Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe backup maken en terugzetten  (gelezen 1086 keer)

Offline henkchr

  • Lid
hoe backup maken en terugzetten
« Gepost op: 2019/05/06, 15:56:20 »
Hallo, ik heb 3 vragen over backuppen . Ik gebruik nu ubuntu 18.04 lts.

1. met welk backup programma kun je het beste backups maken in ubuntu 18.04 lts.

2. kun je bepaalde bestanden uit een backup ( bijv. een bepaalde folder of bestanden ), terugzetten en niet de gehele backup ? en hoe werkt dat ?

3. kun ik mijn bestanden, gemaakt met het backup programma van ubuntu 16.04lts (was dat deja dup (duplicity bestanden)?), terughalen in / vanuit ubuntu 18.04 lts  ?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/06, 16:18:19 door henkchr »

Offline peer

  • Lid
Re: hoe backup maken en terugzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/06, 16:05:59 »
ik gebruik 'lucky backup'. Daarmee heb ik een backup gemaakt van mijn /home  met een paar uitzonderingen. Alle bestanden worden naar de backup gekopieerd. Oudere bestanden worden automatisch overschreven.

Toevallig heb ik zojuist een aantal bestanden teruggehaald uit de backup omdat ik per ongeluk een directory had gewist. Dit kan gewoon met de filemanager.



Offline henkchr

  • Lid
Re: vragen over backuppen en teruglezen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/06, 21:14:00 »
dank voor reactie !

wie weet het antwoord op vraag 2 en 3 ?
« Laatst bewerkt op: 2019/05/06, 21:15:43 door henkchr »

Re: hoe backup maken en terugzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/06, 22:07:55 »
Gewoon de hele /home map kopieren naar een externe schijf. Dan heb je werkelijk alles gebackupped, inclusief alles van alle gebruikers, inclusief programmainstellingen (al heb je die niet nodig voor een OS-upgrade).

Je kunt alles ineens terug zetten, of bestandje voor bestandje of mapje voor mapje.
Alleen thunderbird (=email + emailaccounts) heeft even een extra handelingetje nodig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline henkchr

  • Lid
Re: hoe backup maken en terugzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/06, 22:56:58 »
(heb geprobeerd de dejadup bestanden handmatig uit te pakken maar dit werkt niet echt fijn en gaat zeeën van tijd kosten )

kan ik met ubuntu 18.04, een gedeelte of de volledige backup van ubuntu 16.04 ,terugzetten naar 1 bepaalde map in ubuntu 18.04 ?

ik maak even een aparte post hiervoor aan, bedankt tot zover !!

 

(mijn backup is gemaakt met deja dup. )


« Laatst bewerkt op: 2019/05/07, 20:10:48 door henkchr »