Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft bouwt open source besturingssysteem  (gelezen 5092 keer)

jesse2314

  • Gast
Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Gepost op: 2011/07/15, 12:48:26 »
Een nieuwe versie van een experimenteel besturingssysteem van Microsoft is vrijgegeven als open source. Dit Barrelfish OS is specifiek ontwikkeld voor multicore-systemen.

http://webwereld.nl/nieuws/107307/microsoft-bouwt-open-source-besturingssysteem.html

Lol ben benieuwd wat voor open source os dit gaat worden :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 12:52:01 door jesse2314 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/15, 12:59:27 »
Voorlopig is alleen de source te krijgen, er is (nog) geen ISO voor "normale" computers.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/15, 14:20:06 »
Wie de projectpagina eens nader bestudeert, komt erachter dat er maar een paar Microsoft-mensen hebben bijgedragen aan het OS. De titel is dus misleidend, de titel zou moeten zijn "Microsoft draagt bij aan ontwikkeling opensource-OS".

Offline heir4c

  • Lid
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/15, 18:43:07 »
En ze gebruiken Debian/Ubuntu om Barrelfish te bouwen:


Citaat
REQUIRED TOOLS
    3.50 +
    3.51 +The following are required to build Barrelfish and its tools:
    3.52 + * GCC 4.x
    3.53 +   * 4.4.5, and 4.5.2 are known to work
    3.54 +   * cross-compiling between i386 and x86_64 works
    3.55 +     (requires libc6-dev-i386 to build 32 bit on 64 bit machine)
    3.56 +   * for the ARM port, we recommend the EABI tools available from CodeSourcery:
    3.57 +     http://www.codesourcery.com/sgpp/lite/arm
    3.58 + * GNU binutils (2.19 is known to work)
    3.59 + * GNU make
    3.60 + * GHC v6.10 or v6.12.2 and Parsec 2.1
    3.61 +   * earlier versions of GHC are unsupported
    3.62 +   * GHC v6.12.1 has a known bug and is unable to build our tools
    3.63 +
    3.64 +Our build system may not be very portable; if in doubt, try building on a
    3.65 +recent Debian or Ubuntu system, as these are what we use.
    3.66 +
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/22, 20:40:12 »
als je naar de benchmarks kijkt in dat PDF-je dan doet barrelfish het nog niet zo heel veel beter dan de linux kernell  :D :D

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/22, 23:59:53 »
als je naar de benchmarks kijkt in dat PDF-je dan doet barrelfish het nog niet zo heel veel beter dan de linux kernell  :D :D

De Linux kernel is in mijn ogen veel meer geschikt voor multicore dan barrelfish (alleen al de naam barrel(fish) doet mij voor het ergste vrezen op het gebied van stabiliteit).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/23, 09:13:10 »
Erg lollig dat Microsoft ineens aan de OS'sen gaat klooien.
MS-DOS
Windows
Windows NT
Windows Mobile
Windows Phone
Azure
XBOX 360
En nu nog Barrelfish.

Wow, MS heeft nu zelfs 5 verschillende OS'sen in ontwikkeling, en maar es klagen bij de heer Google dat zij 2 OS'sen in ontwikkeling hebben (Android en Chrome OS).

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/23, 14:37:15 »
als je naar de benchmarks kijkt in dat PDF-je dan doet barrelfish het nog niet zo heel veel beter dan de linux kernell  :D :D

De Linux kernel is in mijn ogen veel meer geschikt voor multicore dan barrelfish (alleen al de naam barrel(fish) doet mij voor het ergste vrezen op het gebied van stabiliteit).

+1

En anders is er altijd nog Minix.

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/23, 16:58:14 »
als je naar de benchmarks kijkt in dat PDF-je dan doet barrelfish het nog niet zo heel veel beter dan de linux kernell  :D :D

De Linux kernel is in mijn ogen veel meer geschikt voor multicore dan barrelfish (alleen al de naam barrel(fish) doet mij voor het ergste vrezen op het gebied van stabiliteit).

+1

En anders is er altijd nog Minix.

Vergeet de eeuwige belofte Hurd niet  ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/23, 20:12:28 »
Inderdaad ;) En SkyOS, maar die is helaas wat dood op het moment.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/24, 09:41:41 »
Inderdaad ;) En SkyOS, maar die is helaas wat dood op het moment.

we gaan nog even verder
free BSD - http://www.freebsd.org/
menuetOS - http://www.menuetos.net/
syllable - http://web.syllable.org/Syllable/index.html
reactOS - http://www.reactos.org/nl/index.html
haiku - http://haiku-os.org/

moet ik doorgaan?

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/24, 11:57:47 »
Hoe dan ook is het een geweldige overwinning voor het open source ontwikkelingsmodel dat Microsoft het serieus gaat nemen als zinvolle manier van softwareontwikkeling.

Steve Balmer is blijkbaar van gedachten veranderd:

(Steve Balmer over open source)
Citaat
I don't really know that anybody's proven that a random collection of people doing their own thing actually creates value.

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/24, 15:45:27 »
@niekn: Haiku gebruikt toch geen monolitische kernel dacht ik? In ieder geval niet toen ik het vorig jaar probeerde. Syllable volgens mij ook niet.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/27, 16:13:41 »
En dan nagaan dat ze ook mee aan de 3.0 kernel hebben gewerkt.

