Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook  (gelezen 864 keer)

kaveegee

  • Gast
Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook
« Gepost op: 2008/02/21, 17:11:19 »
Ik ben gestrand bij mijn pogingen Ubuntu 7.10 Live te laten draaien op mijn Toshiba notebook.

Allereerst de gegevens van het notebook:
Toshiba Satellite M40-277
geheugen: 1024 MB, waarvan 64 MB shared voor video
moederbord: ATI, SB400, Rev0.4b
chipset: ATI, RS400/133 Host Bridge
south bridge: IXP SB400 PCI-ISA Bridge
cpu: Intel Celeron M 1.40 GHz (Dothan-1024K)
video: ATI RADEON XPRESS 200M Series (0x5A42)

Ik heb de ISO gedownload en op CD gebrand.
Vervolgens vanaf CD opgestart via bootmenu van de notebook (F12).
Ik Krijg netjes het Ubuntu-scherm met Engelstalig menu en kan dit met F2 in Nederlands wijzigen.
Dan kies ik voor "Start of installeer Ubuntu", waarna weer een Ubuntu-scherm komt met de oranje bewegende balk.
Vervolgens komen een aantal meldingen.
Na de melding "Starting Gnome display manager" (en nog een paar regels die door de snelheid niet te lezen zijn) gaat het scherm op zwart en stopt alle activiteit, behalve dat de notebook zich niet uitschakelt. Dus doe ik dat door langdurig de aan/uit-schakelaar in te drukken.

Bij de tweede poging heb ik gekozen voor "Start Ubuntu in veilige modus".
Dit leverde bijna hetzelfde resultaat op, met het verschil dat de backlight van het scherm aan bleef en de CD-speler nog een tijdje door ratelde.
Dus ook dit heb ik, na een paar minuten hoopvol wachten toen de CD-speler was gestopt, op de harde manier afgesloten.

Ik ben toen wat gaan rondkijken op fora en las de aanbeveling om de CD te testen en het geheugen.
Ook deze beide zaken heb ik gedaan via het opstartmenu van Ubuntu, met beide een positief resultaat.

Nu kom ik ook allerlei berichten tegen over instructies geven tijdens het booten, zoals "boot: live vga=771".
Maar ik weet niet hoe ik bij deze commandregel kom.
Ook wil ik Ubuntu absoluut eerst Live proberen voordat ik installatie overweeg.

Suggesties?

Alvast bedankt.

Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/22, 19:12:15 »
Probeer een oudere versie nl "dapper drake 6.06" of "fiesty fawn 7.04". Deze worden momenteel nog ondersteund. Dit zijn oudere versies en dus zonder de nieuwste technologie. Maar het geeft je wel een goed beeld over wat Ubuntu is. Staat het je aan, dan kan je de huidige Ubuntu installeren met de zogenaamde "alternate install CD" Deze CD is geen live CD maar daarom kan je met zo'n CD waarschijnlijk wel Ubuntu op je laptop installeren.

PS: op mijn Toshiba liep Ubuntu ook niet van een leie dakje.

Enkele links:
dapper drake 6.06: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
fiesty fawn 7.04 : http://releases.ubuntu.com/7.04/

De alternat CD kan je op de gewone download-site halen maar dan het vakje "alternate install CD" aanvinken.

Succes

Offline Ubert

  • Lid
Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/23, 13:44:37 »
Je zou ook de live cd van de nieuwste alpha 5 kunnen proberen. Hier is de video beter geregeld. Gebruik deze cd alleen maar om te proberen, NIET INSTALLEREN. Wat deze versie is nog niet volledig. Als je het wilt intalleren kan je de ubuntu 7.10 alternate cd nemen.

kaveegee

  • Gast
Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/01, 10:36:55 »
Bedankt voor de suggesties.
Ik heb "Dapper Drake" geprobeerd en deze live-versie deed het wel op mijn Toshiba.
Dus ik kan nu iets verder rond gaan kijken of Ubuntu wat voor mij is.
Mijn eerste indruk is goed, maar ik moet nog kijken of alle apparaten en programma's werken en een goed alternatief voor de Windows-versie zijn.
Waarschijnlijk moet ik het dan installeren i.p.v. de live-versie draaien.
Zodra de nieuwste versie uitkomt (8...) zal ik die ook weer proberen.
Ik blijf het toch een beetje wonderlijk vinden dat een oudere versie (6.06) het wel doet en een nieuwere (7.10) niet.
De grote kracht van Ubuntu zou juist zijn dat ook "oudere pc's" (notebook van krap 2 jaar...) er moeiteloos op draaien.
Dit soort problemen zou je bij Windows eerder verwachten dan bij Ubuntu...

Nogmaals bedankt en wat mij betreft kan dit topic afgesloten worden.

Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/02, 00:02:00 »
Nog even dit...

Dat de live-Cd niet werkt wil nog niet zeggen dat de normale installatie niet zou werken.

Ondanks wat sommige mensen denken, dat de live-Cd even sterk is als de echte installatie, is hij het niet. Kan ook niet want een live-Cd is ook niet speciaal geconfigureerd voor jou systeem. Gezien er in een laptop heel specifieke hardware draait, levert zo'n computer wel meer problemen bij een live-Cd.

Voor zo'n mensen bestaat dan de "alternate install CD" om alsnog Ubuntu op hun computer te kunnen installeren en dan werkt het meerstal wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen Gutsy Gibbon op Toshiba notebook
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/02, 00:03:03 »
Citaat van: Dadio
Voor zo'n mensen bestaat dan de "alternate install CD" om alsnog Ubuntu op hun computer te kunnen installeren en dan werkt het meerstal wel.
Op mijn flaptop ging het ook alleen met de Alternate. En dat ging prima.