programma het chache geheugen niet kan legen, zou ik het zeker niet doen. Een programma wat je niet meer gebruikt, daar kan je wel de map van verwijderen. Mocht je toch je chache willen opschonen maak dan een copy van de map, zie post onderaan.
http://askubuntu.com/questions/102046/is-it-okay-to-delete-cache
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline petervs

  • Lid
Re: grote .Cache
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/16, 10:09:21 »
Als je Chromium of Google Chrome gebruikt kan de .cache ook behoorlijk groot worden. De cache van deze browsers kun je in de instellingen van de browsers legen. Om de zoveel tijd kun je dat dan even doen.
Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: grote .Cache
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/16, 11:24:14 »
Ik zou eens zoeken welke subfolder al die ruimte inneemt, en dan nagaan of ik die wil leegmaken.

In principe kán je .cache wissen zonder je systeem te breken, net zoals je configuratiedata van programma's in je home kan wissen.

Re: grote .Cache
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/17, 18:07:27 »
Ik heb het gevonden: na gebruik van Déjà Dup in de Cache een gelijknamige folder van 1,5 Gb. Deze zonder problemen  verwijderd. Verder honderden hele kleinen bestandjes zonder problemen verwijderd. Het is nu weer toonbaar.
Bedankt!
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.