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/27, 16:14:11 »
* Vistaus gooit de 3.0-kernel er weer af. Bah, bah, bah.
(dit is natuurlijk een grapje ;))

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/27, 23:12:20 »
* Vistaus gooit de 3.0-kernel er weer af. Bah, bah, bah.
(dit is natuurlijk een grapje ;))

Hahahaha ja en dan kun je er meer van af gooien want blijkbaar heeft Microsoft vaker dit soort dingen gedaan.




Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/28, 01:03:28 »
Die onderhouden wat drivers voor hun hardware, maar ik denk dat die niet echt actief meeschrijven aan de core.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/28, 01:20:05 »
Microsoft heeft bij 3.0 een vrij grote bijdrage gedaan.
1 man heeft actief mee geschreven aan 3.0 en al lijkt dat niet veel, toch horen ze bij de gene die de grootste bijdrage hebben geleverd.

Ze vinden Linux prima in VMWare onder Windows als ik het goed begreep.
Dat gedeelte ondersteunen ze ook en daar hebben ze ook een grote bijdrage aan geleverd.
Het is dus wel in eigen belang en niet in het belang van om Linux op weg te helpen om zonder Windows te draaien of om het er naast te draaien.


Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/28, 10:09:39 »
Ze vinden Linux prima in VMWare onder Windows als ik het goed begreep.
HyperV eigenlijk, Microsoft's eigen virtualizatie technologie in Windows Server 2008.
het meeste wat mircosoft doet is daarvoor.

maar, je kan natuurlijk zeggen "het is weer alleen voor hun software", maar aan de andere kant, dat het ondersteund word in HyperV nodigd ook wel uit om Linux te proberen onder HyperV, en dat kan eventueel wel, op termijn, inhouden linux daarwerkenlijk te gaan gebruiken.
het hoeft niet zo te zijn, maar het is wel mogelijk.


nu ReactOS toch al genoemd is, ik vind het jammer dat die zo traag ontwikkeld, met 64MB RAM doet die het heel snel, als die beter draaide had ik een 2de leven voor wat oudere laptops.
(linux wil wel, maar ze zijn sneller met ReactOS, eh, zolang het draait dan...stabilitijd heeft nog wat werk nodig).
maar goed, ze gaan wel naar Google Summer of CODE, misschien dat ze dan wat meer programeurs krijgen en het wat meer opschiet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/28, 12:40:40 »
@Richard: Bodhi al geprobeerd? Gebruikt maar 15-20 MB RAM, dus prima voor oude laptops :)

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/28, 20:32:59 »
nou, het draaide...., maar zodra er X in zit halen de processoren van die dingen het niet erg meer...
(een is een 900Mhz P3, vind het eigenlijk gek dat die het niet haalt, heeft ook 192MB RAM, de andere een AMD K6-2 met 64MB)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/28, 21:13:12 »
Mijn Compaq Armada heeft ook maar 256 MB RAM en een vergelijkbare processor, maar Bodhi draait als een tierelier :)

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/28, 21:32:22 »
Snel was Bodhi bij mij ook niet, evenveel geheugen, 500 Mhz. Opstarttijd was heel redelijk maar vensters slepen ging stroperig, het menu reageerde wel snel. Browsen met midori was ook geen feest. Maar dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik de Nvidia driver niet kon vinden (de legacy driver die ik nodig heb zit niet in de repos die Bodhi gebruikt dus jockey vindt ze niet).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/28, 21:44:56 »
Ze vinden Linux prima in VMWare onder Windows als ik het goed begreep.
HyperV eigenlijk, Microsoft's eigen virtualizatie technologie in Windows Server 2008.
het meeste wat mircosoft doet is daarvoor.

maar, je kan natuurlijk zeggen "het is weer alleen voor hun software", maar aan de andere kant, dat het ondersteund word in HyperV nodigd ook wel uit om Linux te proberen onder HyperV, en dat kan eventueel wel, op termijn, inhouden linux daarwerkenlijk te gaan gebruiken.
het hoeft niet zo te zijn, maar het is wel mogelijk.


nu ReactOS toch al genoemd is, ik vind het jammer dat die zo traag ontwikkeld, met 64MB RAM doet die het heel snel, als die beter draaide had ik een 2de leven voor wat oudere laptops.
(linux wil wel, maar ze zijn sneller met ReactOS, eh, zolang het draait dan...stabilitijd heeft nog wat werk nodig).
maar goed, ze gaan wel naar Google Summer of CODE, misschien dat ze dan wat meer programeurs krijgen en het wat meer opschiet.

oeps ja geen VMWare. foutje. XD

Re: Microsoft bouwt open source besturingssysteem
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/28, 22:17:04 »
Snel was Bodhi bij mij ook niet, evenveel geheugen, 500 Mhz. Opstarttijd was heel redelijk maar vensters slepen ging stroperig, het menu reageerde wel snel. Browsen met midori was ook geen feest. Maar dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik de Nvidia driver niet kon vinden (de legacy driver die ik nodig heb zit niet in de repos die Bodhi gebruikt dus jockey vindt ze niet).

Dat komt inderdaad daardoor, want dat heb ik dus niet ervaren. Overigens is het leuke in E17 (wat Bodhi gebruikt) dat je via Instellingenpaneel>>>Extensies>>>Modules alle modules van E17 afzonderlijk kunt uitschakelen om geheugen te besparen zonder daar het systeem door te breken :)